*Hovbilder*

Tinen

Trådstartare
Vi hade en sån här tråd förut.. men den har försvunnit tydligen...:crazy:
Vi kan lägga in bilder på våra hästars hovar och låta andra kommentera fritt. :d
Eller bara kommentera andras! ;) Ni hajjar nog!

Här är två bilder från min hästs bakhovar efter verkning...:

Vänster Bakhov...
PICT1277.jpg

Och här höger...
PICT1278.jpg

så, varsågoda att kommentera och lägga in egna bilder! :bow: :bow:

Sv: *Hovbilder*

Min valack:
Höger fram i maj
PICT1226.jpg

Samma hov i augusti
IMG_0037.jpg

och i september
PICT0961.jpg

Höger bak med sko i augusti
IMG_0051.jpg

Utan sko i december
PICT1612.jpg

Shettisens högra bakhov
PICT1525.jpg

PICT1528.jpg

Fölets vänster framhov
Oktober
PICT1048.jpg

Mitten av december
PICT1516.jpg

PICT1515.jpg

PICT1518.jpg

Samma hov några veckor senare
PICT1979.jpg

PICT1978.jpg

hysterisk bilden på din valacks hov ser lite konstig ut eller ser jag helt fel har ni arbetat på hästens själva hovvägg ser så ut om ni har varför?

Jag förstår inte vad du menar, kan du precisera dig?

bilden som är höger fram från september(kort tagit framifrån det jag menar är att jag tycker det ser ut som ni slipat /verkat på hovväggens framsida. tycker det ser så ut på bilden iaf.. om så är fallet varför?.

fölets hovar ser definitivt inte roliga ut, hur gammal är h*n?
Är det en liten tåsko på senaste bilden?

Övht är ju hovarna trängre ned mot marken än uppe i kronranden. Något som verkar vara vanligt första tiden innan de väger så mycket och medans de växer så fruktansvärt att hovarna knappt hinner med, men såpass trånga såhär sent på året?

Nä, han har ingen sko på sig där, dock har han haft det därav att trakten har blivit så trång, då den inte haft chans att vidga sig. Redan efter två veckor utan skon har han vidgat sig, men det är ju långt kvar. Han är idag 6 månader.

Varför hovslagaren har gjort det har jag faktiskt inget bra svar på.

Hysterisk skrev:
Varför hovslagaren har gjort det har jag faktiskt inget bra svar på.

Har inte bilderna på ditt föls hovar varit inlagda på den nålade tråden om hovfrågor? Hur går det nu med fölet?
Magdalena

Hysterisk skrev:
Fölets vänster framhov
Oktober...
Hej!

Du har inte haft en dialog med hovslagaren och veterinären om vad som är fel och hur ni borde lösa det?

I oktober ser vi hoven är väldigt upprätad liksom kotan, hoven har börjat få en liten bula i kronrandens tådel. Detta är ett tecken på att du har ett begynnande ballerina problem. Ofta hänger det ihop med att fölet växer för fort (bilden visar också uppdrivna tillväxtzoner i kotleden), eller har ont i fram och då får du denna tillväxt (när det är ca 1 cm kvar av fölhoven pressas sand lätt upp i den och trycker, vilket är väldigt smärtsamt för ett föl). Benen växer snabbare än vad böjsenorna gör (töjning och tillväxt av böjsenorna mellan dess infästningar, de sk förstärkningsbanden).

Här borde du haft en dialog med hovslagare och vet.

I december ser det inte bra ut, du har en kraftigt deformerad hovkapsel, och en framvägg som stuckit iväg. När vi använder skor på så unga föl är det viktigt att dessa inte sitter på för länge, eftersom tillväxten är stor på fölen. Har man en tåsko måste man se till så att hoven kan växa under tiden (bredda sig), gör man inte det kommer resultatet att bli som hos dig.

Skulle vilja ha mer info, om vad ni gjort? Vid vilken tidpunkt? Ja så mycket som möjligt...

Antagligen har hovis raspat bort glasyrlagret på hoven...det finns kontigt nog många hovisar som gör det. Finns lixom ingen anledning till det.

Då i oktober när jag upptäckte hur han såg ut åkte jag raka vägen till klinik och en hovslagare jag trodde visste vad h*n höll på med... Då hade han under de få dagar som gått sen bilden togs hunnit resa sig på tå vilket de trodde berodde på att han måste ha gjort nåt, rest sig av smärta, han röntgades men ingenting hittades. Fick då en sko på sig och sprutades med tetracyklin då och även tå veckor senare. Den skon satt ytterligare två veckor innan nästa återbesök. Fram tills två dagar innan hade allt sätt bra ut och det gått åt rätt håll men inte tillräckligt mycket. Två dagar innan återbesöket reste han sig på tå igen och mer än tidigare. Var då väldigt spänd i överarmsmuskulaturen varför han fick en kil på sig under trakten och sattes på boxvila. Denna blev jag instruerade att ta på och av lite efter hur det såg ut... Vilket ju inte alls var bra utan bara gjorde saken värre.

Efter det vägrade jag att åka tillbaka dit och även veterinären ansåg att den hovslagaren inte skulle göra mer utan remitterade oss vidare. Nya hovslagaren verkade honom och han fick en sko på sig så var förlängd och uppbyggd i tån och låg i trakten samt att han plastades. Fick även smärtstillande/antiinflammatoriskt. Skon har lagts om med 10-14 dagars mellanrum, två ggr med den uppbyggda och sista gången bara tåförlängare, egentligen hade han då klarat sig med bara plast men hårdplast och glansis:crazy: Slutade i samma veva med smärtstillande. Sedan 19 december är han utan sko och har sen dess verkades av min hemmahovslagare två gånger och vi ska tillbaka och 1,5 vecka. Ända sin vi bytte klinik har han stått på trakten men det är fortfarande långt kvar...

Glorfindel skrev:
Har inte bilderna på ditt föls hovar varit inlagda på den nålade tråden om hovfrågor? Hur går det nu med fölet?
Magdalena
Jo Nummer Ett har lånat en av bilderna till den tråden. Se svaret ovan.

Och varför han har gjort det just vid den skoningen och inte annars...

Jordgubben från Skåne skrev:
jättefina hovar...faktist..:)
ngt speciellt knep för att hålla dem så fina eller de är sådana av sig själv?

Hehe, tack! :)
Verkar dem faktiskt själv. Har dock en hovslagare som kommer regelbundet och "tittar till"
Plus att jag har en bukekompis här som är jättebussig och hjälper mig när jag mailar över bilder och så!!:)
Många stora tack till sissu här på buke! :bow: :bow: :bow:

Sedan har hon fina hovar i sig självt, Hon sliter mkt i trakter och hennes hovar växer inte våltsamt fort...

Tack för svar! :D :bow:

emindy skrev:
fölets hovar ser definitivt inte roliga ut, hur gammal är h*n?
Är det en liten tåsko på senaste bilden?

Övht är ju hovarna trängre ned mot marken än uppe i kronranden. Något som verkar vara vanligt första tiden innan de väger så mycket och medans de växer så fruktansvärt att hovarna knappt hinner med, men såpass trånga såhär sent på året?

Ja, usch vilka bilder! :(
Verkligen inget roligt att se...

Hysterisk skrev:
Då i oktober när jag upptäckte hur han såg ut åkte jag raka vägen till klinik och en hovslagare jag trodde visste vad h*n höll på med...

Ja, du har helt klart gjort det som kan begäras och mer därtill. Korrigerande skoning och även verkning av föl är det svåraste som finns. Det är sorgligt att det händer men tyvärr är vi ju bara människor.

Hoppas att ni får ordning på fölet, låter bra att du nu har en hovslagare som du litar på. Detta är ju lekmannens dilemma.

Som DiLeva sjunger "Vem ska jag tro på..."

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 739
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30