Hovledsartros=utdömning???

uma

Trådstartare
Tror det är kört nu... Var iväg med mitt sto i juni till klinik för utredning och fick diagnosen hovledsartros på båda fram med pålagringar, mer på vänster. Behandlades då och sen fyra veckor senare med gott resultat:). Hon blev haltfri och sattes igång försiktigt i augusti. Under hösten och fram till nu har vi tagit det väldigt lugnt. Jag har varit helnojjig och känt efter hela tiden - är hon halt igen?
I torsdags var det så. Hon är halt. Syns tydligast på böjt spår, precis som i somras. Visste ju att det skulle komma tillbaka förr eller senare, men hade hoppats på senare.
Har nå´n erfarenhet av detta? Är det värt att behandla igen? Kan tillägga att mitt sto är en bastant=tung 16-åring som gjort en hel del genom åren.
Har inte bokat tid hos vet. än och jag gruvar mej nå´t så hemskt. Vill inte höra vad han har att säga.... Vet inte om jag är beredd att kosta på beh. igen heller, för att hon sen ska vara halt om nå´n månad igen. Hjälp! Någon som har nå´t råd?

Sv: Hovledsartros=utdömning???

ingen erfarenhet av hovledsartros, men av utdömning...

mitt fullblod var 8 år, men pålagringar i två knän, halt i 3. Jag resonerade som så att jag ständigt skulle gå och vara orolig om han hade ont, minsta motgång så skulle jag undra... min veterinär sa att en pålagring kommer av upprepade, och ofta, ganska stora inflammationer, min häst visade ingen hälta hemma förrän hans enda friska ben fick ta för mycket... jag ville inte att min älskade häst skulle ha ont! Många hästars största problem är att de har ett för stort hjärta, de vill för mycket och vill inte visa att de har ont... jag ville inte straffa honom för det... i slutändan är det dina känslor som är det tuffaste... försök bortse från dom och tänk på hästen, vilket alternativ gör att din häst mår som bäst?

jag älskade min häst, jag saknar honom otroligt mycket, men jag vet att han har det bättre nu.... han har inte ont längre och kommer aldrig att få det igen.....

Det finns mycket man kan göra för din häst och se om det blir bättre:
Upprepade behandlingar och kontroller av veterinär. Kanske annat preparat nästa gång?
Speciella beslag som en duktig hovslagare utformar i samråd med veterinären, försäkringen brukar ersätta en del el hela.
Lägg om ridningen/underlag/ hästens form i arbetet, tag hjälp.
Banta hästen om den är för tung.
Finns även fodertillskott man kan prova som komplement till vet behandlingen.

det känns taskigt att döma ut hästen efter bara en behandling..
lycka till,
Evale

Jo, jag har följt alla råd från veterinären som inneburit följande: sänkt kraven betydligt. D.v.s. från normalt-lätt arbete till i stort sett promenadridning.... Skrittar ut med små korta travpass där underlaget tillåter. Fick vila helt och hållet och bara gå i hagen november månad och en bit in i december. Sen promenadridning igen.
Specialbeslag på hovarna fick hon dagen efter diagnosen och får inte gå med nå´t annat på fötterna. Med min beskrivning av att hon är tung menar jag att hon är tung i typen. Korsning hbl/nsv på 169 cm och "biffig". (Hon har spräckt täcken i stl. 165 framtill vid bogevecken!)
Det som känns jobbigt är att de veterinärer jag diskuterat detta med är av samma mening: Prognosen är mkt dålig. Vid första behandlingen lät det inte positivt men man ville ändå försöka. Det var jättehärligt att hon blev haltfri men hur funkar det med en behandling till (och x antal tusenlappar till)?
Varit haltfri i ca 6 månader nu och jag befarar att pålagringarna ökat.
Jag skulle vilja höra från andra som haft samma problem, hur länge fungerade deras hästar? Behandlar vet. gärna fler gånger, även när prognosen ser mörk ut? Om hon inte hållit för det lilla jag ridit nu, är det då nå´n mening att hålla på? Jag kan/vill inte ha en häst som ska gå in och ut från hagen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 787
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar