Hovens vinkel

Sv: Hovens vinkel

Och det var just veterinärer och hovlagare som tyckte detta då ja. som alla blivit lärda genom sin utbildning hur det "ska" vara. (Säger inte att det inte ska vara så men de ser inte på saken speciellt objektivt)

Skulle vara som sagt mycket interessant att få se en studie på detta, hur mustanger just fungerar som ridhästar med de vinklar och hovar de då har utan förändringar vill säga, för en dokumentär kan knappast kartlägga allt och de jag pratat med har inte gjort några förändringar. Och visst de kan inte heller stå för en majoritet men det visar att de finns.

Sko en mustang *aaah* helgerån :D Den som kan ta sig på vilken yta som helst utan ömhet.

Nej nu ska den ridas och då måste vinkeln bli heeelt annorlunda helt enkelt, för det säger logiken :angel:

Mumin

Som i framtiden kanske kan göra en studie på just detta :idea:

Senast ändrad:

Kanske indianerna med sina mokasiner till sina hästar visst allra bäst då

Det visar ju bara att redan då uppmärksammade indianerna slitaget på hoven, och gjorde sitt för den tiden att skydda hoven med de möjligheter som de hade.

Men det är just fysiken i det hela jag ifrågasätter. Vem har bestämt att en dessa vinklar är bäst för dess fysik och varför? Vad finns det för forskning och belägg för den annat än att det ska vara så.

Om de vinklar hästen har ursprungligen inte är de allra optimalaste så borde de inte finnas enligt mig, då borde naturen ha sett till att vinkeln blev annorlunda. Hur kan vi människor ta en häst som har genom miljontals år av evolution formats till vad de är tycka att vi vet bättre och att just den här vinkeln är den bästa för hästen om vi tillför lite tyngd på dess rygg några gånger i veckan.:confused:

Jag tycker att det är just besynnerligt och precis som jag sa finner jag det inte logiskt :angel:

Mumin

De trakter och tår som är bäst lämpade på en häst anser jag vara de som hästen får i sin naturliga miljö = stäppen

Hästen som de flesta hovvdjur är stäpplevande och lever på medelhård till hård mark precis som zebran och przewalskin sliter den då naturligt ned hoven. Därför är ferala hästar som lever i liknande miljöer att föredra ex mustangen. Att se till ferala hästar i Camrague där hästarna inte lever i sitt naturliga tillstånd tycker jag inte är tillämpningsbart. Lika lite som att lura sig att tro att man skulle se zebrans naturliga vinklar i en djurpark om den inte får rätt miljö att slita ned hovarna i.

Mumin

Absolut, och den dagen jag rider omkring på min häst i flera timmar för att jaga buffel på hård mark eller rider ut i fält på min krigshäst i åtta timmar ja då får han också en mokasin på hoven :smirk:

Min hobbyhäst har jag faktiskt boots på när jag rider på fram, men detta hoppas jag kunna minska med tiden. Men fortfarande skulle jag ha med mig dem i min sadelväska ifall de behövs.

Men jag betackar mig från att ha järnskor på honom dygnet runt för att jag ska kunna fröjda mig några gånger i veckan :smirk:

Mumin

Forskning ja, vill du läsa så vänd dig till SLU och deras länkbibliotek där kan du säkert hitta massor och dessutom hänvisningar till andra forskningar som gjorts i ämnet på annat håll.

Är stäppen det optimala för svenska hästar? Vi har inte det klimatet eller jordmånen.

Ser aldrig hästar som går i ett kalk/ stenbrott.
Om man som du, bara rider ett par dagar i v. på en häst som klarar det så är det OK. De hästarna -mullehästar har klarat av det i alla tider.

Reagerar på att folk skriver att hästarna går OK i hagen.
Är det konstigt?
Mjukt underlag oftast o de behöver inte röra sig alls om de inte har lust.
Maten blir dessutom serverad på ett o samma ställe.

tror att vinkeln på stäppdjuren varierar, när det går så långt att de bryter av sin tå- trakten får en chans att växa upp igen o sen rullar det på i samma bana.

Senast ändrad:

Här kan du få några matnyttiga länkar om hovvinkel och annat skojsigt.

http://www.lindkvisthovslageri.se/Balansering av hast.htm

http://www.spadermadame.se/hov/balansering.htm

http://www.beslagsmeden.dk/balancering af hoven.htm

http://www.hovslag.se/hovvard.htm

http://www.western-ridning.com/haesten/skoetsel-(o)-vaard/Verkning-av-hoven.html

http://www.naturhov.dk/prod/hovmekanisme.htm

http://www.stallbredbyn.com/fall1.html
Speciellt avdelningen Framtida träning

http://www.stallbredbyn.com/sjukvard.html
Speciellt avdelning
Går det att göra någonting för att undvika senskador?

http://www.roper.se/riding/index.asp?pid=210

Detta är bara en bråkdel av länkar man finner på internet, sen har du som sagt forskning som du kan söka på. OBS att jag har valt både svenska och andra nordiska länkar, så kan man se att detta inte är något man håller sig till enbart i svedala. Du kan även notera att flera av länkarna har en grund från bl a ATG, men även studier som veterinär assistenter gör samt deras utlåtande.

Vill du granska fysik riktigt ingående föreslår jag att du går in på KTH, där har man faktiskt gjort en studie beträffande fysisk styrka i kotan vid normal samt felaktig hovvinkel. Dock har man inte använt en häst som tur är, men användt sig av principen för vinkeln.

De flesta av dina sidor hänvisar till hästar där det har varit lång tå och korta trakter.

Vildhästs metoden bygger på kort tå samt en mustangrullning för att just underlätta överrullningen.

Så om vi då förbiser ledskadorna som uppkommer vid låg trakt och lång tå vad får vi då?
Den travhäst som fanns med i sista länke var tom ohyggligt skodd med extremt lång tå :( Vilket verkligen inte är något som jag eftertraktar.

Du vet att en av dina länkar, länkade till en dansk barfotasida va? :-) Som har mustanger på bild på framsidan *hehe*
http://www.naturhov.dk/prod/hovmekanisme.htm

Mumin

Senast ändrad:

Nej om du läser vad jag har svarat på så har jag svarat på Pinges fråga ang vilken modell av alla vildhästar han tyckte att man borde följa och tycka att den är en "vildhästhov" då som alla säkert är medvetna så ser hovar på ferala hästar annprluna ut om man jämför ex mustangerna och hästarna i Camarague.

Att hästen är ett stäppdjur från början är basic information som de flesta hästägare är eller borde vara medvetena om. Sedan har vi självklart domesticerat hästen och eftersom markerna i ex Sverige inte är tillräckligt hårda och vi håller dem på onaturligt små ytor och serverar maten så sker inget naturlig slitage och vi människor måste hjälpa hästarna på traven med den. Varför då inte såsom hästen "ska" se ut i dess naturliga miljö ?

Mumin

Men det är just fysiken i det hela jag ifrågasätter. Vem har bestämt att en dessa vinklar är bäst för dess fysik och varför? Vad finns det för forskning och belägg för den annat än att det ska vara så.

Om de vinklar hästen har ursprungligen inte är de allra optimalaste så borde de inte finnas enligt mig, då borde naturen ha sett till att vinkeln blev annorlunda.
Mumin

Du börjar bli lite för mkt även för mig. Först trodde jag att du drev med oss andra här,, nu är jag helt övertygad om att du är otroligt okunnig tyvärr. Du skriver det ju själv.

Du ifråga sätter fysiken men vägrar att ta del av vad som påverkar deras fysik,,, är du verkligen så här dum??? (ursäkta)

Maturligt vis så skulle naturen ha skapat hästen med helt andra vinlkar så vida häten föddes med en ryttare på ryggen, det borde väl även du förstå???

Mina kunder är så utbildade att dom rider sina hästar i balans utifrån hästens fysiska förutsättningar och därför klarar dom av att tävla upp till mkt hög klass även så en häst med ofördelaktig fysik..

Dagens "hobby ryttare" som dagligen rider,tränar sina hästar har inte den förmågan eller kunskapen utan brukar påverka hästen i för hästen en onaturlig fysiologisk belastning. Där är det av yttersta vikt att vi utbildade hovisar är lyhörda och genom vår kunskap hjälper till att balansera upp helheten.

Sitt inte här och snacka massa gojja utifrån din ridning som aldrig kommer att kunna påverka hästens egen fysiologi och belastning, i min värd så rider du inte ens och det är absolut det bästa för hästens fysiologiska förutsättningar..

Lär dig göra skillnad på vad en häst som dagligen tränas och rids, utifrån en häst som max två dagar i veckan "hasar" runt i skogen på en korvgrillning när vädret är bra.

TRE faktores som påverkar hästen och är utifrån hästens fysik dess tre största fienden.

1. Ryttaren
2. Sadeln.
3. Underlaget.

Jag fattar inte varför jag skriver det här till dig,,, du läser ju endå inte utan sjatar på som en "duracell kanin" i alla möjliga omöjliga trådar med massa ogrundade påstående.

Du kommer aldrig kunna se ljuset,,, däremot så har många tvivlare som inte blivit förblindade upptäcka att det finns ett ljus.

Du vet att en av dina länkar, länkade till en dansk barfotasida va? :-) Som har mustanger på bild på framsidan *hehe*

Svar ja, det var högst medvetet he he.;) Så slipper vi diskussionen om att det endast handlade om hovslageri, men den omfattar i gengäld långt mycket mer än att bara sko på dojjor på hästen.

Om vi frånser ledskador, ja dessa är ju inte att förakta som du kanske noterar. Så har vi ledpåverkan som är långt mycket värre, men tar lite längre tid på sig innan resultatet visar sig.

Vad är det man strävar efter med sin häst? Själv har jag en stor önskan om att få en hållbar, sund och frisk häst som håller för ridning. Själv rider jag ca 5 ggr per vecka om jag kan, i nuläget har vi bara en häst hemma så då får jag stå med mössan i handen och be om att få rida dotterns häst. Han rids 5 dagar i veckan, så för oss är han en ridhäst. Han är på väg att bli 21 år och still going strong, tävlades fö här i höstas.

Har han haft skador, ja han har fått en smäll på senan i bak. Om han själv åsmakade sig detta eller någon annan häst förtäljer han inte.
På klinik böjdes han på samtliga nivåer då man först trodde att orsaken satt i hasen, men det visade sig vara fel. Han var UA på samtliga nivåer till flera veterinärers stora för-våning/tjusning, efter ett idogt klämmande samt kontroll med ultraljud konstaterade senskadan som var realtivt lindrig i det skedet. (Kunde ha blivit riktigt illa om den inte upptäckts, men vi märkte den i tidigt skede)
Han är som du säkert har förstått även skodd, men det kvittar i princip därför att vinkeln är fortfarande viktig oavsett beklädnad på hoven.

Nu har jag förstått att du endast rider någon gång i veckan, det vi diskuterar här blir således inte lika påfrestande för din häst när belastningen från ryttare endast sträcker sig till en så liten del per vecka. Så allvarligt talat så har du nog inte så stora bekymmer vad gäller vinkeln, eftersom hästen har ca 6 dagars återhämtning och kan då hinna vila av en ev påbörjad överansträngning.

Men nu min fråga till dig, jag har läst mycket här genom åren vad gäller just avskoning etc. Det man då genomgående kan läsa är, att hovformen skall vara rund. Det som förundrar mig är, många mustanger i det vilda har allt annat än rund hovform. Så kanske var det därför Pinge ställde den frågan, men just den runda hovformen skulle då vara optimal. Jag har även förstått att denna runda hovform är endast något som avskodda hästar kan uppnå, men jag har även sett många av de bilder som presenterats av erfarna hovvårdare där hoven är rund men vinkeln har rubbats.
Likaså har det funnits bilder där vinkeln varit ok, men hovformen har inte varit rund. Vad strävar man efter????

Förklara är du snäll, vad är strävan vid en avskoning? Inget tjatter nu om varför hästen ska gå barfota, utan inrikta dig på min fråga

De flesta av dina sidor hänvisar till hästar där det har varit lång tå och korta trakter.

Men gemensamt för dessa är att hovvinkeln är störd, det borde väl to m ha framgått även för dig om du bemödar dig att läsa.

Det visar ju bara att redan då uppmärksammade indianerna slitaget på hoven, och gjorde sitt för den tiden att skydda hoven med de möjligheter som de hade.

Och jag som hört en annan variant av orsaken till mokasiner. Det lät mindre om hästen när den gick om man behövde smyga under jakt eller annat.

Anledningen till att jag rider ett par gånger i veckan är att jag har unghäst om det nu på något vis har undgått dig, och eftersom jag faktiskt bryr mig om min unghäst så skyndar jag långsamt vilket innbär att jag inte har ridit in honom på loppet av två månader för att förbereda honom för något tre års test.

Jag strävar efter att rida min häst i balans och tränar regelbundet och kallar gärna mig för hobbyryttare då jag föredrar den termen framför evigt påbankande dressyrryttare :angel: Jag tränar min häst efter största möjliga känslighet och en bärighet av att kunna rida honom i hans egna balans som inte sitter i min hand.

Det var det om MIN ridning hovis och jag undanber kommentarer om det han inget vet om.

Mumin

Jag anser att det störst problemet hästen har är inte ryttaren utan människan i den form att vi försöker ändra på en redan perfekt design enligt moder natur.

Alla problem som åstakommit hästen är av anledning att vi människor försöker anpassa den till former och miljö den inte är anpassad till.

Jag säger inte att det är rätt eller fel men jag tycker att det är nyttigt med en disskussion och att ifrågasätt.

Inte blint gå efter praxis, skulle alla göra det skulle inga förändringar ske.

Hela läget anser jag skulle vara annorlunda om ryttaren satt fast på hästen men som just då hobbyhästar som rids någon gång i veckan när det är bra väder för korvgrillning, är det optimalt för dem att få en ändrad vinkel från vad som skulle vara naturligt då? Vart drar man gränsen?

Om det optimala för en häst i det "vilda" är en ngt baktbruten kota och vi ändrar på detta för att vi tillsätter tyngd i form av en ryttare på ryggen hur klarar den av detta resten av tiden? Finns det sjukdomar som kan förklaras av detta , att vi ändrar på formen och funktionen av en hästhov för att passa våra syften?

Får ferala hästar symtom av fång i hovarna ex?

Jag tycker att det är sunt att ha en sådan tankegång i vissa fall, Fångsymtom i hovarna har i många fal blivit rehabiliterat av olika metoder där konvetionell behandling inte har fungerat men detta updagas inte. Vad är vi rädda för? Att jorden inte är platt :angel:

Mumin
Som försöker tänka utanför cirkeln av det normala

jojo det missade jag inte, men vad jag undrade var om de gör någon skillnad på de olika störningarna.

"Vid stort motstånd vid överrullningen föreligger risk för skador på böjsenor och hovleder. "

Om det inte finns ett motstånd så borde i allfall detta problem ha eliminerats, sedan undrar jag över vilka problem som då uppkommer om trakterna är för låga men om tån är kort.

Mumin

Jag tränar min häst efter största möjliga känslighet och en bärighet av att kunna rida honom i hans egna balans som inte sitter i min hand.

Det var det om MIN ridning hovis och jag undanber kommentarer om det han inget vet om.

Mumin

En ryttares balans sitter inte i ryttarens "bärande" hand utan mer i ryttarens "mindre" bärande arsle(får man skriva så boj??) och övrig obalanerade kropps inverkan. Du kommer ALDRIG, aldrig kunna rida din häst utifrån hans egen fysika balans,,, förstår du inte en så enkel sak????? Här talar vi om ett balanserat samspel mellan häst o ryttare så snart en ryttare "sätter på en häst och rider"

Sedan kommenterar jag precis vad jag vill utifrån vad jag vet utifrån dina tidigare inlägg.

Puss o kram lilla Mumintrollet,,, för ett troll är du i alla fall för mig. Är du Singel??

Vad är vi rädda för? Att jorden inte är platt :angel:

Mumin
Som försöker tänka utanför cirkeln av det normala

Jag har länge varit rädd för att inte alla i dag vet att jorden är rund. Det skrämmer mig faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka