Hovbilder, lite åsikter tack?

L

Lord Owen

Hovis var här och fixade pållens hovar idag. Tog bilder direkt efter skoningen och lägger nu upp dem här för att få lite kommentarar på hur det ser ut, åsikter på hur man skulle kunna göra osv. Underlaget är inte helt jättejämnt men någotlunda i alla fall.

Ska tilläggas att bakhovarnas inre sida lätt flyter ut eftersom han lägger mig vikt på yttersidan av bakhovarna när han går, detta har hovslagaren försökt motverka genom att lägga ut skon lite extra på yttersidorna på bakhovarna, det har hjälpt. Hästen är också lite utåttåad.

Bilderna blev lite mörka men jag hoppas man ser ändå! Hästen är har fått lugnande i samband med skoningen så han står inte riktigt som han gör normalt på vissa bilder.
Kommentera som sagt gärna!

Bakben:

Framifrån (här ser man att han är utåttåad men han står också rätt nära med benen mot varandra)
bakhovbarframifrn.jpg

Bakifrån
bakhovarbakifrn.jpg

Trakterna på bakbenen
trakbildbak.jpg

Höger bak (sett framifrån)
hgerbakafp.jpg

Höger bak från sidan
hgerbaksida.jpg

Höger bak undersida
hbunderifrn.jpg

Vänster bak framifrån (här står han helt vint)
vbframifrn.jpg

Vänster bak från sidan
vbsida.jpg

Vänster bak underifrån
vbunderifrn.jpg

Sv: Hovbilder, lite åsikter tack?

Forts.

Frambenen:

framifrnhovarfram.jpg

Höger fram framifrån (som sagt står han väldigt bredbent fram för att hålla balansen eftersom han fått lugnande)
hfframifrn.jpg

Höger fram bakifrån
hfbak.jpg

Höger fram från sidan
hfsida.jpg

Höger fram underifrån
hfunderifrn.jpg

Vänster fram framifrån (här står han verkligen bredbent!)
vffram.jpg

Vänster fram bakifrån (hovskägg i vägen)
vfbaki.jpg

Vänster fram från sidan
vfsida.jpg

Vänster fram underifrån
vfunder.jpg

Det var allt.

Varför får han lungnande när han skos ???
Jag tycker det såg helt ok ut.

Becca85 skrev:
Varför får han lungnande när han skos ???
Jag tycker det såg helt ok ut.

Han är livrädd om sina bakhovar (har hänt något med honom tidigare tror jag) och har inte fått tillräckligt med förtroende för hovslagaren än, och han kan inte gå barfota. Det tar 5-6 timmar att sko honom utan plegg och det tycker jag är för påfrestande för både hovslagare och häst så därför har vi valt den metoden att man sakta men säkert ger mindre och mindre lugnande tills det inte är något alls. Det fungerar bra tycker jag.

Fler med åsikter? :bump:

hade du vart smart o tagit bilder innan skorna lades på hade jag kunnat ge mer kommentarer. själva skoningen ser väl ok ut. men man ser ju inte det mest intressanta...

Jag är ju intresserad av hur själva skoningen ser ut! Visst kunde jag ha satt in tidigare bilder för att få åsikter kring hur hovslagaren tacklat olika problem men det var inte det jag var intresserad av nu utan mer om det fanns några saker han gjorde helt åt skogen. Så jag tycker inte att jag varit särskilt osmart. :smirk:

Så jag tycker inte att jag varit särskilt osmart. :smirk:

Nä ja tror du e ganska smart faktiskt. Du verkar ha en bra hovis! ;)
Jag svarar lite klumpigt ibland bara...

vovicockokanon skrev:
Nä ja tror du e ganska smart faktiskt. Du verkar ha en bra hovis! ;)
Jag svarar lite klumpigt ibland bara...

Det är du inte ensam om. :angel:
Hur som helst, jag kan förstå om man vill ha bilder på hur hovarna såg ut innan för att kunna avgöra hur pass bra de ändrar sig när hovis verkar men nu var jag mest intresserad av om det fanns några grava praktiska fel han gör, som inte hade med att rätta till fel att göra utan vanlig felskoning.. :D Och ja, jag är nog rätt nöjd med honom, frånsett att han är butter och tystlåten. :p Men han lyssnar på en och gör som man vill även om han muttrar lite. Fast jag kan inte så mkt om skoning så det kan vara lika illa för det.

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
Jag är ju intresserad av hur själva skoningen ser ut! Visst kunde jag ha satt in tidigare bilder för att få åsikter kring hur hovslagaren tacklat olika problem men det var inte det jag var intresserad av nu utan mer om det fanns några saker han gjorde helt åt skogen. Så jag tycker inte att jag varit särskilt osmart. :smirk:

Det ser bra ut på bak. Skorna lite utlagda bakom bredaste partiet av hoven. Vanligt att hovarna står lite utåttåade och då har det blivit verkade rätt, tycker jag.

Framhovarna tycker jag också är ok (förutom att hästen står brett, återkommer till det). Kanske att trakten på hf ser lite märklig ut. Understucken tror jag det kallas, lite hög. Även lite hög på den andra med. Men det är ju helt beroende av kota och kotled. Tar man en linjal och drar rakt genom kotled och kota så hamnar man mitt på hoven på vf och på hf, längre bak. Fast hästen kanske inte står rakt. Det är ju alltid svårt att bedömma på bilder. Live så justerar man tills hästen står som man vill och tittar.

Att hästen står bredbent är lite olyckligt för bilderna. Det ser inte bra ut om man tar en linjal genom underarm, framknä, kotled och genom hov. Då hamnar den linjen på insidan av medellinjen i hoven och det är inte välbalanserat. Står hästen så normalt så är det inte bra. Jag tror mig minnas att jag har fått höra av hovslagare att en sådan häst skall ha en lägre innervägg. Fast det vet jag inte om det stämmer. Undrar vad andra hovslagare skulle säga?

Först trodde jag att frambenen var fransyska och att man därmed behövde titta från sidan och inte rakt framifrån. Men fick ju förklaringen när du berättade att den var pleggad och stod brett.

Det är intressant det här med ben och hovar. Jag håller på och lär mig, så ta det jag säger med en nypa salt. Mest bara pladder. Av pladder tycker jag att jag lär mig. Hovslagare eller andra får gärna kommentera mina funderingar. Det är ju så man lär sig.

Hälsning Maja

Generellt ser det bra ut, bra att han verkar hörnstöden, mindre bra att han använder fjärde sömhålet och att traktarmarna inte är "rätade".
Eftersom han fått lugnande kommenterar jag inte benställningen mer än att det är väl mycket utåttåat bak, trakterna utsidor skall sänkas något.
Att lägga ut skorna är inte helt riktigt där hoven flyter ut, den sidan av hoven skall kortas mer än den andra, annars fortsätter det bara på inslagen väg.
Jag misstänker att hovarna inte landar helt plant utan "välter" i sidled när han går.

Detta är inte synpunkter och svar på inlägget, men istället för att lägga upp bilder direkt i forumet länka istället. Alla har inte bredband, vilket gör att en sådan tråd med dessa jättebilder ta en evinnerlig tid att ladda ner. :smirk:

vad jag ser- och aldrig skulle acceptera på min häst(förutom att den är skodd då :angel: )

Trakterna är kontrakterade, ballarna ihoptryckta och strålen sorglig att se :crazy: .
Bak är hovarna inte symmetriska utan högre på insidan än på utsidan. (därför blir hästen utåttåad!)
trakterna är understuckna och den viktbärande punkten på hoven ligger för långt fram.
Traktstöden på tok för höga. Trakterna för höga. Ojämn hårlinje och icke markparallellt hovben.
tån för kort.

en helt vanlig hovslagarverkning som ger dig en häst med hovbroskförbening och benförluster på hovbenet samt ökar risken för strålbenshälta och "hovbensrotation".

Migo skrev:
Bak är hovarna inte symmetriska utan högre på insidan än på utsidan. (därför blir hästen utåttåad!)
trakterna är understuckna och den viktbärande punkten på hoven ligger för långt fram.
Traktstöden på tok för höga. Trakterna för höga. Ojämn hårlinje och icke markparallellt hovben.
tån för kort.

en helt vanlig hovslagarverkning som ger dig en häst med hovbroskförbening och benförluster på hovbenet samt ökar risken för strålbenshälta och "hovbensrotation".

Tycker du inte att det är lite konstigt att just du ser allt som är negativt?? Dessutom kan man ju undra varför just du besitter egenskapen att kunna se allt detta utifrån några foton.....!! :bow:

Själv vågar jag mig inte på mer än att säga att det var ett härligt utlägg av skorna och skönt att se skor med tillräckligt understöd i trakterna.
Vad gäller benställning kontra verkningens vinklar så vågar jag mig inte på att kommentera det utan att ha sett hästen i verkligheten. Jag har på tok för lite erfarenhet för att kunna avgöra det via bilder.

Han står bredbent på fram för att hålla balansen för att han fått lugnande.. Han står inte så normalt. Jag ska ta kort på benen när han står normalt också.

Rude skrev:
Generellt ser det bra ut, bra att han verkar hörnstöden, mindre bra att han använder fjärde sömhålet och att traktarmarna inte är "rätade".
Eftersom han fått lugnande kommenterar jag inte benställningen mer än att det är väl mycket utåttåat bak, trakterna utsidor skall sänkas något.
Att lägga ut skorna är inte helt riktigt där hoven flyter ut, den sidan av hoven skall kortas mer än den andra, annars fortsätter det bara på inslagen väg.
Jag misstänker att hovarna inte landar helt plant utan "välter" i sidled när han går.

Japp, de välter, väldigt bra förklaring. :crazy: Han lägger inte ut på insidan där hovn flyter ut utan på yttrsidan.
När du säger att trakternas utsidor ska sänkas något menar du då att trakterna är sneda?
Tack!

Lord Owen skrev:
Japp, de välter, väldigt bra förklaring. :crazy: Han lägger inte ut på insidan där hovn flyter ut utan på yttrsidan.
När du säger att trakternas utsidor ska sänkas något menar du då att trakterna är sneda?
Tack!

Ok, din häst behöver verkas lite annorlunda än vad som är gjort, att den "välter" beror på att ut o insida i förhållande inte är riktigt, är hästen utåttåad beror det oftast på att trakten på utsidan är något för hög (rena skelettskador o annat ej inräknat), hästar som är känsliga för verkningen brukar i ett fall som detta uppvisa en briljering, dvs dom simmar torrsimm med benen når dom går.
Det är mycket viktigt att din hovis låter dig gå med hästen så att han ser hur hästen sätter hovarna och kan justera sin verkning efter det.
Ang. utflytning av hov, den sidan av hoven som är längst tenderar normalt att flyta ut, det beror på att hoven vid nedsättning vrids och den kortare sidan hamnar mer under hästens ben och den långa mer utanför. I sin tur gör det att den korta sidan får en ökad belastning med in tilltagande snedväxning av hoven som följd, sen är cirkusen igång.
Om man får vara så dum att man rekommenderar någonting, verka hästen med kortare intervall, innan skorna sätts på så gå med hästen och kolla att hovarna landar"dött" alltså helt plant utan vridningar eller liknande. Med tiden kommer felaktigheter i steg orsakade av sneda hovar att försvinna, allt går inte att göra på en gång efterssom hästen kommer att sträva emot förändringar. Om du gått i högklackat en hel dag känns det konstigt med badtofflor....

Att skon inte är utlagd på insidan kan bero på att det då är lättare att hästen trampar av skon.

Pinge skrev:
Tycker du inte att det är lite konstigt att just du ser allt som är negativt?? Dessutom kan man ju undra varför just du besitter egenskapen att kunna se allt detta utifrån några foton.....!! :bow:

Själv vågar jag mig inte på mer än att säga att det var ett härligt utlägg av skorna och skönt att se skor med tillräckligt understöd i trakterna.
Vad gäller benställning kontra verkningens vinklar så vågar jag mig inte på att kommentera det utan att ha sett hästen i verkligheten. Jag har på tok för lite erfarenhet för att kunna avgöra det via bilder.

hon frågade om åsikter och kommentarer. Jag kommenterar utifrån vad jag kan.
Jag ser mest negativt med fötterna. positivt hade det varit med en frisk, korrekt hov, vilket detta inte är(det SYNS på bilder).
just jag besitter egenskapen...?Alla här bedömmer väl utifrån foton...eller? jag skulle kalla det kunskap att kunna se. självklart kan man inte säga allt utan att fräffa hästen och se hela djuret, men på dessa bilder är detta vad jag ser!

Migo skrev:
Trakterna är kontrakterade, ballarna ihoptryckta och strålen sorglig att se :crazy: .
.
Vad snackar du om? Du borde åka med en hovslagare ett par dagar eller botanisera bland något slakteris kadaverhovar tillsammans med någon kunnig som kunde visa dig hur kontakterade trakter, hoptryckta ballar och dåliga stålar ser ut - för du verkar inte ha en aning. Det behövs mer än en internetsida för att bli hovexpert för jag antar att det är någon sådan du förläst dig på.

Du kan väl inte mena att du tror att det där är en fullt frisk hov?

Strålen är helt klart underutvecklad, men kanske inte så farligt mycket som man kan se på dåligt skodda hästar. Den här hästen är hyfsat bra skodd men fortfarande trängre i hovarna än om den skulle ha varit barfota (med bra verkning).

Liknande trådar

Utrustning Har en fundering som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Min häst har nyss fått en ny sadel som ligger ann perfekt. Dock är han ojämnt...
Svar
4
· Visningar
964
Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: Ava22
·
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
3 106
Träning Hej! För ungefär 2 veckor sedan köpte jag ett 5 år gammalt sto som i stora drag är väldigt mycket av ett projekt. Hon har inga muskler...
2
Svar
27
· Visningar
2 552
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar