Hoven flyter ut..

P

Plogflickan

Hejsan har en pålle som vilat nu i ca 5 veckor, och ungefär 4 veckor sedan så skoddes han, och nu så såg jag att ena bakhoven flytit ut på insidan. Och ganska så mkt också, så snäll hjälp mig att få en förklaring till varför det blivit så?:confused:
Nu hoppas jag hitta någon här som är insatt, jag kan säga att det är en klb travare som är en hobby pålle, alltså aldrig startat på travet.

Mvh Plogflickan

Sv: Hoven flyter ut..

så är min häst oxå på ena framfoten. de blir så när de sliter ojämt, min häst landar på yttersidan av hoven= sliter mer där, hornet växer alltså inte lika mkt där och det gör då att eftersom det inte slits lika mkt på andra sidan så växer det mkt där och den flyter ut.

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=241901696&directlink=1

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=211743037&directlink=1

Den första bilden är typ för 1 vecka sen och den andra är för typ 2 månader sen, jag tkr iaf det är skilland på hovarna. Har blivit stor skillnad på min hästs hovar sen vi köpte han i sep. Har du en bra hovslagare så fixar det nog till sej :) de kan ju inte ta så mkt på en gång och det tar ju ca 1 år innan en helt ny hov växt fram.

Nu på sommaren växer en del hovar fortare än normalt och då kan det bli så att hoven flyter ut över skon.

Vår ponny brukar skos var 8:e vecka men jag såg redan efter 6 veckor att hoven hade växt för mycket och att den flöt ut. Dock gjorde jag inget åt det eftersom hovis hade semester men han tyckte nog att jag skulle höra av mig tidigare om det hände igen.

mewn är det bara på en hov så tkr jag det tyder på att den sliter anorlunda på den hoven... min häst växer lätt över på insidan av hovarna på alla hovar men det ser inte ut som hans "fula" hov...

Nu på sommaren växer en del hovar fortare än normalt och då kan det bli så att hoven flyter ut över skon.

Vår ponny brukar skos var 8:e vecka men jag såg redan efter 6 veckor att hoven hade växt för mycket och att den flöt ut. Dock gjorde jag inget åt det eftersom hovis hade semester men han tyckte nog att jag skulle höra av mig tidigare om det hände igen.
Det är ju detta som gör att om man väntar för länge o dessutom får en tappsko, så går hoven sönder.

Om hovis nu inte kan komma kan man jämna till närmast skon- så att det inte fläks upp.
Fläks det upp börjar även sömmen att röra på sig o tappskor kommer med Posten.

Sömmen reser sig oxå av allt trampande på sommaren.

Ja, det har du rätt i....är det bara på en hov så beror det kanske på något annat.

På vår ponny hade det ju faktiskt växt nästan lika mycket runt om.

Tack för tipset!

Denna gången höll sig hovarna hela trots att de flöt ut :)

Vad jämnar du till med?
Är det bara att följa skons form när man gör det?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 246
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 790
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka