Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

ameo

Trådstartare
Moderator
I en annan tråd har hovmekanismen nämnts (om än inte vid sitt rätta namn) och jag tycker det är angeläget att berätta lite om vad hovmekanismen är och vilken funktion den fyller.

Varje gång hästen trampar ner hoven så utbidgas den litegrann.
När hoven belastas sjunker kronbenet ner i hovkapseln och trycker på elastiska putan. Samtidigt får hoven stöd från underlaget, via strålen. Detta gör att elastiska putan trycks ihop både uppifrån och nerifrån, varför den i stället vidgas åt sidorna och trycker på hovbrosken. Och dessa i sin tur gör att hela hoven vidgas något, mest baktill, men faktum är att det finns en viss rörelse i hela hoven. (detta skiljer något mellan olika hästar)
Denna utvidgning kallas alltså för hovmekanismen och den har två funktioner för hästen. Dels ger detta en stötdämpning och dels är det en "blodpump" för hoven - när hoven belastas pressas blodet ut ur hoven och när hoven åter lyfts upp så fylls hoven åter med blod.

Första bilden (som jag kopierat från en "stencil" vi fick under utbildningen, ursprungskälla vet jag inte) visar hur anatomin ser ut och hur trycket fördelas.
Fotona visar slitage på två skor, som suttit på min egen häst. Några tjusiga (?) pilar är ditritade ungefär vid slitfårans inre kant, så ser man den lättare. Man ser alltså på använda skors insida att det blir en fåra där hoven vidgats. Just den här hästen har en tydlig rörelse runt hela hoven, dvs även framme i tån och bakom tåkappan.

hovmekanism3.JPG

hovmekanism2.JPG

hovmekanism1.JPG


Sen finns det alltid en del tyckande inom hovslagaryrket och följande är MIN åsikt i ämnet: :p
Jag tycker att: man sko hästen med en sko där hoven får plats att vidgas skon och detta helt under hela skoperioden. Om man lägger på en sko som är trångt riktad så hamnar ju hovväggen utanför skokanten när hoven vidgas och efter ett tag, vilket gör att hovväggen kan "fastna" utanför skon och sen spricka sönder när hoven ska återta sin outvidgade gorm igen.
Denna rörelse i hoven är också skälet till att jag helst undviker att sko med tåsidokappor, eftersom de hämmar rörelsen i hovens främre del.

(hoppas jag lyckats förklara så att Ni förstått vad jag menar! Fråga gärna!)
 
Senast ändrad:
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Hej!
Jag har ett problem med min ponnys hovar och undrar lite saker.

Det är nämligen så att när han är nyskodd så ser detbra ut, även de nästföljande veckorna. Men sen så blir det så enormt trångt mellan sko och hov. Jag får inte ens igenom hovkratsen.(uppe vid trakten)
Detta måste ju skapa ett obehag för min ponny. Om hoven vidgas så måste det ju på min gubbe ta stopp.

Har pratat med min hovslagare om detta och bad honom sko lite vidare, för att se om det blev skillnad, hästen i fråga har haft ehrlichia i 4 år och är fortfarande lite stel i framdelen.

Min hovslagare skodde vidare och det blev bättre, men dock inte helt bra för nu har det blivit så tätt igen, fast bara på ena hoven. Det är endast på utsidorna det blir såhär.

Kan hovar växa på ett vridet sätt? Eller är det själva skon som vrider sig? På utsidan av hoven så ser det bra ut under hela skoperioden(7 veckor).

Vad tror du? Kan han ha ont utav att det blir trångt där?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Jag tycker inte att man ska behöva använda skor över huvudtaget.
Skon ger i från sig ljud, ljud är vibration, vibration ger nervskador.
Dessutom når strålen oftast inte ner till marken, så hur ska den få cirkulation?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Man har visat att vibrationerna i hoven ändras med skor men inte att detta är skadligt.
Att strålen är i kontakt med marken hela tiden är inte nödvändigt för cirkulationen.
PL
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Exakt.. Det är ju endast på asfalt som strålen inte når marken när hästen är skodd. På mjukare underlag når strålen marken ändå.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

TACK! För förklaringen. Alltid intressant att ta del av kunskap från folk som faktiskt har den! Du kan inte rekommendera någon litteratur om hoven?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

tack! Bra förklaring!
Härligt att det finns folk som, liksom jag, inte tror att vidgningen av hoven enbart sker i trakterna. Den åsikten har jag hört på flera håll nu och jag börjar bli less på att hela tiden "ha fel"
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

peter_lundin skrev:
Man har visat att vibrationerna i hoven ändras med skor men inte att detta är skadligt.
Att strålen är i kontakt med marken hela tiden är inte nödvändigt för cirkulationen.
PL

Det finns lite olika undersökningar som visar olika saker-
En undersökning gjord 1984 av en person vid namn Bein, som säger att vibrationerna kan öka 3 gånger med skor
Sen finns det en annan undersökning, (Benoit, 1993), där det säga att skillnaden i vibration mellan skodd/oskodd är 30% och att man genom att sko med stålsko och lädersula får MINDRE vibrationer i hoven än om dom går oskodda.
Mig veterligen finns det ingen undersökning som visar att vibrationerna i sig är farliga.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Nej visst är det en "liten" förenkling, det finns inget "gångjärn" mitt på hovens sida, men fortvarade är det så att den absolut största utvidgningen sker i bakre delen av hoven o det är där de vidgande krafterna finns. Ameos bilder visar också att hoven vidgas trots skor. Jag tror o har alltid trott att man får bättre cirkulation i en oskodd hov men jag vidhåller att skillnaden inte är så stor att en korrekt skodd hov tappar det mesta av blodcirkulationen o känseln o blir förstörd bara av att vara skodd.
PL
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

din anatomibild visar också tydligt att hovbenet inte är parallellt med marken, det finns ju en "metod" som hävdar att hoven skall verkas så att hovbenet blir parallellt med underlaget.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

pialotta skrev:
din anatomibild visar också tydligt att hovbenet inte är parallellt med marken, det finns ju en "metod" som hävdar att hoven skall verkas så att hovbenet blir parallellt med underlaget.
Jag instämmer nog faktiskt med den metod du menar. Bilderna ovan är ju teckningar och faktum är att på i princip samtliga röntgenbilder jag sett på friska hovar så ÄR hovbenet någorlunda parallellt med underlaget. Kom ihåg att hovkapseln bara är ett "skal" som sitter runt hovbenet och alltså följer dess form...
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

De flesta bilder visar ett tvärsnitt av hoven. Titta på ett hovben (inte bild utan pilla på ett) så ser du varför ett tvärsnitt aldrig skulle kunna visa det parellellt med marken.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Nu får ni allt övertyga mig ordentligt här, jag har inget riktigt hovben att pilla på utan bara ameos teckning. Varför ljuger teckningen?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Därför att hovenet inte är plant hela vägen undertill..
Gör man ett snitt "mitt i" benet så ser snittet ut som på bilden. Men hovbenets kanter, dvs bärytan, är parallella med underlaget. Precis så som hoven också är skålad så att bara bärranden är i marknivå.

Jag ska se om jag kan hitta några bra bilder att scanna, som visar hur det ser ut..
 
Senast ändrad:
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

aha ok
nu minns jag också hur det ser ut för framifrån är det stort och brett. Och jag som tänkt på benet från sidan och tänkt "dom j*****na, skall dom försöka få den spetsen parallell! -rofl- -rofl- , jag fick aldrig ihop det där riktigt!!
Tänk ändå vad man kan luras med en bild.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Jag har hört att PG-skon "låser" hovmekanismen, vet du om det verkligen är så?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

LadyStardust skrev:
Jag har hört att PG-skon "låser" hovmekanismen, vet du om det verkligen är så?
Nej, det gör den inte. Inte mer än andra skor gör.
*springer ut och försöker hitta en begagnad PG-dojja, tror jag har en - återkommer med foto på den i så fall*
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Här är foto på en PGsko som suttit 3 veckor på mamman till mina nuvarande halvblod.
Och som synes finns en slitfåra efter hovmekanismen även på denna sko. (och runtom hela..)
hovmekanism4.JPG


Det som kan låsa hovmekanismen är när man sätter "kappor" på sidorna på skon. Tåsidokappor låser främre delen. Traktkappor används vid hovbensfrakturer just för att få den effekten, att hoven blir låst.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Jag bidrar gärna med några bilder för att skingra vanföreställningarna om hovbebets förhållande till marken.

hovmekanism5.jpg


hovmekanism6.jpg


Vidare skulle jag bara vilja göra en reflektion till bilderna på skorna i tidigare inlägg.
Om hovbenet är så starkt att det har förmåga att göra markanta slitfåror i järn och aluminium, vad säger det om argumentet: "...måste skos, annars nöts hovarna ner."?

mvh TDJ
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Frågan är hur mycket en vanlig sko utvidgar sig, det finns ju en anledning till att man sätter ringskor på hästar vid hovbensfraktur.
De "normala" hovar jag sett röngenbilder på har inte haft hovbenet riktigt parallellt med marken vid riktiga vinklar i övrigt.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
Hästvård som rubriken säger. Hur påverkas en häst av att en sko inte ligger exakt mot hovväggen(bärranden) hela vägen runt? Har fruktansvärt...
Svar
12
· Visningar
1 861
Senast: Lena
·
Hästvård Min häst har bärrandsröta, så hovis har skurit "hål" i hovväggen, längst ner mot skon, i trakterna på alla fyra hovarna. Detta för att...
Svar
9
· Visningar
4 515
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp