Hovböld/skoning

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Är det nån som vet? Får hästen hovbölder när den är nyskodd. En "normal" häst alltså, inte en med redan känsliga hovar. Är det större risk, hur mycket större är den risken och bör man låta bli att rida hästen när den är nyskodd?? mvh/ Lavinia som inte tror allt hon hör..

Sv: Hovböld/skoning

En häst får inte hovböld av att vara nyskodd!!! Däremot så kan det ju hända att hovslagaren råkat få en söm "för långt in" i hoven så att det ömmar (eller t.o.m. blöder, men det märker ju hovslagaren med en gång isf...), eller verkat lite för mycket så att sulan blivit för tunn och därmed ömmar. Detta är ju dock "olycksfall i arbetet" (eller dålig hovslagare...), och det är ju inte så det skall vara på en nyskodd häst!

Hovböld får hästar t.ex. av smuts som kommer in i sprickor i hoven och orsakar bakterietillväxt, bärrandsröta eller av stentramp (fast då är det ju en steril "hovböld" som brukar kallas stengalla, eller en blödning i sulan, som ett blåmärke).

Du kan lugnt rida vidare på din nyskodda häst!!!

Tack!!

Det var precis som jag trodde!

Problemet är bara att övertyga resten av gänget det. Det är som ingen som vill tro mej på denna punkt, varför de anser att jag är en djurplågare av stora mått när jag inte ställer av min tjej efter varje skoning..

Men kan det då vara så att om flertalet hästar blir ömfotade av skoningen med samma hovslagare så vill hon inte att man ska se det och säjer att det är hovböldsrisk?? Eller hur tänker man??

Flera av våra hästar blir ömfotade när hovslagaren varit ute och jag börjar fundera lite../ Lavinia

en nyskodd häst ska inte vara varken ömfotad eller halt eller annat...den ska fungera likadant som innan den skoddes om. en del tror man måste låta hästen *gå in de nya skorna* innan man kan rida...det ska man inte behöva göra alls...

Jaha, och hästarna på travet som dom skor om strax innan ett lopp. Hur skulle det se ut om dom skulle vänta en dag?

Dom skor om, men verkar inte hovarna strax innan start...
Mer vanligt är dock att de tar av skorna...

Precis som vi tror alltså.

Ville bara få det bekräftat, så jag kan rida med gott samvete och tala om att ingen annan jag pratat med håller med om dessa dumheter.

Föresten kom jag på en annan fråga. Kan det vara så att en häst med tex hovbenssänkning blir känsligare för skoning och därför får "hovbölds-symtom" när den blir skodd och sedan riden. / Lavinia, som nu måste försöka klura ut varför det alltid är en häst som får "hovbölder" efter skoning, när alla har samma hovslagare.

Hur är hästens hovvinkel? Här tar hovslagaren alltid så mycket han törs i sulan framtill för att försöka korrigera en av hästarna som tidigare skotts för trav och har haft väldigt understuckna trakter och långa tår. För att inte ytterligare bryta tåvinkeln bakåt när han verkar trakten, måste han lämna väldigt tunt i tån och den hästen blir lite öm efter skoningen. Han har väl skott den 4 ggr eller något och hovarna ser mycket bättre ut, men så länge det måste fortsätta korrigeras kommer det att vara så. Detta görs givetvis i samverkan med den som är ansvarig för hästen, och om så vore fallet hos er, borde ju den hästägaren veta detta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 985
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 269
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka