Hovbroskförbening som orsakar hälta

nice and happy

Trådstartare
Har skrivit en annan tråd för ett tag sedan att jag var rädd att han hade fått tillbaka ledinflammation i ett ben. Han vart behandlad kot/hovledsinflammation HF i sommras, då rötgades han & upptäckte hovbroskförbening VF. Veterinären sade att det inte var något som skulle störa han...

Han hade haft massa små skador bak under vintern & när vi skulle börja trava igång så var han halt :/
Blev kliniken, hälta VF. Bedöva kotan, halt. Lade lokalbedövning kota & neråt, ohalt. Där det blev fel, varför inte lägga bedövningen i hovleden (tänkte jag i efter hand) Nya plåtar togs, ingen förändring på hovbrosket & även den veterinären sade att det inte var mycket brosk. Han blev behandlad i hovleden. Metacam, liten hage, promenad i 4 veckor.

Återbesök, ännu 3 grader halt. Denna veterinär bedöva hovleden, halt. Lokalbedövning insidan vid hovbrosket, ohalt.
Det var hovbrosket som spöka... Denna gång fick jag se plåtarna & det som var konstigt var att han bara hade brosk på insidan, tyder på sne/fel belastning. Varför har ingen sagt det innan? varför sade dom att det va så lite osv? Hmm jag får skylla mig själv som inte bett att se bilderna innan.
Han tyckte inte att han skulle störas av det, men har en känslig häst.
Kan det va pgr underlaget (hårt, broddar) Kombinerat med alla skador bak som gjort att han lastat fram?

Skall få PG beslag idag (har haft vanliga skor alltid innan), står på metacam 10dagar (ifall han hade nå inflammation i mjukdelarna runt där)
Sen åter nästa vecka.
Jag försöker så klart förbereda mig på det värsta...

Har han väl blivit halt pgr av hovbrosk så finns det inget att göra..
El skall PG kanske kunna hjälpa han?

Veterinären pratade även om att man kunde operera men att det nog va svårt, han skulle rådfråga med sin chef. Men kan tänka mig att det är svin dyrt?

Sv: Hovbroskförbening som orsakar hälta

Hovbroskförbening är svårt eftersom det är så individuellt. Vissa kan ha väldigt lite förbening men det sitter på helt fel ställe och gör svinont medan andra kan ha massor men det sitter på "rätt" ställe och känns knappt alls för hästen. Så dina förra veterinärer behöver inte ha varit klåpare.

Jag hoppas hästen blir smärtfri!

Satte på han pg beslag & vid nästa klinik besök så vart han bättre.
Han var ohalt rakt fram & ohalt med benet inåt på volt men på volt när det var ytter så markera han ibland.
Veterinären sade att den markeringen var pgr att han är för stum för at kunna sätta ner hoven jämt på ytter.
Att han skulle va smärtfri av skogs ridning på rakt spår.
Har kört på med det & funkat bra...
Tills idag!! Han har känts lite "off" & seg så longera han & han va halt på inner ben.
Han har dock vanliga skor nu pgr att hovarna behövde luftas så tog på vanliga sist. Skulle ta på pg beslag på ons igen.
Är det ens någon ide att ta på pg beslagen igen? Kan han ha ont utan att visa det med dom på?
Har kämpat & kämpat men känns som allt rasar än en gång...
När skall man ge upp?
Skall ringa veterinären som vi hade sist i morrn bitti & rådfråga,

Hovbroskförbening är lurigt. Det kan gå bra i flera år, för att sedan slå till med symptom "över en natt". Jättetrist.

Är hästen symptomfri med pg-beslag är det ju super. Dock verkar det som du inte kan lägga av dem, utan att få tillbaka problemen. Själv blir jag nojjig av sånt, och funderar 24/7 på hur hög smärttröskeln är "till vardags".

Förstår om du är uppgiven. Själv gav jag upp när jag märkte att hästen började bli återhållsam med rörelse i hagen. Då har hästen inte längre livskvalité, när det tar emot att gå i hagen.

min medryttarhäst hade hb. på med pg-beslagen igen. Hon fungerade ett tag med pg och sen fick hon ont igen så ja - de kan visa att de har ont trots beslagen så jag tycker att så länge de hjälper så kör på dem.

På medryttarhästen så provade de ett nytt beslag som de gjöt på hoven som var som pg fast utan en platta mellan gummit och hoven och det fungerade lite bättre än pg. Nu hade min medryttarhäst inte turen på sin sida och blev inte bra. Men det där nya beslaget hade tydligen gjort underverk med flera andra hästar i usa där det kom ifrån. Nu kommer jag inte ihåg vad beslaget hette men behandlingen gjordes på atg i täby. Om inte pg fungerar så kanske din veterinär kan ringa och höra med atg-täby.

Varför behövde hovarna luftas? min förra häst gick med pg ett bra tag och hennes hovar behövde aldrig luftas utan de fick sitta på så länge de fungerade.

Hovarna blev väldigt fula inuti därför tyckte hovslagaren att man kunde ha vanliga skor en omgång.
Nu i efter hand ångrar jag det sjukt mycket o att jag inte lyssna på vad jag innerst kände va rätt.

Men det finns chans att han blir bättre med pg igen?
Jag är ju orolig vad som egentligen känns för hästen med beslagen, är han verkligen helt smärt fri?
Sen blir jag orolig för vintern när det kommet bli hårt i marken om det blir värre då, ni med pg på vintern märker ni någon skillnad?

Han är i övrigt glad o älskar att vara med sina hag kompisar. Senaste 2 veckorna har han varit lite off, han brukar va otroligt pigg o brukar ha mycket häst att hålla i. Men nu så lite seg redan ifrån stallet o fått driva på han, men pigg hemåt. Sen sett lite spöken som gjort att han stannat, nu i efter hand kopplar jag det med att han ville säga att jag vill inte springa...
Gråter när jag tänker på han! Fan fan!

Det jag märkte skillnad var om det inte var slätt utan knöggligt underlag. Då blev det väldigt mycket symptom, med knackig, hackig gång och hälta. Väldigt jobbigt i frusna hagar på vintern.

Veterinären gav mig stränga förhållningsorder att vara noga med underlaget, absolut inga knölar utan slät väg (asfalt) och bra underlag i paddock och ridhus.

Märkte du av hältan, symtomerna på rakt spår?
Jag rider han nu mera endast i skogen så man är ju extra nojjig för om han har ont men att det inte ska synas på rakt spår.
Därför brukar jag longera en gång i mån för att kolla av.

Kollade ridkalendern o en vecka innan skoning så trava jag på 20 för att känna om han halta, ohalt.
Dagen efter han skoddes med vanliga skor så slog han på sig i traven ofta.
2,5vecka efter skoning longera, ohalt. Såg bra ut på ytter oxå.
Nu 6v efter halt.
Han skulle fått pg på ons.

I backspegeln är det lätt att se symptom, fast det kanske inte framstod som det just då.

När vi väl fick konstaterat förbening gick det lätt att lägga ihop de dåliga passen på ridbanan och de konstiga händelserna på grusväg med problem i träningen och få resultatet via plåtarna. Men det är ju lätt att lösa en ekvation baklänges när alla parametrar är kända.

Jag kände det, men förstod det inte fullt ut förrän vi hade svart på vitt vad det var. Anledningen till att vi började söka var att det inte fanns någon klar, röd linje. T ex alltid halt på böjt, alltid halt på rakt. Nej, det skiftade en hel del fram och tillbaka och mellan dagarna.

Hur länge hade du hästen kvar efter att ni fick röntgen?
Funkade den som skogs häst?
Ni hade pg, smärt fri då?

Nej, vi provade inte med olika beslag utan beslöt rätt omgående att låta hästen somna in. När vi fick plåtarna (hästen slutade fungera) hade det redan gått långt, och efter ett par skoningar tyckte både vi, hovslagaren och veterinären att det fick vara bra där.

Fram till det började krångla gick hästen verkligen bra, fick mycket beröm för fint och fjädrande steg och var verkligen underbar att rida. Och då hade hon uppenbarligen rätt häftig hovbroskförbening redan då. Sedan kom problemen, vi beslöt att utreda (efter ungefär en vecka med accelererande symptom) och tog plåtarna. Skodde på klinik och testade sulor i ett par omgångar men tyckte att det inte blev någon förändring.

Skulle inte ens övervägt att låta den hästen gå som promenadhäst, vi såg ju redan i hagen att det gjorde ont. Ridning hade varit djurplågeri. En häst som inte kan gå i hage utan att ha ont ska inte behöva fortsätta.

Skall på med beslagen i morrn igen o kontaktaktat en annan veterinär oxå som ska titta på plåtarna o hästen.
Men som dom trodde så är det pgr sko bytet till vanliga skor som blivit för stumt För han. Han funkade super med pg. Sen får jag väl avvakta o sen se vad veterinären säger.
Han är iaf ohalt på rakt spår o springer o är pigg o glad i hagen.
Där jag longera han igår va oxå väldigt hårt underlag.
Så ber jag att han ska funka med pg igen.
Han är ju min bästa vän så vill att han ska ha ett bra liv!

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Ida94
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Hej Jag har världens finaste- och snart 19 åriga häst som har återkommande hälta Pga pålagringar i båda fram. Han blir behandlad och...
Svar
9
· Visningar
1 414
Senast: Milaa
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?