Hovböld/hovbensfraktur?

millus

Trådstartare
Jag vill veta alla symtom, förlopp osv. Allt ni kan komma på.

Jag hittade min ponny på tre ben i hagen i måndags. Åkte akut in till veterinär, där de tog fyra röntgenbilder som inte visade någonting. Han hade puls och värme i hoven. När de bedövade hovleden så gick han nästintill normalt.

Han har hela tiden blivit bättre. I fredags tog jag av bandaget och han var i stort sett ohalt. Idag när jag kom ner till stallet så var han återigen lika dålig som i måndags! Han är fortfarande varm, vid kronranden, men inget svullen! Jag vet inte hur man känner puls?

Jag fattar inte vad detta är??? Är det en hovbensfraktur, eller en hovböld?

Snälla hjälp, jag är jätteorolig.

Sv: Hovböld/hovbensfraktur?

Min unghäst hade exakt samma symptom för några veckor sen, blev oxå halt igen. För hans del hade dom inte lyckats tömma bölden ordentligt. Fick åka in med han igen så dom öppnade mer. Fick lämna han på sjukan några dagar så dom såg att han verkligen blev ohalt denna gången. Och det blev han med gips och medicin.

En fraktur borde dom sett på röntgen, om dom röntgade hoven förstås. Fast vad jag förstod kunde det vara svårt att se, men skulle ändå inte tro att din häst blev bättre om det var en fraktur. Men det kan dom kanske bli :confused:

Så ring din vet igen och be dom kolla han igen!

Sprickor kan behöva någon vecka på sej innan dom syns på röntgen. Sen finns det mkt annat också som kan ge akut hälta-ligamentsskador tex.

Du måste lära dig att känna puslen millus.
Tänk dig baksidan på kotan, där de kan få gallor, längs ned, så ska man känna pulsen, du ska använda tummen och pekfingret. Klipp av pälsen om den är ivägen. Du måste flytta handen till olika ställen tills du hittar puls.

Jag har haft flera hovbölder på Birka i år, och de har också pendlat med orenhet och hälta, för att bli bra igen. Känn också på hovens temperatur hur den förändras under dagen.

Det är jättesvårt att ge dig prognos via nätet, men en fraktur borde ju ha synts på röntgen, gick vet igenom hoven med en hovtång?

En gång när indy hade hovböld, så trodde jag han brutit benet och fick panik, tog ut jourvet och det visade sig vara en böld.

Ja, veterinären gick igenom med hovtång och han reagerade på när de klämde ihop trakterna! Då hade han värme vid inre trakten, nu har han värme vid kronranden!

Jag har gjort bandage på honom nu, jag har slagit in hoven med jodopax och sen satt en elastisk binda runt, enligt veterinärens rekommendationer!

Jag ska ringa kliniken imorgon.

Om det var en fraktur så skulle han väl inte bli bättre så snabbt, för att sen snabbt bli sämre igen?

Reaktion när man klämmer ihop trakterna är väl just en indikation på hovbensfraktur, eller? Min hovslagare gjorde i allafall så när han var ute och klämde på min halta häst för ett tag sedan.

Det kan även vara böld i trakthörnet eller i dess närhet. Skadade sidoligament kan också ge reaktion där.

Okej, bra att veta :)! Min häst reagerade inte alls där, och ingen annanstans i hoven heller, men det var ju inte så konstigt eftersom det visade sig att hon hade en muskelskada...

Det är inte alls säkert att frakturen syns på röntgen, än .... Som någon annan sa så har jag oxå fått förklarat för mig av vet. att det tar ungefär en vecka innan man kan se en spricka på röntgen.

Jag var inne med min i början på januari eftersom han var blockhalt på nyårsdagen, dagen efter när vi åkte till kliniken var han knappt halt alls.
Vet klämde och kände och böjde och kom fram till att det måste sitta i hoven, han tog säkert en 7-10 rtg bilder i olika vinklar. Röntgen ville dom ha eftersom det just gått från så halt till nästan inte alls, kunde tyda på en spricka nånstans.
Nu visade det sig vara en rätt rejäl hovböld, som visade sig som en skugga på röntgenbilderna.. den satt ungefär mitt under foten...
Jag hoppas jag inte skrämmer dig, jag kan verkligen inte mycket i ämnet.. men reagerade på att dom inget sett på rtg? (Men det kan ju vara var den ev bölden sitter och storleken på den som spelar in..? )
hoppas ni hittar felet och att totton tillfrisknar snart, håller tummar att det är nåt så "simpelt" som en böld

Till alla!

Tack för alla svar:love:

Jag var ned till bebis nyss och tittade till honom. Jag har varit borta på kalas i eftermiddag, innan jag åkte dit så lindade jag hoven och karleden med bomull indränkt med jodopax. Nu på kvällen/eftermiddagen gick han mycket bättre. Då hade hoven varit lindad i ca fem timmar. Hoven är inte hårt lindad.

Pratade med ena stallhovisen häromdagen och hon sa att det är många hästar som är småhalta just nu, låter som det har ngt med att det är tinat ena dagen för att sedan frysa på knögligt dagen efter. Så har det hållit på nu i flera veckor. Mkt bölder, hovömt och ligamentsskador.
Själv har jag en 19 åring som haltar till o från, vissa dagar är hon ren medan vissa dagar så avlastar hon vä bak. Inga pulsar värmeökningar el pulsar. Möjligen lite galla på det bakbenet. Vet vill att vi ska avvakta ett tag till. Vi åker ogärna till klinik nu när vi snart ska få föl här hemma.

Min pålles böld syntes inte på rtg. Fast dom pratade om att den hade spridit sig uppåt som i förgreningar :crazy: Kanske därför det inte syntes. Är inte heller något hemma på det här med bölder...

Uppdatering

Idag har jag varit till kliniken med pållen igen. Han gick ganska illa och de tog fem röntgenplåtar på hoven som inte visade någonting.

Efter det så beslutade de att de skulle gipsa honom. Då gick han inte alls, han kunde knappt sätta ned hoven för det gjorde så ont! Så det var bara att plocka av gipset och linda honom som vanligt!

De har ingen aning om vad det kan vara, men det lutar åt en djup hovböld.

Vad är er spontana reaktion på vad det kan vara som felas min lilla pälskling?

Gipsar man innan man skurit ut en ev böld?
Jag tror att du ska tacka din lyckliga stjärna att din lilla häst är så klok.

Jag röstar på hovböld, och i så fall vore det bra om han rörde på sig så kanske den spricker upp, annars måste nog hovis snart börja börja karva lite och se vad han hittar.

Håller tummarna.

Ring Assar Bergh så skär han ut bölden.
Eftersom ni inte hittade nån spricka så lutar det mer åt böld. Annars är det ganska typiskt vid hovbensfrakturer att först är dom blockhalta för att bli "bra" igen...sen blir dom halta igen

Det behöver ju inte vara en böld utan det kan även vara en stengalla (blödning i Sulläderhuden), vilket kan göra hästen halt med värme och puls i hoven. Normalt så får man ju någon reaktion vid visitering med tång om man misstänker Böld/Stengalla, får man inte det kan man klämma ihop trakterna försiktigt, om nu hästen reagerar kan man misstänka hovbensfraktur. Det kan ju även vara så att sulan har blivit tunnare pga all lera i hagen som mjukat upp den och då slits mer än normalt, och sedan när det frusit gör att hästen är extra känslig på hårt och ojämnt underlag.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, de gipsade, men jag kände genast att det inte kändes rätt. För är det en böld så kan den ju inte komma ut! Tack och lov så visade ju Spender genast att det var fel!

Han fick så mkt beröm, han är ju bara 2,5 år och står som ett litet lamm när de böjde och bände och grejade med honom!!! Och jisses vad uppmärksamhet en pytteliten lurvtoss får bland alla halvblod och travare! Han stålade i stjärnglansen!

MIMUS och MARTHA:

:love::love:Bukefalos vore INGET utan Er båda, puss på er!!!!:love::love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka