Hovböld/hovbensfraktur?

Sv: Hovböld/hovbensfraktur?

Ja, det var så förloppet var, men röntgen visade ingenting. Håkan, Karin, Björn, Ninni och Agneta var och tittade på bilderna. Bilderna visade även skelettet i karleden och det syntes inget där heller!

Jag frågade Ninni när jag var utanför om hon skulle gissa sig till vad det är för fel och hon var nästan 100% säker på en hovböld!

Sen när vi skulle lasta så fick vi hålla i pyttelilla spenderbenet, för han halkade så med silvertejpen!

Hej,

Jag har en häst som har haft hovböld några gånger. Två gånger har jag fått tjata mig till att de ska skära upp bölden då de har trott att det är hovbensfraktur. Både de gångerna har hon reagerat när man klämmer ihop trakten. Den första gången gick det så långt att hon svullnade i hela frambenet och fick feber.

Hon har haltat mycket till och från och endast varit varm i kronranden. Bölden har då suttit i trakten av hoven och antingen kommit ut långt bak i hoven eller i ballen.

Lycka till! Hoppas du hittar någon som vågar skära tillräckligt djupt för hästen kommer att ha ont fram tills dess...

Jaa, de skar en del i hoven på kliniken, men de hittade inte något och vågade inte ta mer!

Hoppas Spender snart blir bra.

Steine har hovbölder hela tiden till och från, det smärtar att se att dom har ont.

Min häst hade ngt liknande i höstas. Totalt blockhalt och på inrådan av jourhavande åkte vi till Ultuna där det misstänktes hovbensfraktur. Han stod gipsad på klinik i 5 dagar tror jag, och var tokhalt hela tiden, sågs fortf inget på röntgen. På 6:e dagen sprack en böld upp i karleden.
Han hade nästan exakt samma symptom, jätteöm när man klämmer ihop trakterna. Det som gjorde att vet misstänkte böld istället för fraktur var att han stod på hela hoven och inte med tån i.

En svårhittad hovböld låter ju som det troligaste. Hovbensfrakturer kan ju också vara svårhittade på röntgen, då hovbenet är såpass poröst, och hältan kan vad jag har förstått komma och gå lite, om sprickan/frakturen trycker på om kringliggande mjukdelar när hoven rör sig. Vrickning/stukning med mjukdelsskador skulle det möjligen kunna vara, det finns ju många ligament och andra mjukdelar i och runt hovområdet, men det borde vara mindre troligt.
Hoppas din häst är bättre!

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka