Hovledsinflammatin?

Rumpnissen

Trådstartare
Har sökt lite bland andra trådar och det har ju inte varit några glädjande saker man läst direkt. Verkar som om merparten av hästarna inte blir bra? Att det återkommer ständigt?

Var på djursjukhuset med min 5-åring igår. Markerade inget i skritt och trav på rakt spår, inte heller på volt i vänster varv i trav, i höger varv nickade hon lite grann varje gång hon satt i höger framben = halt på vänster fram. Böjde och var knappt 1 gradig halt fram, vid böjprov framkom även markering på höger bak.

Bedövade hovled fram och kota bak, gav utslag direkt. Röntgade, styntes inga pålagringar någonstans. Enligt veterinär är det nyuppkommet och inget hon gått med en längre tid. Troligen har det uppkommit av långa tår eller någon liten vrickning. Sedan i början av augusti har hästen vilat och arbetats lite på töm och skrittats uppsuttet pga fruktansvärda problem med pälssättning.

Hon skoddes även om på kliniken igår, dock inga beslag då de inte tyckte det behövdes.

Vad säger ni om detta? Hon ska stå i boxvila i 3 veckor och skrittas för hand två gånger om dagen, sedan ska vi på återbesök. Veterinären säger qtt det är tur att jag upptäckte det så tidigt. När har ni upptäckt det på era hästar och vad hände med dem? Hur många behandliningar krävdes? Hur lång konvalecens? Återfall?

Sv: Hovledsinflammatin?

det låter ju ändå hoppfullt.
min förra medryttarhäst fick hovledsiflammation, på röntgen såg dom att det fanns pålagringar på höger fram. Han var under behandling i 7 månader innan slutgiltiga domen föll.. ibland var det bättre, ibland sämre.. han var 16 när han togs bort.

hoppas det går bra för din häst!

Hade den hästen pålagringar från början, eller kom dem?

Det är ju det hoppet man har, att det inte blivit några pålagringar. Men de kan ju komma... Vet ni varför han fick det?

Min förra donna fick det som 20-åring av en vrickning. Hon sprutades en gång, var bra efter några veckor. Slapp sjukhage och boxvila eftersom hon var förståndig. :D
Lycka till!

Skönt att höra! Min är "lite" åt det vilda hållet så hon får snällt (inte) stå i boxen idag och imorgon. På måndag ska hon få gå ut i mini-hage.

Känns tungt det här...

Att fundera på i samanhanget kan vara, varför har hästen fått hovledsinfl? Det finns ffa. två orsaker till detta tillstånd. Ibland sammanfaller dessa två. Övervikt och dålig/felaktig hovvård. De flesta av oss har haft mindre ledinfl. och vet att de läker inte ut om vi inte avlastar leden. För oss kan det vara en enkel match att T ex. avlasta en handled eller en armbågsled men för hästen kan det vara nästan omöjligt att avlasta T ex. en hovled.

Övervikt är inget problem kan jag lova.

Googlade lite igår och hittade en sko som skulle avlast hovleden på så sätt att det gjorde överrullningen kortast möjliga genom att skon hade en platå undertill. Vet ville ju dock att vi skulle försöka utan några speciella beslag eftersom hon är så ung. Annars kanske det var den typen han menade...

Du har ju en poäng i det du säger, hästen kan ju aldrig avlasta hovleden och det försvårar ju läkningen...

Jag skulle oxå fundera varför den visade diagonalhälta...min avlastade hö bak-problem med höftled som resulterade hälta vä fram.
Ett besök hos kiro avhjälpte detta.

Kiropraktor ska sättas in så fort hästen har vilat färdigt för att utesluta ev. snedhet.

Troligen är hovleden fram det som gett kotleden bak. Men man kan ju aldrig säkert veta såklart. Tack ändå! Skönt att höra att man är på rätt spår.

Nu har precis en häst i vårat stall blivit frisk förklarad från en hovledsinflammation, hästen är nu i början av uppstart dvs skrittpromenader med ryttare och man har uppnått 30 minuter. Hästen beräknas vara helt igångsatt och i full gång ungefär vid årsskiftet, total sjuktid var 8 veckor.

Det finns hopp med andra ord! Vet du hur illa däran den hästen var när behandlingen påbörjades? Hur har den behandlats och hur många gånger?

Kortison i första vändan, en förbättring märktes så en ny behandling med tuppkam. Därefter har hästen blivit frisk.

Min tjej hade hovlesinflamation förra året. Hon sprutades med kortison vf 2ggr. Eftersom det var under sommaren och min häst är ganksa lat så fick hon gå på bete hela tiden. Efter drygt två månder blev hon friksfärklarad (slutet på augusti) och jag satte igång henne mycket försiktigt. Den riktiga träningen kom inte igång föresn i februari. I år har hon gått 3 distanstävlingar. 2 CR en bröt vi (dock inte pga hälta) och 1 tävlingsklass.
Hon skos tåriktad fram för att snabba på överrullningen eftersom hon har en tendens att ”fastna” i marken med framfötterna. Inga specialskor förutom denna tåriktning. Jag är också noggrann med att inte rida för mycket på mjukt underlag eftersom hon då återigen gärna fastnar i marken troligen pga att hon sjunker för mycket med trakten.
Jag tror att hennes hälta uppkom som en kombination av för snabb uppträning, vrickning eller liknande (inget syntes vare sig som hälta eller i ben men jag vet ju vad för saker hon gjorde och hur ofta :crazy:) och dålig ridning :o. Jag ska också erkänna att det tog ett tag innan jag insåg att hon var halt hon dolde det väldigt bra.
Det kan gå bra även om man gör fel från början så tappa inte hoppet.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 697
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka