Westernponny

Trådstartare
Jag skulle vilja veta era erfarenheter om hovbölder.

Vi har en shettis som vi har varit på klinik med, både röntgen o u.l. är kollat för hälta på bakben.

Veterinär har bedövat kotan då hon tror att hältan kommer därifrån.

Antagligen är det hovböld, men är inte säkert. hovslagaren skall komma måndag.

Stackars lilla häst vill inte stå på sitt ben därför undrar jag om en hovböld kan vara så aggressiv.

Hur har era hästar haft det o hur lång tid har det tagit innan hovbölden gett sig. shettisen har varit halt snart 3 veckor.

Tacksam för era svar.

Men om hältan kommer från kotan, hur kan det då vara en hovböld?

Har hästen varit så halt i tre veckor att den inte stöder på benet?

När min häst var så halt ringde jag ut hovslagaren samma dag. Han karvade upp bölden, och hältan försvann. Sen gällde det bara att hålla rent.

En veterinär hade inte bedövat ben och gjort hältutredningar om den trodde på hovböld. Då hade klinikhovslagaren tillkallats och letat med visitertång efter bölden.

Missförstår jag dig eller har du bara åkt till en väldigt konstig klinik?

Håller med @LaMirage . Det här låter väldigt mysko... Undrar om veterinären menar att hon bedövat kotan och neråt? Kanske? Inte säkert att det finns klinikhovslagare. Alla kliniker har nog inte tillgång till det.

Min ena häst fick hovbölder som komplikationer efter fång. Hon var också jättehalt. Dessutom förstärkt puls vid kotan, varm och svampig upp i benet, osv. Jag lät inte hovbölderna "ge med sig" såklart utan åkte till klinik respektive vidareutbildad hovslagare på direkten. Bölderna verkades upp, gips lades på, och sedan fick det läka.

Om veterinären tror att hältan kommer från hoven så kan det ju också vara en hovfraktur, och då behöver hoven röntgas och gipsas. Boxvila för hästen. Min shettis har haft en hovfraktur, och den läkte fint men det tog några veckor och några stycken gipsbyten hos duktig hovslagare.

Ja, min veterinär (hemma, inte på klinik) trodde att min häst hade hovbensfraktur en gång också. Det visade sig tack och lov vara en böld den gången med.

Det är sant att alla kliniker kanske inte har tillgång till hovslagare, tänkte inte på det! Men i så fall borde de ändå ha klämt på hoven och rått TS till att konsultera en hovslagare.

Men i så fall borde de ändå ha klämt på hoven och rått TS till att konsultera en hovslagare.

Absolut! Fast jag har märkt att det är långt ifrån alla veterinärer som har särskilt stor kunskap om hovar. Vid misstanke om något hovrelaterat åker jag ALLTID till min godkända hovslagare först och låter honom undersöka. Behövs det sedan veterinär (för t.ex. röntgen) så talar han ju om det.

hej!

En hovböld kan defintivt göra precis så ont. Min tjej hade en hovböld, hon kunde inte gå alls, hon hoppade på 3 ben. Jag åkte in omgående med henne (dagen efter), de klämde på hoven hon reagerade såklart, de bedövade hoven, hon la vikt på hoven och splatt gick bölden upp.

Blev hästen bättre när kotan bedövades?

/Lavinia, som inte riktigt förstår.

Jag skulle vilja veta era erfarenheter om hovbölder.

Vi har en shettis som vi har varit på klinik med, både röntgen o u.l. är kollat för hälta på bakben.

Veterinär har bedövat kotan då hon tror att hältan kommer därifrån.

Antagligen är det hovböld, men är inte säkert. hovslagaren skall komma måndag.

Stackars lilla häst vill inte stå på sitt ben därför undrar jag om en hovböld kan vara så aggressiv.

Hur har era hästar haft det o hur lång tid har det tagit innan hovbölden gett sig. shettisen har varit halt snart 3 veckor.

Tacksam för era svar.

3 v låter länge för en hovböld. Har ni röntgat hoven för hovbensfraktur?
Annars, ja, dom kan bli blockhalta av hovbölder.

Sunny hade en pytteliten hovböld som hovslagaren tog bort. Hon var ganska mycket halt men det var bättre på bara ett par dar efter att hovis dränerat den.

Svar till er som har varit snälla o svarat mig.

Hästen kollades av en hovslagare som bara använde tång,( skar aldrig ) hon trodde inte det var hovböld.

När det gått 14 dar åkte vi till klinik. Under dessa 14 dgr blev det bättre o ngt sämre.

Veterinären kände igenom hela hästen men när hon bedövade kotan (tror jag det var eftersom han fick bedövning nere i benet) så blev han ohalt.

Röntgen gjordes på nedre delen av benet o även u l. Vet såg inget konstigt på plåtarna el u l.

När hon skar i hoven så tror hon det är hovböld för det såg ut som det skulle vara det.

Imorgon kommer en kunnig hovslagare till hästen o skall se på honom.

Annars blir det tillbaka till vet igen.

Forts följer....

Röntgen gjordes på nedre delen av benet o även u l. Vet såg inget konstigt på plåtarna el u l.

Röntgades även hoven?

När hon skar i hoven så tror hon det är hovböld för det såg ut som det skulle vara det.

Det där låter ju lite konstigt. Hittade hon en hovböld eller inte? Jag förstår nog inte riktigt vad tror att "det är hovböld för det såg ut som om det skulle vara det" betyder?

Hoppas att du får bra hjälp av hovslagaren!

Svar till bettysmatte.
Hoven röntgades och den såg ok ut.

Det var smuts o en håla så det kunde bli en hovböld sa vet, men trodde det iallafall. Vi får ju lita på vet o se imorgon vad som händer. Annars blir det att kolla upp mer i veckan på klinik.

Jag hoppas oxå vi får hjälp av hovis imon.

Min häst hade flera hovbölder som visade sig på olika sätt men gemensamt för att var att hästen var blockhalt. Ibland hade hon puls och var svullen över kotan.
Ibland har bölderna vart ytliga och det har i princip räckt att Hovslagaren karvat lite i sulan, andra har legat djupare.

Är hästen blockhalt ringer jag alltid Hovslagaren det första jag gör om inget tyder på att det absolut inte sitter i hoven.

Ett tips är att lägga ett våtvarmtomslag över natten och tills Hovslagaren kommer. Det hjälper bölden att mogna och blir lättare att hitta/verka upp.

Vi hade en häst som var till och från-halt under en längre period, veterinären hittade ingenting direkt men han vilade under tiden. Hovslagaren var också ute och kände och allt sånt. Inga av de vanliga symtomen fanns.
En dag är han akut pang bom jättehalt så vi åker in till klinik. Veterinären där inne trodde något var brutet, så illa var han. Efter röntgen och sånt där inget hittades började klinikhovslagaren karva i hoven och bra djupt satt en rejäl hovböld som hästen sen fick opereras för.

Jag har en häst som härom året blev plötsligt blockhalt. Hade ut jourvet som misstänkte hovbensfraktur. Åkte till klinik som röntgade men hittade inget på plåtarna utan trodde att det var en gigantisk hovböld. Dryga veckan efter klinikbesöket började det komma ut var ur en av ballarna och hon blev ohalt. Då hade hon stått med omslag sedan klinikbesöket.

Jag har en häst som härom året blev plötsligt blockhalt. Hade ut jourvet som misstänkte hovbensfraktur. Åkte till klinik som röntgade men hittade inget på plåtarna utan trodde att det var en gigantisk hovböld. Dryga veckan efter klinikbesöket började det komma ut var ur en av ballarna och hon blev ohalt. Då hade hon stått med omslag sedan klinikbesöket.

Men den här har ju varit så här i 3 v? Borde inte bölden på något sätt visa sig nu?

Idag var hovis här. Han hittade tyvärr ingen hovböld.

Pratade med veterinären igen som då rek. att åka till Helsingborgs djursjukhus. Suck!

Det kan ju vara ngn sena el ligament.

Hästen står i stillhet, han har fått B&T på bakben.

Det är bara till att se till så han blir bra.

Jag kan tänka mig att han har vridit till bakbenet när han o kompisen härjar runt i hagen, eftersom det varit knöggligt och frusit ute vid den tidpunkten här.

Forts följer.....

Idag var hovis här. Han hittade tyvärr ingen hovböld.

Pratade med veterinären igen som då rek. att åka till Helsingborgs djursjukhus. Suck!

Det kan ju vara ngn sena el ligament.

Hästen står i stillhet, han har fått B&T på bakben.

Det är bara till att se till så han blir bra.

Jag kan tänka mig att han har vridit till bakbenet när han o kompisen härjar runt i hagen, eftersom det varit knöggligt och frusit ute vid den tidpunkten här.

Forts följer.....

Men kollade inte vet hela nedra delen av benet? Då borde hen at sett senor o ligament?
förvirrad...

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka