Hovböld..

Vita_N_6520

Trådstartare
Min snutt har fått en böld i foten och hon är verkligen jättehalt!
Hovis var här idag och grävde lite i den och det blev väl bra. Hon skulle komma igen nästa vecka och kolla på det.

Men nu till min fundering(ar). Hästen har haft lite feber till o från.
Igår morse hade hon ingen feber, men igår kväll hade hon.
Imorse hade hon 1 grads feber, men den hade gått över helt nu ikväll.

Bör jag kontakta vet. (?) om hon får feber igen?
Hästen är jättesvullen i benet. Betydligt mer svullen nu än vad hon var innan hovis var där.
Igår var hon bara "lite" svullen men idag på kvällen var hon jättesvullen i nästan hela benet. :crazy:
Är det normalt, eller är det dåligt?
Hon stödjer lite på benet men flyttar sig helst inte.

Och en sista fråga; Hur sköter man om det på bästa sätt?

Sv: Hovböld..

Till att börja med tänker jag på lymfangit på det du beskriver!? Du bör nog ringa veterinär ASAP!

Ring vet!! Hovbölder är inte att leka med,blir det infektion kan det gå upp i hovbenet o då blir det inte kul,min häst stod på ulltuna 1 v för ett år sedan pga en hovböld,dom fick ta bort halva sulan o sen ha gips flera veckor,tog flera mån innan sulan vuxit ut så jag kunde rida igen.Feber = infektion. Lägg våtvarmt omslag runt hoven över natten ev alsolsprit(utdragande) får inte komma in smuts i bölden! Mvh Maria

Ja det blir väl att ringa vet imorgon igen. Suck :(
Jag vet att det är hovböld, men kan de få lymfangit "på det" ?
Feber har hon ingenting längre men däremot ser hela benet ut som en fotboll.
Har även lindat om foten :)

Det skumma är att hon rör sig dock nästan helt obehindrat nu.. :confused:

ja de kan få fymfangit ovanpå det.
det räcker inte att linda om - det bör vara som ngn redan sagt- alsolsprits bandage eller likvärdigt.

Svullnader i benen i samband med hovböld är INTE att leka med. Blodförgiftning är väl det mest allvarliga, min veterinär sätter direkt in medicin om man har svullnader i benet i samband med misstänkt hovböld.

Om det "bara" är en hovböld brukar smärtan släppa direkt efter att den öppnats.

Finns det verkligen inget sår på benet?
Skullle skura hela benet o hoven.

Får den över 40grader i temp- blodförgiftning /sepsis

Vet. har varit här idag iaf.
Hästen går på benet nästan helt okej och är helt feberfri, men fortfarande fottbollsben.

Jag fick iaf en salva att smörja på (spruta in i hålet) och så ska jag gå på promenader med henne.
Hm..

Min häst fick en hovböldförra veckan, var varm i benet och hoven men inte svullen. Hovis var där å skar upp bölden, det va bara en liten sa han. Skodde sen på med sula.
Han va hältfri redan dan efter, ingen värme el svullnad nånstans. Gick promenader med han varje dag, va pigg som sjutton å verkade inte alls ha ont.
Va inne på klinik idag för att han skulle få sin andra behandling för sin spatt å bad då vet kolla på bölden å hon tyckte det såg bra ut. Gick sen till klinikhovslagaren för att få på skon igen, la märke till redan innan att han blev lite halt när skon togs bort vilket han aldrig annars är. Han kollade på den också å sa direkt att det där e inte bra, fick bedövning å bölden var MKT större än både min hovis och vet sa. Så nu e hoven gipsad å boxvila som gäller.

Hoppas det går bra me din häst!

Men usch vad tråkigt :(

Min häst mår bra nu iaf.
Benet är fortfarande svullet men hon haltar inget och är väldigt pigg och glad. :p
Så jag håller tummarna att svullnaden går över på några dagar annars vet jag inte vad jag ska göra.. :crazy:

Gaaah. Morr. Suck.

Nån idiot släppte ut pållen i hagen igår (Hage = jättelerig & smutsig!)
trots två tydliga anslag om att hon ska stå inne.

Hur allvarligt kan det vara? :crazy:
Hon hade en temp. höjning på nästan 1 grader men var fortfarande hyfsat hältfri.
Jag spolade rent först med massa vatten både på över & undersidan av hoven och tvättade sedan så som vet. sa.
Tänk om hon blir dålig igen.. ?
:mad: :(

Hej,
Ett tips vid hovböld. Försök ställa hoven i en hink med så varmt vatten som du kan utan att bränna hästen. I vattnet ska det vara salt. Låt hästen stå så en stund. Upprepa två ggr om dan. Om hästen inte finner sig att stå så kan man slå saltvattnet i en blöja slå den om hoven och tejpa fast blöjan med tex silver tejp. Det blir som ett jätte bra våtvärmande omslag som driver på om det finns mer som är på väg ut. Detta tips fick jag av min veterinär i England, det fungerar jätte bra.
Hoppas det ordnar sig för din häst.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 048
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 107
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka