Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening
Min häst har benpålagringar i sina kotleder och därmed även inflammationer, samtidigt upptäcktes grov hovbroskförbening.Hon blev dock efter tre sprutningar och en skrittmånad ren på böjprov men det återstår en markering på volt som inte verkar vilja gå bort, hon är nu i gång igen och får gå så länge hon inte blir mer halt då får hon tyvärr somna in då jag tycker att utsikterna ser för dåliga ut.. Hon har dessutom bronkit och exem..
Angående skor så är det bara pg som funkar till 100 % vad gällande som sjukbeslag,ingen annan sko eller verkning kan ersätta detta beslag, trots detta så funkar inte det på alla hästar tyvärr.
Och har man en gång börjat ha pg bör man fortsätta med det eftersom om man tar av skorna och låter hästen vara barfot så kan dom snabbt bli sämre eftersom då hovarna ställt om sig till pg, och risken är då att hästen inte blir bättre trots att du skor på igen. Detta oavsett om hästen går i hage eller rids..
Det beror väl iof hur mycket hovbroskförbening hästen har och hur mycket den påverkar hästen kan jag tro.