Hovbroskförbening

ulle.j

Trådstartare
Läste en saluannons idag och blev lite fundersam.. det var ett hbl som hade mild hovbroskförbening,men enligt säljaren hade veterinär sagt att det inte var någon fara då det endast är kallblod som får problem av det. Stämmer det? Tyckte det lät konstigt.. :confused: Hovbroskförbening måste väl vara samma sak på alla hästar?

Sv: Hovbroskförbening

Det stämmer inte.
Vet iaf 1 som fått ta bort sin pga det.
Har själv haft en med hbf, det va det värsta veterinären hade sett.
(togs bort av annan anledning, nyköpt som gått igenom vet.besiktning)

Beror ju helt på hur aktivt det är och hur hästen blivit/blir riden.
Det är klart att det kan växa och bli sämre.

Att det inte slulle vara nåt problem just nu kan jag tänka mig,
men man kan inte säga att den inte kommer att få det.

Varningsflagga!! Ring o rådfråga veterinär o om du får tillgång till röntgenbilderna,så visa en eller fler veterinärer för råd!! Behöver inte stöka om det är lindrigt, men förändringar kan alltid ske(då åt det sämre hållet)!
Se upp.

Tack för era svar! :bow: Tyckte väl det lät liiite konstigt att kallblod får problem av det,men inte andra hästar :grin:

Det är vanligt på tunga kallblodsraser och ovanligt på andra hästar. Men det kan förekomma givetvis. Men inte i samma utsträckning.

Hade inte köpt, har haft en som fick det blev bättre, bra efter ca 6-7 mån, har varit bra sen dess men man vet ju aldrig när den blir aktiv igen...

Läste en saluannons idag och blev lite fundersam.. det var ett hbl som hade mild hovbroskförbening,men enligt säljaren hade veterinär sagt att det inte var någon fara då det endast är kallblod som får problem av det. Stämmer det? Tyckte det lät konstigt.. :confused: Hovbroskförbening måste väl vara samma sak på alla hästar?

Såg oxå den annonsen och blev lite fundersam. Inte var hästen speciellt billig heller. Om jag inte minns helt fel så såldes den väl som hopphäst?!

Det är vanligt på tunga kallblodsraser och ovanligt på andra hästar. Men det kan förekomma givetvis. Men inte i samma utsträckning.

Det kanske är ovanligare på andra hästar,men har de väl fått diagnosen måste det väl vara samma sak?

Såg oxå den annonsen och blev lite fundersam. Inte var hästen speciellt billig heller. Om jag inte minns helt fel så såldes den väl som hopphäst?!

Det var därför jag oxå blev fundersam.. Såldes som hopphäst för ganska mycket pengar..

hbf behöver absolut inte betyda dödsdom, eller ens det minsta problem.

som jag förstått det brukar hbf hos varmblodshästar inte vara lika "aggressiv" som hos kbl, och därför brukar kallblodshästarna ha problem, men inte varmbloden.

när jag jobbade som groom var jag ofta på hästbesiktningar med rtg. väldigt många gånger hade hästarna hbf, av varierande grad, men väldigt sällan såg veterinären det som något att bry sig om. detta var dyra och högpresterande hopphästar. rutan "kan påverka hästens framtida användningsområde" kryssades inte i.

kan nämnas att jag oxå har en vän som faktiskt tagit bort häst pga hbf, men om det var den primära eller sekundära orsaken till hältan kunde inte utredas.

Ja, hovbroskförbening är hovbroskförbening..men det kan vara i varierande grad. I avancerade fall uppstår hälta, stumt steg och trånghov brukar utvecklas..hovmekanismen försämras. I annat fall kan man sko med sjukbeslag samt ge hästen arbete på mjukt underlag. Då kan den oftast hålla i flera år utan att hälta uppstår.

min ena häst har hovbroskförbening och hon tävlar hoppning på 1.30 nivå. och hon har inga problem alls med hbf. min häst har mild hbf. och vetrinärerna jag har prata med säger att hbf är oftas inget som stör ett halvblod. utan de är mest kallblod som får problem med de eftersom dom är så mycket större och tyngre så man ska inte avla på kallblod som har hbf för dekan vara ärftigt men där i mot finns det godkännda avels hingstar med hbf. så jag tror hbf är vanligare än man tror, att många hästar ha de men man har inte kollat upp de för dom inte har några besvär.

Ingen av er ska nog inte ens tänka på att köpa den där hästen (om jag tror att det är rätt häst, är det till 99 %, hblsto på hastnet?). Min kompis familj är det där "oseriösa köparna" som lämnade tillbaka henne. Hon var veterninär besiktigad hos ägaren och där fanns det tydligen inget fel men när min kompis familj vetrinär besiktigade henne här uppe så visade de sig att hon hade hovbroskförbening. Först ville inte ens ägaren erkänna att det var något fel på hästen och sen vägrade de att ta tillbaka henne. De var tvugna att ha kontakt med tingsrätten, men tror inte att det hann bli någon rättegång innan ägaren gick med på att ta tillbaka hästen.
Som jag förstod det på min kompis så gick inte hästen att ha som tävlingshäst alls och inte heller till avel eftersom att hovbroskförbening är ärftligt. Denna hästägare försöker nog bara lura några fler människor!:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 844
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 451
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 750
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka