Hovfett, till vad?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare svintana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 6 950
S

svintana

Hej! Jag hudrar varför man använder hovfett? Hur lägger man på det? På hoven, eller inni(sulan alltså)? Tacksam för alla svar.

Sv: Hovfett, till vad?

Hovfett ska väl penslas åvanpå hoven. - Själv tycker jag det är lite överskattat. Torra hovar behöver vatten

Jag tycker inte att vanligt hovfett ska användas någonstans på hoven.

Möjligtvis som snöklampsskydd om man inte har snösulor, och då är det ju på undersidan man har det, såklart.

Har hästen torra hovar kan man sätta på vattendränkta filboots och se över foderstaten.

En del har på hovfett dagen före tävling eftersom hovarna blir finare då. Själv smör jag in hela hoven med hovfett eller matolja ngn gång ibland, särskilt om det är väldigt torrt ute.

fett stänger ute vatten, så fett ska egentligen aldrig användas om man vill ha fina hovar.

men.. kanske är fett en lösning i våta tider? spånar bara..

/jenny

Jag använder det när hästarna ska vara snygga :D aldrig annars. Är hovarna uttorkade så använder jag matolja i hovranden ett par dagar, men inte annars...

Mycket sällan faktiskt

Om man smörjer rikligt med fett utanpå hoven så tränger det in i små sprickor och hål (t ex gamla sömhål) och hindrar vatten och smuts att tränga in där. På så sätt förbygger man att sprickorna och hålen blir större, vilket på sikt leder till att hovarna blir finare.

Fettet som sitter utanpå hoven putsas bort nästan på en gång när hästen går ut i naturen, så det gör just ingen skillnad.

Detta har jag inte hittat på själv (även om jag är mycket uppfinningsrik! :D ) utan det fick jag lära mig av en mycket duktig hovslagare. Han använde alltid hovfett (varje dag) och hävdade bestämt att hovarna blev finare av det.

Hur blir hovarna om man slutar anända fett då?

Det pratas ju mycket om att de blir "beroende", att man förstör deras egen förmåga att ta upp fukt.

Enligt denna hovslagare ligger det ingenting i det. Eftersom fettet poleras bort från hovarna yta så snabbt så ska, enligt honom, ytlagret inte påverkas.

om vi använder hudkräm varje dag försämras ju vår förmåga att själv bilda fett.

Jag anser inte att en frisk häst ska smörjas med fett, jag anser att en frisk hov, gärna barfota , klarar det bäst själv.

Ska kika mera på detta, får se om jag hittar några undersökningar om fett eller oljor på hovar.

Men hud och horn är ju inte samma sak? Huden har väl fettkörtlar som bildar fett, menar du att hoven också har det? Var sitter de?

Ffa menade denna hovis att skodda hästar skulle smörjas, eftersom de ju har sömhål i hovarna. Om man envisas med att spika hål i hoven så får man åtminstone sköta om dem sedan!" Eller om hästen hade hovsprickor.

Senast ändrad:

nej, jag menade mera att man inte ska tillsätta något utan istället satsa på att ge huden/hoven rätt förutsättningar för att bli fin. Varför har din hovslagares hästar inte fina fötter? Det hade jag frågat mig, jag liknar det vid att en veterinärs hästar skulle vara friskast eftersom de gick på antibiotika.. :)

Vill absolut inte "bråka", bara nyansera och ställa lite lösa frågor. Hjälper mig tänka om inte annat.. :)

vi använde hovfett runt kronränderna på ett par travare där jag jobbade. Kronränderna sprack sönder och blev fnasig eftersom de gick i väldigt leriga hagar :( men efter att vi började smörja så blev de mjuka och fina igen :)

Senast ändrad:

Snicksnack, vår förmåga att producera fett påverkas inte av att man smörjer in sig med hudkräm. Det vi tvättar bort måste ersättas eftersom vi förstör det naturliga skyddet mha tvål och vatten, dessutom ändras vår hud ju äldre vi blir och behöver då skyddas pga att den inte klarar av att göra det själv. :smirk: En torr och narig hand behöver fukt och då snackar vi inte om vatten.

Det är en svåravlivad skröna att hovar enbart behöver vatten om de är torra. Vatten kan vara väldigt uttorkande och vi känner väl alla till hur tråkiga hovarna blir när de går ute i timtal i leriga och blöta hagar.

nja..

hur tror du hästarna i nevadaöknen hittar hovfett? Nowhere gissar jag. samma i tibets stäpplandskap..
Jag gissar snarare på att hästar med sprickor är felverkade/ får för lite rörelse, ska vi då tro att ett oorganiskt fett/olja ska lösa våra problem?

Vad rekommenderar du om en hov är uppenbarligen torr, förutom vatten?

Det är inte en fråga om var man hittar hovfett i det vilda, utan vad som är bra eller dåligt att använda. En hov slutar inte upp att producera "hovfett" för att man smörjer den, lika lite som hudens talgkörtlar slutar producera fett för att man smörjer händerna. :smirk:

Hästarna i Nevada har förmodligen inte så mycket sömhål heller? Huruvida de har hovsprickor vet jag inte. (Men när folk menar att vildhästar minsann inte får analyserat hö/tillskott osv, så brukar jag tänka på de vildhästar som jag sett på dokumentärer på tv. De har sett ganska risiga ut under vintern. Men deras hovar kanske alltid är jättefina? Jag vill inte heller bråka, bara ställa frågor! ;) )

N.B. att jag inte har skrivit någonstans att hovfett ska "återfukta hoven" eller förbättra hornets kvalitet. Det handlar om att förhindra att redan uppkomna sprickor/sömhål förvärras.

Självklart är det bättre att förebygga än att behandla, men det innebär ju inte att man av princip ska låta bli att förhindra att redan uppkomna besvär förvärras.

Vatten torkar ut!! Om du har torra händer och naglar, inte sjutton stoppar du händerna i vatten då. När man duschar så torkar huden. VATTEN TORKAR UT! Jag hade en hovslagare från Texas och hälsade på och han förundrades över hur torra hovar våra hästar hade. Han sa då att det är kanske inte så konstigt med tanke på att vi har så blöta somrar. Eftersom folk är så skeptiska, gör så här, fetta in ena hoven och vattna den andra i 2 veckor så torde det stå ganska klart vad som torkar ut kontra vad som smörjer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 224
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Mary_Oh
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
834
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 621
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024