Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag antar att hingsthållaren också är hästveterinär eftersom det uttalandet får dig att ifrågasätta klinikens råd.

Som jag skrev i svaret ovanför så är han hovslagare och har varit med i detta sen det började med klinikturer och även haft veterinär hos sig när hon stod hos honom. Ffa är han mycket insatt i rasen och hovsprickor på den. Han sa mer eller mindre också att det ska till en jäkla tur om vi ska klara henne iom att roteringen med mycket stor sannolikhet kom redan i maj, då bulan i sulan kom..

Då har hon under 5måndader gått i en vanlig hage, med hästar och på bete, trots att det är 4 veterinärer som tittat på henne och hur många hovslagare som varit indragna som helst, jag är uppe i 9 stycken nu.. Nej förresten det blev en 10:de på kliniken häromdagen.. Alla säger olika, likaså veterinärerna.. Några dagar kan hon vara inne, men det blir desto värre sen när hon väl går ut..

Just det, hon som jag pratade med på kliniken har aldrig sett hästen utan jag sa bara vad ärendet var när jag försökte få tag på hovslagaren som sett henne..

Hingsthållaren har haft hästen hos sig i sommar och följt sprickan, med veterinärturer och hovslagare. Han menade på att det inte är den största och värsta sprickan som han sett och att rotationen kommer som en räkning på posten med denna typ av spricka.

Men sprickan måste ju komma av ngn anledning? Jag kan inte mkt om hovsprickor men har ändå svårt att tro att själva sprickan i sig skulle kunna orsaka en rotation. På ngt sätt tycker jag det verkar mer logiskt att ngt händer i hoven som ger en hovbensförändring som sedan ger sprickan. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Men en sak har jag lärt mig som hägare till en häst med hovsprickor : det går att göra ngt åt dessa sprickor och man bör definitivt inte bara ta dem för givet. Jag hade en hovis hemma en gång som menade att antingen blev hoven bra av sig själv eller så fick man ta bort hästen :devil:. Utan att vara proffs på detta så tror jag ändå att en väl planerad foderstat tillsammans med regelbunden hovvård av en bra hovslagare (med täta intervall) gör att sprickorna försvinner och helst egentligen aldrig uppstår. Sedan kan det nog vara så att vissa hästar av ngn anledning lättare för hovsprickor än andra. Jag tror av olika anledningar att min häst var en sådan. Jag förstår inte riktigt varför man väljer att avla på ett sådant sto om man har den åsikten att det på ngt sätt går i arv.

Troligtvis så sprack hoven av för långa tår på för tung häst och då sprack det precis över hovbenet vilket gjorde att hovbenet "tappade" fästet och släppte. Och som "lekman" så litade jag ju på min hovslagare som sa att det såg så fint ut, att tårna inte var för långa. Nu är det iaf 2 stycken kunniga som sagt det samma oberoende av varann, så då litar jag på det, en har sett hästen live och en fick jag Pm här på Buke som kollat på bilderna.

Hon har aldrig haft dåliga fötter förut, det var därför jag blev så förvånad. Jag har kunnat kört och ridit i skog och på väg utan något. Ingen ömfotighet, inga flisor ingenting. Det enda som gjorts när hovisen varit här har varit att jämna till och korrigera hennes lilla intåighet fram. Hon har aldrig varit skodd förut. Och hennes föl från i fjol har likadana fötter och det är inget med den heller, så det är inget ärftligt i detta fall. Hennes mamma har aldrig haft bekymmer förutom ett fånganfall när hon kom lös i stallet hos hennes dåvarande ägare och satt i sig en hel havretunna under natten. Hennes pappa som togs bort häromdagen (pga olycka)har aldrig haft bekymmer heller, han har gått Rörosrännet några gånger och jobbat mycket i skogen. Så någon ärflig faktor finns nog inte här.

Fast för min del är det egentligen "oviktigt" just nu om det har varit fång som orsakade rotationen och sänkningen, eller om det är sprickan. I vilket fall som helst hade jag haft hästen i stillhet tills sprickan/hoven garanterat är stabil för att inte riskera att rotationen/sänkningen förvärras under tiden. Om jag hade varit i din situation hade jag följt det mest konservativa rådet, dvs att hålla hästen på boxvila, tills jag hade vetat med säkerhet hur det låg till och hur mycket belastning hoven faktiskt klarar av i nuläget. Känns lite onödigt att chansa, tycker jag. Tycker alla veterinärer och hovslagare, som har varit med nu efter röntgenbilderna togs, att hästen kan vara ute precis som vanligt och röra sig obehindrat?

Okej. Min veterinär var inte särskilt glad över hur bilderna såg ut, men bedömde ändå att min häst hade en rimlig chans pga att allmäntillståndet var gott.
Röntgen säger inte allt. Jag har haft en fångponny med ganska hyfsade bilder men så pass dålig att avlivning blev det ända alternativet ändå.
Man får nog lyssna på sin magkänsla och se till hästens AT i vart och ett av fallen.

Det tycker jag är bättre att hovslagarna får svara på, men jag hade absolut ställt på boxvila i avvaktan på att prata med Strömsholm igen!

Jag förstår din tanke om boxvila.
Men, precis som TS har jag haft en häst som gick genom eld och vatten för att slippa stå inne (ens med sällskap) och det primära måste ju vara att hästen ska röra sig så lite som möjligt. I både mitt och muls fall så är det troligen inte i boxen.

Jag pratade dock med hingsthållaren idag, eller alldeles nyss rättare sagt. Han menade på att det är sprickan som orsakat hovbensrotationen och att hästen aldrig haft fång..

Jag är benägen att skriva under på detta påstående, detta verkar vara en mkt skicklig hästmänniska.

Dock undrar jag,, eller har missat,, och ställer därför denna fråga. Hur lång tid efter att denna spricka uppdagades ufördes röntgen på denna hov och vilka åtgärder gjordes så snart sprickan uppdagades??

Röntgenbilderna du delger,, är dom tagna i samband med klinikbesöket innan deras hovåtgärder med "hovniten" ?

Senast ändrad:

Röntgen säger inte allt. Jag har haft en fångponny med ganska hyfsade bilder men så pass dålig att avlivning blev det ända alternativet ändå.
Man får nog lyssna på sin magkänsla och se till hästens AT i vart och ett av fallen.

Absolut! Jag hade väl om något det motsatta. Bilder som var sämre än hästens allmäntillstånd. Hon borde, enligt vet, ha rört sig och mått mycket sämre...

Om boxvila inne är omöjligt kan man ju göra en boxhage ute, med lämpligt underlag, som jag har föreslagit ett par gånger i tråden.

Om någon säger "strikt boxvila" till mig antar jag att de menar att hästen ska stå i sin box inne i stallet, ja. Boxhage kräver ju att man går några steg från stallet (oftast), så teoretiskt sett är det inte vad jag kallar "strikt boxvila".

Min veterinär, som ordinerade "strikt boxvila" åt min häst den första tiden, uttryckte att hon inte ens ville att hästen skulle gå utanför boxen när jag mockade. Boxhage hade alltså inte varit en möjlighet den första tiden. Så, ja, jag skiljer faktiskt på "boxvila" och "boxhage"... Det finns väl en hel del hästar som inte klarar boxvila inomhus, men som inte har några problem att stå i en hage av samma mått som en box utomhus? Fast i TS fall verkar det ju inte vara aktuellt något av det, men det kan väl gå bra ändå kanske.

Bra fråga förresten! Det är ofta man säger/skriver saker som uppfattas olika av olika personer.

Senast ändrad:

Jag är benägen att skriva under på detta påstående, detta verkar vara en mkt skicklig hästmänniska.

Dock undrar jag,, eller har missat,, och ställer därför denna fråga. Hur lång tid efter att denna spricka uppdagades ufördes röntgen på denna hov och vilka åtgärder gjordes så snart sprickan uppdagades??

Röntgenbilderna du delger,, är dom tagna i samband med klinikbesöket innan deras hovåtgärder med "hovniten" ?

Röntgen utfördes häromdagen, det har inte gjorts någon röntgen alls på henne innan. Ingen har velat utan tycket att det varit onödigt..

Så första nitningen har gjorts utan röntgen.

Tycker alla veterinärer och hovslagare, som har varit med nu efter röntgenbilderna togs, att hästen kan vara ute precis som vanligt och röra sig obehindrat?

Det var det jag frågade, hur hon skulle stå och svaret jag fick var ett svävande om att "ja det är väl inte bra om hon springer för mycket". Idag har hon varit inne helt och det går några dagar, men sen ser boxen ut som skit.. Jagska ladda upp bilden på hur boxen såg ut när hon hade boxvila sist..

Dock blir jag lite konfunderad.. Hon är helt klart halt i trav, men antingen har jag blivit helt blind eller så tappat stinget helt.. Hon haltar ju på höger fram och är lite varm och något mjuk i höger kota. Hon har stått och kliat sig på det benet med. Min ponny gjorde så när han fick kotledsinflammation. Men jag ser ju att hon reagerar när hon svänger, att hon är knackig när hon vänder runt och då är det vänster fram.

Avlastat vf pga smärta och därmed överbelastat hf kanske?

Ingen aning.. Jag linimentade kotan iaf, men hon visar hälta HF istället om jag inte blivit helt knäpp, alltså gör den ondare än den andra..

Så här har hon gjort med boxväggen två gånger hittills.. Detta mötte mig när jag öppnade dörren och hon stått inne en vecka.. Jag hade till och med satt upp en eltråd just för att skrämmas lite så hon kunde låta bli väggen. Plankorna som ligger ner är 2"6 och stolpen som boxdörren hade hon haft av och den var två stycken 2"4 om var ihopsatta i taket i en bjälke och satt med en 4"spik som hon dragit ur och knäckt stolpen vid golvet.. Duktig tjej..

DSC00481.jpg

Jag har tagit nya bilder när hon fick gå ut några meter utanför boxen idag.

DSC02324.jpg

DSC02328.jpg

DSC02326.jpg

DSC02329.jpg

DSC02332.jpg

Inte vackra bilder...

När det gäller hovbensrotation/sänkning är det inga problem! Läs här så förstår ni vad som händer och hur man botar det: http://www.sundhast.se/rehab.htm

Inte vackra bilder...

När det gäller hovbensrotation/sänkning är det inga problem! Läs här så förstår ni vad som händer och hur man botar det

Det vore mera kunskapsgivande om i stället för att hänvisa till en länk med egna ord här i tråden berättade hur du skulle åtgärda just denna individ.

Jag menar det kan ju inte vara svårt eftyersom du har hela historiken att tillgå, inkl röntgenbilder.

Så hur skulle du åtgärda denna individ och i vilka steg skulle du genomföra rehabeliteringen med tanke på din grundplan??

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka