hovbrosk förbening

F

fraaida

Jag ska köpa ny häst.
Jag har fått ett mejl av en tjej som säger att hästen är jätte bra annars men har tyvärr hovbrosk förbening.
Ska man köpa en häst med hovbrosk förbening?
Kommer det att visas mer senare för den led inte av det.
Måste man åka mkt till veterinären?
:confused:
tack

Sv: hovbrosk förbening

Det beror lite i vilken grad hovbrosket är förbenat! Hur långt det gått. Vissa hästar föds med det och går ett helt liv utan en hälta och vissa märker det lite grann. Du får höra med vet vid besiktningen.

Du vet ju inte hur hästen kommer att hålla, om förbeningen är klar eller om den fortafarande pågår. Brosket är ju ledens stötdämpning. När brosket har förbenats så finns det ingen stötdämpning i leden vilket oftast leder till smärta.

Jag hade backat på den hästen om jag visste det fanns en förbening.

hovbroskförbening är väldigt vanligt.
för det mesta brukar det inte märkas alls, eller inte upptäckas.

antar att de har färska rtgplåtar som din veterinär kan kolla på vid besiktningen. skulle oxå vara bra om de har gamla plåtar att jämföra med så man kan se hur det utvecklats.

hoppas det går bra!

Jag var på väg att köpa en häst för ett par år sedan som hade hovbrosksförbening, men då veterinärerna på Jägersrokliniken såg röntgenplåtarna så avrådde de från att köpa den pga just den åkomman. Men då den hästen var bara 3 år så visste man ju inte i ett så tidigt stadium om det skulle bli värre eller ej. Är hästen 15 år och aldrig har haft problem av det så är det nog en annan sak.

Jag deltog i ett forskningsprojekt en gång. En hel dag stod jag på kliniken med 3 veterinärer och röntgade travare, de flesta uppvisade olika grader av förbening och de hade aldrig elller sällan visat någon hälta som kunde relateras till förbeningen). Och det var hästar som tävlade. Så det betyder inte per automatik döden för en häst! Fråga veterinör istället för att fråge de självutnämnda experterna här!

Kan man kräva veterinär besiktning för att titta på hovbroskförbeningen och om den är "stor".
Hästen är 13 år. Det var ju inget hästen hade ont av.

Har du inte sett hästen och provridit den??? Det skulle jag absolut först rekommendera att du gör innan du ens funderar på att köpa en häst!!! Köp aldrig en häst osett!!! Du har väldigt mkt bekymmer om det senare visar sig vara något "dolt" fel på hästen om du inte undersökt och sett den själv! Köparen har ju sk. undersökningsplikt. Du skall kräva vet besiktnig och export röntgen, samt även begära nya plåtar på hovarna så att ni kan se i vilket stadium hovbroskförbeningen är i. Kom oxå ihåg att du kommer att få reservation på försäkringen på dessa röntgenfynd!!! Dvs om hästen blir halt pga detta så gäller inte din försäkring, detta kan bli dyrt i slutändan! Vad ska du använda hästen till? Vilket pris begär köparen och hur gammal är hästen? Ras, Utbildningsståndpunkt etc...

Senast ändrad:

Jag hade en häst här för snart ett år sen, hon hade varit jätte dålig och på vippen att få somna in.. Ett sista försök gjordes, skoddes med ringsko och vila. Hon slutade halta under tiden hon stog här, och jag kunde ta ut henne på promenader. Sen åkte hon hem igen. Mailade faktiskt ägaren igår och frågade hur det gick och det gick jätte bra! :laugh: Dom hade börjat rida henne lite smått, och hon haltar igenting. Visst, hon kommer aldrig bli det hon varit, riden i dressyr men hon funkar och mår bra :laugh: Men som sagt det beror på hur pass allvarligt det är, och vad man ska använda hästen till. Ärftligt är det också, så avel är inte att rek.

En kompis köpte en korsningshäst med hovbroskförbening. Reservation på försäkringen och hon gav nog 8000:- för hästen. Tror hon haft hästen i 4 år nu och det har inte varit några problem än.
Beror säkert på hur högt hovbrosket förbenat sig. Det man får avväga är vad hästen kostar, ålder, ev reservation, när det upptäcktes osv.
Kan ju åka till klinik och röntga samt rådgöra med vetrinär.

Jag har sålt en häst som har hovbroskförbening "lindrig till måttlig" båda fram. Hon röntgades för ett år sedan och då konstaterades detta. Veterinären som röntgade sade att det hade ingen betydelse.

Jag höjde henne i försäkringen till dubbla värdet i A1 utan reservationer eftersom mitt bolag inte heller tyckte att det hade någon betydelse.
Hon röntgades om i okt -07 hos en mycket känd och duktig veterinär.
Plåtarna var oförändrade. Han sade också att han aldrig sett att hovbroskförbening av den här graden ställde till några problem.

Mitt råd till dig är att din veterinär får se plåtarna (finns ofta på CD nu) och bedöma dem samt att ni får se utlåtandet från veterinären där hästen röntgades.

A

Hej, som flera andra har skrivit så är hbf vanligare än man tror och massor av hästar lever med det utan att ha problem (och utan att ägaren vet om det). Jag har själv en häst med lindrig-måttlig hbf, den har visserligen haft problem med karpit ett par gånger, men man kan inte säga säkert att det har med hbf att göra.

Det jag framför allt skulle vilja påminna om är att om du köper en häst som du VET har hbf, så är det troligt att du kan behöva specialsko den på något sätt för att undvika problem. Det blir dyrare än att sko en frisk häst med vanliga skor. Vanligen brukar man använda ringsko, men vissa, som t ex min häst, har PG-beslag vilket funkar bra för henne (men det är apdyrt och alla hovslagare vill inte hålla på och trixa med dessa).

okej =)
Men hon är såld :(
Alla hästar som jag tittar på säljs X(

men vissa, som t ex min häst, har PG-beslag vilket funkar bra för henne (men det är apdyrt och alla hovslagare vill inte hålla på och trixa med dessa).

Enligt mig ochh många andra hovslagare finns det ett BÄTTRE, BILLIGARE och ENKLARE beslag än pg. Vanlig flapp-sko ger samma svikt som pg men ger inte samma stumma isättning och är betydligt billigare och enklare att hålla på med! Jag har helt slutat med pg i dessa fall!

Jag deltog i ett forskningsprojekt en gång. En hel dag stod jag på kliniken med 3 veterinärer och röntgade travare, de flesta uppvisade olika grader av förbening och de hade aldrig elller sällan visat någon hälta som kunde relateras till förbeningen). Och det var hästar som tävlade. Så det betyder inte per automatik döden för en häst! Fråga veterinör istället för att fråge de självutnämnda experterna här!

Min gammelgubbe har det och har haft sedan han var minst 6 år.

Han har arbetat på ridskolan i 11 år, tävlat hoppning, gymkhana och är nu inne på sitt 8 år som pensionär.

Har aldrig vart halt, mer än en nervsmäll en gång och en gång då han blev lite tufft verakd och då öm, annars aldrig.

Han är idag 25 år!

Min gammelgubbe har det och har haft sedan han var minst 6 år.

Han har arbetat på ridskolan i 11 år, tävlat hoppning, gymkhana och är nu inne på sitt 8 år som pensionär.

Har aldrig vart halt, mer än en nervsmäll en gång och en gång då han blev lite tufft verakd och då öm, annars aldrig.

Han är idag 25 år!

Precis, så kan det också gå!

Jag hade en häst med hovbroskförbening båda fram! Mycket trevlig o ridbar häst men det höll inte :( För det första var han tvungen att gå med specialbeslag+sulor (DYRT). Det funkade i ca. 6 år sen vid en MRI såg man att hovbroskförbeningen börjat förändras och tom. gå sönder så det va bara att låta honom somna :cry: Men, som sagt... Man kan ju ha tur oxå. Behöver ju inte sluta så illa som i mitt fall! Men det är bra att du tar in info från olika håll sen är det "bara" att väga för o emot!

Huruvuda det är ärftligt tvistar de lärde om, se t ex på ardenneraveln och deras försök att avla bort hovbroskförbeningen.

Finns bl a en avhandling från SLU/Uppsala som handlar om hovbroskförbening om man vill läsa mer om detta ämne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar