Hovbroskförbening

A

annmarie

Jag har en bekant som letar häst. Hon har nu hittat en riktigt fin häst 6 år. Men den har lindrig hovbroskförbening. Vad jag har förstått så ska det inte vara något problem. Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Hovbroskförbening

Det är nog väldigt olika. Vi fick avliva en 3 åring pga. detta. Jag skulle inte köpa hästen.
 
Sv: Hovbroskförbening

Min häst har hbf. Tävlar 120 hopp, lb dressyr, hoppat 145 på honom utan problem.. däremot hoppar jag inte ofta..sitter inte och nöter på det i onödan. Har honom skodd med pg-beslag. Skulle jag köpa en ny häst skulle jag inte köpt en med hbf eftersom det aldrig kommer att försvinna, antingen stannar det på lindrig eller så "växer" det, det vet man aldrig.
 
Sv: Hovbroskförbening

Hej!

Det beror lite på vad det är för ras. Morganhästen tex är en disponibel ras och de har sällan problem av det. Jag hade hbf på min morgan. Han fick det tidigt men hade inga problem av det och tävlade sedan msv dressyr och 130 hoppning.
Men sedan kan vissa hästar ha väldigt ont av det - det är oerhört svårt att säga. Jag tycker att det verkar som att halvblod med hbf har mer problem av det.

Sedan ska man väl inte köpa en häst som man vet att det är "fel" på. Iof köper jag gärna just hästar det är fel på - alla är vi olika :angel: !

Mvh / A
 

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 004
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
640
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp