peace

Trådstartare
Vi hade tänkt att vi skulle åka dit en dag i helgen, och pröva hundslingan. Är det ngn som varit där? Är det värt ett besök?

Sv: Hovdala

Har varit där en gång och tycker absolut det är värt åka dit fler gånger. Är ungefär 8 km lång, finns lite aktiviteter längs stigen också.

Vet du om det finns ngt mysigt ställe man kan äta middag på ngnstans i närheten?

Jag rekomenderar hundslingan! Där är Hovdala Slott, dock vet jag inte om där är öppet nu. Står säker på sidan någonstans. Annars så är där Kaspersslinga som går runt Hammarmölledamm som också är fin att gå. Finjaajönsleden som går runt sjön är 18 km och också jättefin att gå.

blogg_3okt.jpg

Jag rekommenderar slingan, den är dock 6km lång enligt infobladet jag har och det finns lite info om den på Hässleholms kommuns hemsida. Där man parkerar bilen hänger det en brevlåda med karta och info om slingan. Finns 'stationer' med skyltar uppsatta och förslag på vad man kan göra där.

Finns en station som föreslår att man spårar och vill man göra det så är det en bra idé att ha grejer med sig. Jag brukar ha en ryggsäck med pryttlar för lite olika övningar och hundgodis med mig.

Vid spårets början och slut finns möjlighet att sitta och fika/grilla om man vill vara utomhus. Tveksam till att det är öppet på slottet så här års annars är det inte så långt in till Hässleholm från slingan.

Tänk bara på att på vissa partier, parallellt med slingan finns spår för Mountain Bike-entusiaster och de ibland kommer farandes i ett jehu. Brukar vara en hel del folk som rör sig där på helgerna både till fots, cykel och häst. Fungerar finfint bara man visar varandra hänsyn. :laugh:

Låter ju som att vi kan få en trevlig helg!! Håll tummarna att det blir "hyfsat" väder!!
Och gärna förslag på ngn mysig krog, restaurang i närheten...

Låter ju som att vi kan få en trevlig helg!! Håll tummarna att det blir "hyfsat" väder!!

Där är restauranger inne i Hässleholm.. Annars så kan man grilla nere vid Guldkusten där slingan börjar där finns bord och bänkar, finns även grillplatser nere vid björkviken (badplatsen)...
Slottet har öppet...

Slottsbutiken har öppet tis-sön kl. 11-17 fram till den 29 september. Välkomna in!

Fröknarnas Café har söndagsöppet kl. 11.30 - 16.30 13 sep - 31 okt (stängt lör- och vardagar)

Restaurang Mikkelsen har öppet mån - fre kl. 11.30 - 15 och söndagar kl. 12 - 16 13 sep - 31 okt (stängt lördagar)

Slottsbutiken har öppet 2 okt - 31 okt onsdagar, torsdagar och söndagar kl. 11.30 - 16.30

Fråga gärna om du vill ha mer info, är uppvuxen och bor i en by som gränsar till Hovdala...

Nemen va paff jag blev när jag läste Hovdala, haha "de är ju här" tänkte jag!
Hade vart kul med en mini-buke träff. Jag har bara valp, men vi hänger gärna med ändå, (han får va i ryggan eller på armen i mellanåt :D)
När är detta tänkt?

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
261
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 388
Senast: ufot
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 089
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Nu i helgen är det dags för Stockholms hundmässa igen :) Är det någon annan som ska dit i år? Tävla, ställa ut, publik? 2 3
Svar
57
· Visningar
2 196
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31