Hovens vinkel

Sv: Hovens vinkel

Ah oki, ska länka nästa gång.. Men var det inte interesant då :-(
Forskning på hovar under en längre period gjord av en objektiv veterinär som leder hela avdelningen för Hovsjukdomar på ett universitet i USA *wii*

Mumin
ska sammanfatta mina tankar , men just nu måste jag koncentrera mig på min tenta imorgon, ska se om jag inte hinner det i helgen :-)
Genomtänkt tankegånge vet jag inte om jag har, måste man ha det för att öppna en tråd ;-)
Mest funderingar och knasiga ideer ;-)

Senast ändrad:

Hovis hade rätt:idea:
Mumin är exakt som en Duracell kanin:rofl: :p
Outtröttlig o envis som en......:crazy: som har en unghäst på 5 ½ år som inte tål att ridas på-knappt.
Snart är den 10 år o har presterat vadå?
Tiden går....tick, tack...

Jag vet iofs inte vad Mumin rider på, om jag ska utgå från den ras som jag själv är involverad i så vet man att ju äldre hästen blir desto svårare blir det ridmässigt.
Man vet att inom våran ras så kan hästen paja rejält om den rids in sent, och byggs för långsamt. Men det går inte att ange en tid på detta, eftersom allt handlar om individualitet, och hästens förutsättningar från start.

Men vid 5 år anses hästen var mogen för att börja tränas på allvar, och man får även tävla med en 5-åring undantaget internationellt där den måste vara 6 år.

OT
Det är lite olika hur man definierar unghäst. För mig är det upp till 3-4 år, men om man ser till tävlingsridning-lite äldre.
Men å andra sidan är just ridningen inte så långvarig om man ser till djurets ålder.
Den är ju då ganska lite riden o har ingen tävlingserfarenhet.

Därför är det bra att "unghästar" kan tävla på samma villkor.- med likvärdiga konkurrenter.

Jopp duracelkanin ä jag :angel:

Dock är min häst 3, 5 ;) och vi rider två gånger i veckan, tränar nh och trick training och håller på att köra in honom. Han var ohanterlig (aldrig hanterad) vid 2 när jag fick honom, senkastrerad och mycket högrangad. Han är 3, 5 och tagit över tre flockar med dominanta vallacker (han kunde tyvärr inte gå i de första två då han betäckte stona, därav flytten) Så visst skyndar jag långsamt, del för att stärka lederna tidigt men långsamt , dels för att han inte är helt klar i huvudet. Men varje vecka går det framåt och han kan stopp /fram och svänga/volter enbart på vikthjälper. Jag tycker att det är viktigt att göra gunderna nogrant istället för att hasta och göra allt halvdant.

Vart fick du för dig att min häst var 5, 5 om jag får fråga :-)

Och han är en connemara/fullblodsarab/ halvblodskorsning, ser ut som en kallbodstravare eller cob i typen, var ute efter en stabil kvadratisk häst med kort rygg och motorn i bak.

Mumin

Senast ändrad:

Ach so!
Då hade mina hästar inte heller skor.
Jo förresten. Den stora hade fram för att hon slet ner dem så mkt, fast den inte reds mer än 3 da´r/ vecka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka