Hovens vinkel

Sv: Hovens vinkel

Jag har personligen aldrig hört något om någon rund hovform och detta vara den ultimata hoven. Däremot är de flesta av bilderna på mustanghovar utlagda kadaverhovar och har ofta ballarna avbitna och hovarna ser därmed mkt rundare ut på bild, men detta förklaras på många ställen. Att hästhovar är ovala till formen är nog inget man försöker ändra på, men man eftersträvar helt klart en hov som är utvigad och har en kort tålängd samt bra konkavitet.

En sida jag tycker är extremt bra är http://www.barfotahast.has.it/
Om du går in på länken hovform tycker jag att den skulle svara på din fråga bättre än jag skulle kunna förklara :-)

Dessutom är jag inte för avskoning, då jag anser att en häst som inte har några problem med skor ska få fortsätta så då övergången i många lägen blir allt för lång och obehaglig. Visst kan man prova, ett flertal hästar tar övergången mkt lätt medans andra är mer känsliga och har dåligt material att utgå ifrån.
Däremot tycker jag att vi är för snabba med att sko och att många fler skulle kunna ha barfotahästar om dessa verkades korekt och gavs tid.

Mumin

Jag tycker att det är sunt att ha en sådan tankegång i vissa fall, Fångsymtom i hovarna har i många fal blivit rehabiliterat av olika metoder där konvetionell behandling inte har fungerat men detta updagas inte. Vad är vi rädda för? Att jorden inte är platt

Ja nu återkom du till fång och här har du din erfarenhet och jag min, i mitt fall så har jag upplevt fång på både skott och barfotaverkade hästar. Jag antar att du upplevt samma sak med bägge två, i varje fall vill jag säga att även en barfotaverkad häst faktiskt får både hov benssänkning och hovbensrotation. Har varit med om bägge, hovbens sänkningen tog ett bra tag innan den kom i dager. Men den var ruskigt otrevlig, och enda chansen för hästen att kunna gå var genom att bli skodd.:eek:

Hovbensrotationen var bland det äckligaste jag har sett, och tro mig jag är ingalunda kräkmagad.:p
Men då hängde det på en skör tråd, dessvärre var jag den som fick stanna hos hästen för ägaren klarade inte det.
Aldrig någonsin har min önskan varit så stor att slippa se detta vidriga, och ännu större önskan till hästen om att slippa denna enorma smärta som det gav. Samtidigt hade jag en tanke i skallen, bara hästen inte vrider på sig för då vrider sig hoven ännu mer.:p

Så jag måste ställa mig frågan, ser man inte skogen för alla träden?
De här diskussionerna liknar mest vilken metod som är bäst, det tycker jag är tråkigt när diskussionsnivån skulle kunna vara avsevärt högre än så här.:crazy:

Alla människor har olika erfarenheter, dessa grundar sig på olika saker. För oss vanliga dödliga de vi har lärt oss genom åren, för speciella yrkesutövare har även en utbildning. Utbildningar brukar nog ha en grund i forskning, om du tror något annat så antar jag att din veterinär är medicinman. Detta gäller även andra yrkesutövare, såsom hovslagare, sadelmakare etc. Vad man baserar utbildning på är forskning och beprövad metod, efter vägens gång kommmer nya rön som säger något annat eller något bättre.

Är det detta som kallas att jorden är platt?:confused:

Finns det en studie gjord på mustanger som ridhästar?
Vill gärna veta vem som har gjort den så jag kan läsa.

Sedan håller jag på att utbilda mig inom de ämnen som jag mest brinner för och planerar söka vidare till forskarutbildningen, så givetvis har jag all respekt för forskning som är gjord. Men det finns så mkt som inte är gjort som skulle kunna ge lite klarhet i andra frågor och kanske tom samma frågor. Det är häpnadsväckande lite forskning som är gjort eller görs på hästar faktiskt om man jämför med andra av lantbrukets djur. Men förhoppningsvis håller denna tränd på att förändras :-)

Mumin

Senast ändrad:

Absolut, har du helt rätt i, men i debatter finns det alltid konventionella människor så därför brukar jag personligen alltid vilja gå emot strömmen för att skapa en vad jag tycker nödvändig debatt.(i detta fall mer en nyfikenhet då barfota folk pratar mycket om det här )

Sedan blandar jag oftast, plockar blåbär och gör upp min egen åsikt, vilken jag faktiskt ingen har ännu i den här frågan. Så fort jag har tid förmodligen jullovet ska jag leta mig in på forskningen om detta för att sedan bestämma vad jag tycker. Min häst blir kollad av en vanlig hovslagare för tillfället för att försäkra mig om att jag inte gått och blivit för radikal. :angel:

Precis som med alla forskning så är den endast godtagbar tills motsatsen har bevisat, och det har den ju inte :-)
Precis som jag tror på evolutionsläran eftersom den är testad och testad och testad och inte motbevisad vill jag försäkra mig om att dessa tankar är obefogade. :p

Däremot vill jag se mer forskning kring mustanger eller ferala hästar, medicinsk forskning kring detta.

Ta bara avmaskning för ett ex. Jag är helt övertygad om att det inte enbart är skillnader i parasittryck och de stora områdena ferala hästar går på som är de stora skillnaderna, även vad de äter, väljer kan jag se som ett ämne som inte är tittat på i den synpunkten. Kanske väljer en häst olika örter och baljväxter när tillfället finns och på så sätt kan hålla ned parasiterna på egen hand.

Då avmaskningmedel är en stor källa för miljöförstöring och utrotning av djurarter så ligger det varmt om hjärtat. :cool:

Tycker buke är en underbar plats för att få rum för lite udda, knäppa och utsvävande tankar och ideer, kunna bolla saker och få reda på saker och andras synsätt och kunskap. Synd bara att vissa tar det för på alldeles för stort allvar och blir helt rabiata så fort man inte håller sig inom cirkeln och vad som är tillåtet. :devil:

Mumin

Finns det en studie gjord på mustanger som ridhästar?
Vill gärna veta vem som har gjort den så jag kan läsa.

Mumin

Varför ska du prompt ha en mustang te å rida på? Finns väl andra inhemska raser som passar bättre? Låt du mustagen leva i sitt område, där den hör hemma och där den har anpassat sig bra.

Var sak på sin plats som jag brukar säga.. Vildhästar kan få vara i det vilda likaväl som våra älgar.. Däremot så finns det ju en uppsjö av redan tämjda hästar att tillgå. Dessutom sparar du ju mycket "forskningstid" som du i stället kan ta till att rida.. Effektivt va? Så låter du sko den hästen av kunnig hovslagare var 6-8 de vecka.. Däremellan kan du bara njuta av din fina polle.. Bra va? Konstigt att du så är så nyfiken, inte redan själv har kommit på det..

Senast ändrad av en moderator:

Intressant att du säger så eftersom vildhästarna är ferala hästar och alltså tamhästar från första början

Och vad i himlen frid ska de göra av alla hästar de fångar in pga av statens hållning i frågan.

Dessutom, vad är det för fel på en tamhäst som blivit utsläppt och avlad på efter naturligt urval. Du är väl medveten om hur pass dåliga avlare vi människor är egentligen om man jämför eftersom vi avlar på i vissa fall tom dåligt avelsmaterial. Rasbunda sjukdomar och dåliga exteriörer är ett mänskligt påfund. Inget vi ser i naturen då dessa individer sållas bort och inte tillför några nya avkommer.

Med andra ord survival of the fittest.

Inga korsbenta fransyskor med överbyggdhet och patella upphakningar här inte :smirk:

usch så jag stavar , man skulle tro att jag hade dyslexi. Ursäktar det genom att jag skriver så himla satans snabbt o pluggar samtidigt :-)

Dessutom sparar du ju mycket "forskningstid" som du i stället kan ta till att rida.. Effektivt va? Så låter du sko den hästen av kunnig hovslagare var 6-8 de vecka.. Däremellan kan du bara njuta av din fina polle.. Bra va? Konstigt att du så är så nyfiken, inte redan själv har kommit på det..

11,52
11,59
14,10
14,12
14,34
16,10
16,24
16,44
20,10
20,25
20,34
20,46
21,59
22,10
22,18
22,21

Bara här får du en massa extratid över..:devil:

Menar du att jag undviker att plugga :angel:
Har du absolut helt... rätt i :D
Mycket roligare att vara kontroveriell och skapa nya roliga debatter att fightas kring på buke *hihi*

:banana: :banana: :banana:

Så ös på nu då jag börjar bli rastlös :devil: :bump: :bump:

Varför ska du prompt ha en mustang te å rida på?

Förmodligen för att det är den enda hästras som hon sett bilder på och som barfota klara av den ringa belastningen hon själv anser dom klarar av fysiskt belastningsmässigt.

Jag börjar undra hur mkt hon väger eftersom hästen inte barfota klarar av att dagligen ridas utan skor.

Så nu är jag inte enbart dum och inte kan rida utan också fet och har dåliga gener :smirk:

Om du inte tål att debattera varför överhuvdtaget sitta på ett forum. Vare sig du tycker om det eller inte hovis så är barfotatänket här för att stanna. :smirk:
Och jag har fortfarande en unghäst som är under sakta inridning, men vet du hovis man kan göra andra saker med sin häst än att rida också.. visste du det ?

Och så undrar du varför människor har tappat förtroendet för hovslagare :crazy:

Tänker inte falla till din nivå utan lämnar saker osagda, någon måste vara den vuxna.

Mumin

Som för tillfället väger 75 kilo för den som absolut nu vill veta ;-)
Säkerligen mindre än hovis :devil: :angel:

Kopierat från en artikel skriven av Pete Ramey tidigare hovlagare i många år numera ett språksrör för AANHCP

"Most experienced natural hoof care practitioners
can bring relief and healing to the worst of
founders in their sleep. Navicular syndrome is
usually little more than an interesting challenge.
Wall cracks, thin soles, underrun heels and brittle
hooves? Too easy to even be worthy of much
conversation.
With so much good stuff in common, why do the
different “camps” seem to disagree about so
much? Good question. I think we should spend
more time learning from each other, and politely,
openly debating the things we disagree on. All
of our horses would benefit."

Mumin

Pete Ramey berättar varför han gick ifrån att sko..

"
with most farriers, time, experience, and mistakes were the best teachers in the first years. In 1998, a friend started pushing “barefoot” texts and internet printouts on me. I was resistant at first, but in the end I couldn’t resist a possible learning opportunity. Very quickly I realized that I was learning about the hooves themselves like never before, and that many of the unanswered questions in my head were being answered. My shoeing abilities immediately soared to a higher level. Six months later, I was experimenting with riding barefoot on my personal horse. Soon after, I was being blown away by dramatically INCREASED performance of twenty barefoot trail horses at a local public riding facility. These were no pasture pets. They were averaging twenty miles a day of riding on rocks! Their endurance, traction and health were increasing while injury, soreness, stone bruising, and fatigue were diminished compared to the state they had been in shoes. (inga hobbyhästar här inte ) I never meant to be a “barefoot oddball”, but the horses themselves were pushing my thoughts hard in that direction!

What had always interested me the most was lameness rehabilitation. Pretty soon I ran out of lame horses to work on and started pursuing them. I gave presentations of my case studies to local vet hospitals and started buying trailer loads of lame horses from the “killer market” to take home and rehabilitate. As word spread of my successes, my business grew to a point that I was taking care of between 700 to 800 horses at one time and teaching hoof clinics all over the world."

"

Mumin

Yey jag hittade ny forskning

http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm

"More than ten years of intensive, scientific research at Michigan State University
has resulted in new recommendations that are leading to relief from navicular
syndrome and other chronic foot ailments in the horse.

Robert Bowker, VMD, PhD, director of the Equine Foot Laboratory at the College of Veterinary Medicine at Michigan State University is conducting this research on the physiological function of the equine foot

Bowker's research in all these areas led to the discovery of a wholly different
theory of how horse feet respond to ground impact. His research focused on the
blood flow to and from the equine foot and the role it plays in energy dissipation.

The results of his research led Bowker to believe that the modern-day horse should be trimmed so that more of the back part of the foot--including the frog--will bear the initial ground impact forces and weight.

His research showed that if the foot was trimmed so that the frog rests on the
ground, the back part of the foot would be stimulated to grow more fibrous and
fibrocartilaginous tissue in the digital cushion, which appears to be protective
of the more chronic foot problems.

Our research has shown that the equine foot is constantly adapting and responding to environmental conditions. Most feet are sculpted by their environment, rather than only by genetic influences

"We have found that from a neuro-anatomical point of view, the equine foot is
designed to hit the ground heel-first. This concept of hitting the ground
heel-first is seen in virtually all feral horses and the majority of sound
domestic horses

We have also determined that the back part of the foot should be the largest
surface, area wise, for ground impact." Bowker explains, "This is very much like
a human being wearing high-heeled shoes as opposed to sneakers. The more
comfortable sneakers distribute the load over a larger surface area, versus the
smaller area of a high-heeled shoe." An impact load distributed over a large
surface area can be better supported with minimal stress by the foot tissues.

Recommendations for Farriers

"What we are trying to do is work with Mother Nature, not fight her," explains
Bowker. "We can do this by keeping the toe short and the back part of the foot on the ground. In other words, it's a matter of using a large dose of common sense

Bowker's research has shown that the frog must be on the ground. He emphasizes that in order to get the frog resting on the ground, the farrier must gradually lower the heel. When the heel is not on the ground, the foot will start to
contract and get smaller, similar to a woman wearing "high heeled" shoes.

To shoe or not to shoe, that is often the question. Bowker explains, "If the
horse must have shoes on, the problem results in the frog being elevated from the
ground. Therefore, it isn't touching the ground and doing its job of bearing
weight. Physiological function of the foot is compromised and the foot begins to
contract.

"Some farriers have started trimming the foot so the frog is as close to the
ground as possible--and even touching the ground--when the horse has shoes on. Therefore, if the horse has to have shoes on, this is the next best option."

What about barefooted horses with tender feet? Bowker explains, "It is simply a
matter of 'whatever you ride the horse on is what you should bed the horse on.'
The foot will adapt to whatever environmental surface the horse is standing on.
The problem arises when we bed them on soft surfaces (straw, shavings, rubber
mats, etc.) and then expect them to walk/trot/gallop on rocks.

There are hundreds of barefoot endurance horses that are housed and trained on hard-packed surfaces (hard dirt, gravel, small rocks, etc.) without tender feet.
The environment is the major determinant of a healthy foot rather than genetics.
Again, it is a matter of common sense, as the foot will adapt to its environment.
However, I do not recommend that horses be kept on cement."

Ville bara påpeka att författaren här drar parareller till ferala hästar ganska ofta samt hänivsar till att inte motarbeta moder natur :angel:

Så dumt, det var inte bara jag som tyckte det vara vettigt :love:

Mumin

Angående fång och div problem
samma sida urklippt citat.

For example, over the past year, Bowker has received dozens of letters and emails from owners and veterinarians asking about their horses' prognosis with navicular syndrome. Most of these horses have been through all sorts of pads/bar shoes, acupuncture, and pain management therapy, with little or no improvement.

However, with using this "physiological trim" (removal of the shoes and lowering
the heels to get the frog on the ground), the horse owners and veterinarians have
communicated back to Bowker that the feet responded and began to become sound within a short time period (six to eight weeks).

Jag antar att vi nu är två, jag och Robert dowker som är dumma, feta och har dåliga gener

citat ur hans text:
Recommendations for Farriers

"What we are trying to do is work with Mother Nature, not fight her," explains
Bowker. "We can do this by keeping the toe short and the back part of the foot on the ground. In other words, it's a matter of using a large dose of common sense

Bowker's research has shown that the frog must be on the ground. He emphasizes that in order to get the frog resting on the ground, the farrier must gradually lower the heel. When the heel is not on the ground, the foot will start to
contract and get smaller, similar to a woman wearing "high heeled" shoes"

tåls att upprepa :angel:

Mumin

:bump: :bump: :bump: :bump:

Nu ville jag inte ha länkar att läsa, för om så hade varit fallet så hade jag kunnat göra det för länge sedan. Jag vill höra ifrån dig, med dina egna ord. Du startade tråden och därför antar jag att du har en genomtänkt tankegång i detta, eller?

Dessutom är det bättre att du länkar till dessa skrivelser istället för att kopiera dem, det händer ibland att författarna blir lite upprörda att så sker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka