F

Fladde

Jag tog lite bilder på min hästs hovar igår och skulle vilja alla lite kommentarer av er om skoning m.m..

Bilderna är kanske inte dom alldra bästa men det är vad jag har just nu:

1
2
3
4
5
6
7
8

Tacksam för all hjälp :bow:

Sv: Hovbilder

Ja nu är jag absolut ingen expert på det här med hovar och skoning.

Måste bara fråga vad det är för skor pållen har där det sitter typ "tåkappor" på sidorna. Och varför har han dessa?

Du har inte kratsat ur hovarna! eller hur? Lite svårt att se i sånna fall.

släpar hästen bakhovarna i marken när den går? båda bakhovarna är ju "rena" och slitna mitt fram på tån. Är det därför du har sidokappor?

Jag undrar också varför ni skor m sidokappor. Det är sjukbeslag ju. Är det för att få en bättre överrullning eller finns det nån annan anledning? (Sidokappor "stryper" skons naturliga funktion mer än en vanlig sko med bara tåkappa fram.)
Sen är det ju svårt att se så mkt om sulan/strålen + hovväggarna eftersom det inte var rent.
Men det jag tyckte mig se är att det var lite långa tår?
Hur långt sen förra skoningen?
Sen är det här med vinklar lite svårt att se, eftersom man inte ser benen + att det är lite tokiga vinklar. Skulle vilja se rakt framifrån, rakt från sidan, rakt bakifrån.

Jag är ingen expert, men man blir ju lite nyfiken...

Tycker det är olustigt att veterinärkåren tittar så otroligt lite på hästars hovar och hur de kan påverka resten av hästen. Du står med en långdragen sjukdomstid utan vettig förklaring och ändå vad jag förstår så har ingen komenterat henne gällande hovar och belastning eller ens kommit på tanken att den ser helt galen ut.

Vad jag förstår så har hästen inte haft problem innan hon kom till dig. Hur såg hennes hovar och belasning ut då jämfört med nu när hon har haft andra/annan hovslagare? Har du själv tänkt på det?

Det lilla man kan se utifrån bilderna och andra bilder, är inte mycket men lite ytligt enkelt så.

En häst skall stå med sin belastning på bakre delen av sin hov, den bakre delen skall således vara den bredaste delen av en hov. Det är i bakre delen hästens hov vidgar sig och strålen hjälper till att få cirkulation.

Hennes hovar är helt "låsta". Hon står även under sig med frambenen vilket resulterar i att hon lägger all vikt fram på tån, antingen så gör hon det för hon har ont i sin stråle och -eller trakt och traktstöd, altn. att hon är byggt extriört ngt. undertucken. Detta leder till felbelastning och påverkar kotor och så går det vidare upp genom kroppen där hästen försöker kompensera sin felbelastning.

Av det lilla man ser så är hennes trakter och bakre del mycket smalare än tådelen, hon har underutvecklade strålar, hon är även understucken i sina trakter som troligen viker sin inåt mot strålen.

Kan gissa på att hon även har överväxta traktstöd som har sprickor i sig samt en massa krackilerad död sula. Hovarna är även för höga och felvinklade utifrån hur hon ser ut, det ser även ut som de är ojämt höga vänster och höger sida på samma hov/ar vilket också leder till felbelastning som måste kompenseras.

Allt detta kan vara orsaken till att hon inte håller eftersom det med ett sådant här problem så blir hästen aldrig bättre vare sig den går i hagen och skrotar eller blir riden, men det går att åtgärda.. Har sett sådana förändringar med egna ögon.

Eftersom hästen har svarat som hon gjort på behandling så har du inget att förlora på att ta tag i hennes hovar för att se vad som händer.

Vad du behöver är en person som inte verkar hovar för att sedan dölja problem och ojämnheter med en sko, utan en person som verkar hovar som fungerar utan skor till att börja med och en person som inte är fanatiskt på en speciell lära utan en som tittar på individens extriör, rörelser och belastning idag och som kan se vad som måste göras för att det skall bli rätt belastning och en hovform som är rätt för din häst.
När du har hittat det och hästen fått en övergångsperiod och troligen kommer må så mycket bättre i sin kropp så kan hon skos igen utifrån hur hon bör få ha sina hovar.

MVH

Jag är heller ingen expert men två saker tänkte jag på när jag såg bilderna.
- Långa tår, länge sedan hon blev verkad och skodd kanske?
- Bakskorna, varför har hon denna variant?

domino skrev:
Jag är heller ingen expert men två saker tänkte jag på när jag såg bilderna.
- Långa tår, länge sedan hon blev verkad och skodd kanske?
- Bakskorna, varför har hon denna variant?

Det är 2 veckkor sen hon skoddes skos var 4-5 vecka.

Hon har falsadeskor då hon får bättre grepp med dom och 2 tåkappor är standard hos min hovslagare

pimy skrev:
släpar hästen bakhovarna i marken när den går? båda bakhovarna är ju "rena" och slitna mitt fram på tån. Är det därför du har sidokappor?

Dom är rena där för att hovslakaren raspa där för 2 veckor sen.

Långa fötter fram, höga trakter. Trånga traktarmar på skorna.

lång tår va det första jag la märke till...

sidokappor hade jag på min förra häst för att hon vred hoven vid nedsättning och kunde då vrida skon snett...

Jag hade också bytt hovslagare. Det är ju jätteviktigt att man har en bra hovslagare. Min hovis är skitdyr, men han är jätteduktig. Helt klart värt att lägga en extra slant på en bättre hovis, eftersom det är så viktigt att de gör rätt.

Jag håller också med om en tidigare "talare" om att en bra hovis är någon som anpassar verkningen efter individen och på så vis kan hjälpa hästen att få bra förutsättningar.

Sen är det ju inte alltid säkert att en dyrare är bättre ;)

Inte bara långa i tårna, långa överlag!
sidokappor som standard, det är bara dumt! sidokappor skall bara användas om det absolut inte fungerar med tåkappa.

Samma som att skor bara skall användas om det inte fungerar med barfota.

MercedesBenz skrev:
Sen är det ju inte alltid säkert att en dyrare är bättre ;)

Särskilt inte när den dyraste och mest populäraste hovslagaren i hela Skåne skor exakt som Fladdes häst är skodd.
Det är skitsvårt att hitta någon i Skåne som inte skor på det viset, jag vet bara en enda ( min gamla) och han är helt fullbokad.

Fladde skrev:
Tycker ni jag ska byta hovslagare?

Du byter hovslagare lätt som en plätt men vägrar åka till en annan klinik efter 70 behandlingar utan resultat:confused:

Hej!
En hovslagare som skor eliten av fälttävlans och andra tävlingsridhästar sa på min utbildning (till hästmassör) att han uteslutande skor bakhovar med sidokappor. anledningen är att hoven ofta sätts ner i en utåtgående fas och sidokappan stödjer då skons placering i sidled. Han sömmade inte längre bak än hovens bredaste del för att behålla en så stor del som möjligt av pumpmekanismen. Utomlands är det nog vanligare än i sverige både med varmskoning och sidokappor.

Tyckte också att hoven såg för lång och trång ut med klen stråle. Typisk travarhov som jag ofta reagerar på ute i stallen. Höga stumma och smala i trakten.

nitus skrev:
Hej!
En hovslagare som skor eliten av fälttävlans och andra tävlingsridhästar

Nä det tror jag knappast då eliten i fälttävlan är utspridd över i stort sett hela landet. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 458
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve