Hovbroskförbening

milly

Trådstartare
Vad vet ni om det? Har någon här erfarenhet av det? Någon som vet någon bra sida med info?

Har en medishäst som har kraftig hovbroskförbening men som är ohalt och får enligt vet. ridas lätt så länge hon är ohalt och inte verkar ha besvär av det... Man ska dock vara försiktig så klart, och tänka på underlaget, plus att hon skos lite speciellt.

Men jag skulle vilja veta mer om detta för att förstå vad min stackars medishäst lider av... :(

Sv: Hovbroskförbening

Vad vet ni om det? Har någon här erfarenhet av det? Någon som vet någon bra sida med info?

Har en medishäst som har kraftig hovbroskförbening men som är ohalt och får enligt vet. ridas lätt så länge hon är ohalt och inte verkar ha besvär av det... Man ska dock vara försiktig så klart, och tänka på underlaget, plus att hon skos lite speciellt.

Men jag skulle vilja veta mer om detta för att förstå vad min stackars medishäst lider av... :(

Här kan du läsa lite http://www.nordsvensk.com/fakta/hovbroskforbening.php

Okej tack! :bow:

Har skumläst igenom hela texten och det jag mest var ute efter var om och hur smärtsamt det kan vara för hästen och vadd et innebär att hästen har det.

Detta hittade jag:
"Hovbroskförbening kan ge komplikationer till omgivande leder och ligament, och det är dessa komplikationer som kan leda till hälta. Hovbroskförbeningen i sig anses inte vara smärtsam förutom då inflammation föreligger. Defekten förekommer dock ofta tillsammans med strålbenshälta och hovledsartit men då orsakas hältan av dessa sjukdomar (Löwe, 1935)."

Och detta:
"Förbeningen är inte smärtsam när den utvecklas och inte heller därefter. Enligt författarna har förbening av hovbrosken aldrig varit orsak till hälta."

Och detta:
"Ingen hästägare har funnit något samband mellan hovbroskförbening och nedsatt brukbarhet/hållbarhet. " :idea:

jag tror inte man behöver vara så rädd för hovbroskförbening. Vi sålde en häst med kraftig hovb.förb. på båda fram, han rids stenhårt och har gått både jakter och distansritter på flera mil. Och en vet. här i närheten exp. sin ppfördning till USA med samma diagnos. I USA bryr man sig inte tt skavtt om den diag. har jag hört!!

Vi hade en underbar ardenner val som vi fick ta bort pga. hovbrosk. Han haltade till och från och skulle aldrig bli bättre. Han blev bara tre år lille Ludde. Bild finns på hemsidan.
Jag kommer i fortsättningen att röntga våra ardenner som vi köper in för att slippa detta.

Min nsv har också lite hovbroskförbening, så lite att han röntgades två ggr, och jag har ALDRIG märkt några komplikationer. Självklart ska man vara uppmärksam och ha det i baktanken. Har ingen erfarenhet av kraftig hovbroskförbening, men som det stod i texten kan man ju hoppas att det inte påverkar en hästs hållbarhet i allt för stor utsträckning...

Vad jag har hört så tar man i aveln av Ardennrar ingen hänsyn till hovbroskförbening, även hingstar med detta kan bli godkända. Någon som vet mer säkert? Och hur är det med nordsvenska ston? De kan väl bli godkända trots att de har hovbroskförbening?

mitt halvblod har har hovbroskförbening på båda fram... ganska mycket på höger...

han har haft det några år o har aldrig varit halt av det... skor honom som vanligt... rider mest på sand o gräs... skrittar bara på hårdare underlag... hoppar honom inte utan mest dressyr som gäller... men där håller jag inte igen på krutet utan tränar ganska hårt utan att jag märkt nån ömhet...

dessutom har han sviter efter fång... o det är han inte heller halt av...

Senast ändrad:

Okej, vad skönt att höra att det finns många fungerande hästar där ute med hovbroskförbening! :)

I vårat fall så var det riktigt illa när vet. såg röntgenbilderna. Har jag fått berättat för mig av ägaren... Han var beredd att döma ut henne där och då. Men ägaren ville ge henne en chans till och då började hon skos annorlunda och hältan försvann. Nu har hon vart haltfri i över ett halvår och har just satts igång med ridningen - och inga problem än efter 4 veckors ridning/träning.
Dock så har vet. sagt att hon förmodligen inte kommer att hålla ett normal långt liv, hon kanske bara håller 1-2år, det vet ingen.

Vi (jag) kommer att rida henne (tyvärr har vi ingen vagn så vi kunde köra henne) i skritt o trav mest och vara noga med underlaget. Bara skritt om det är hårt i marken.
Galopp ska vi utesluta, för säkerhets skull, förutom nån enstaka kortare galoppsträcka där underlaget är bra. Hoppa är det förstås inte ens tal om.
I övrigt så ska vi köra på som vanligt, hon får gå både långa och hårda ridpass när underlaget tillåter! Hon måste gå ner massor i vikt så det gäller att motionera henne mycket.

vår newforest hade kraftig hovbroskförbening på båda fram som ledde till hälta, hov och kotledsinflammationer som aldrig släppte pga hbf..
vi provade sko på olika sätt, och låta honom gå barfota, men efter ca 1 år med hälta till och från så lät vi honom fara till de evigt gröna ängarna istället.. :/ men lycka till med din pålle! hoppas det går bättre än för oss!

Ja det är inte annat än hoppas! Risken är ju just att de ska få andra komplikationer av förbeningen... :crazy:

Min nsv har också lite hovbroskförbening, så lite att han röntgades två ggr, och jag har ALDRIG märkt några komplikationer. Självklart ska man vara uppmärksam och ha det i baktanken. Har ingen erfarenhet av kraftig hovbroskförbening, men som det stod i texten kan man ju hoppas att det inte påverkar en hästs hållbarhet i allt för stor utsträckning...

Vad jag har hört så tar man i aveln av Ardennrar ingen hänsyn till hovbroskförbening, även hingstar med detta kan bli godkända. Någon som vet mer säkert? Och hur är det med nordsvenska ston? De kan väl bli godkända trots att de har hovbroskförbening?

Ardenner har tagit bort röntgen kraven . Dom menar att det inte är bevisat att det är ärftligt. Lite synd tycker jag. Om man kollar tex Elegant så har han mycket kraftig förbening enl. premierings protokollet.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar