hovbensrotation ! HJÄLP

sara_90

Trådstartare
hej

finns det någon riktigt häst kunnig människa som har erfarenhet utav hovbensrotation?

skall kankske köpa en häst som skall gå till skogsridning och lättare träning,nu till saken:

för 2 år sen fick den BÖRJAN till hovbensrotation i bägge frambenen pga fång påstår dom

+ att hästen fick ett djupt sår på ena frambenet,väl in till skeletet

mamma som skall ha hästen (hbl) tycker jätte mkt om den och frågan är,finns det risk för återfall?
enl vet/ägarna så skall den vara friskförklarad...

hästen älskade att hoppa och jag undrar om den klarar av lättare träning och tävling?

nu ska den ju iof bara användas till skogsridning och lite träning i paddock..

sen har jag två extra frågor.

jag har lånat hem en häst på foder ,och när vi rider ex travar och ska svänga så vill han inte svänga med en gång,utan trippar lixom över halva ridbanan (fast än att jag tittar åt andra hållet+``drar`` i tygeln och skänklar på han med motsatta skänkel...ska ja fortsätta med det eller ? för han verkar bara vara envis...

han är även en mästare på att knäcka av i nacken,hur ska jag göra för att få med bakbenen? när jag rider själv? inte tränat för tränare än...:)

Sv: hovbensrotation ! HJÄLP

Ang hovbensrotationen så finns det risk för återfall, men det är bara om man inte sköter hovvård eller kosten rätt. Det är samma risk som för alla andra hästar, som också kan få det om sånt inte sköts.

Om hästen är rejält genomkollad och genuint frisk, så är det nog ingen fara, men som sagt, se till att hovvård och fodring et. sköts riktigt kunnigt och bra :)

Lycka till!

Jag hade inte köpt hästen, ett fånganfall och risken är betydligt större för en ordentlig hovbens rotation och då har man ingen häst kvar om det vill sig illa:(
Det kan räcka med lite fruset gräs för att framkalla ett fånganfall på en känslig häst, ständig koll och inga riktiga beten...

Man ska inte köpa på sig problem, det finns friska hästar.
En häst med begynnande hovbensrotation är inte lämplig att hoppa med i min värld.

Vad gäller det andra så dra inte i tygeln utan ge ledade tygeltag åt sidan, fram och åter fram och åter tills hästen svänger.
Flytta inre skänkeln någon mm bakåt (alltså på den sidan du ska svänga åt) samtidigt som du driver med den andra så att hästen formar sig runt din inre skänkel
Drar du i tygeln eller håller kvar ett ledande tygeltag så blir det svårare för hästen att förstå vad du menar.

hej nää exakt inte köpa sej problem,ska vidarebefodra de till mamma

nej ,självklart drar jag inte i tygeln,kom bara inte på för stunden hur F*n ja skulle skriva;)

Om hästen efter rotationen för 2 år sedan har fått korrekt hovvård, hovbenet har intagit rätt position och hovarna har korrekt form så behöver det inte innebära några problem idag. Vad som är värt att tänka på är vilken miljö hästen kommer till hos er? Den är uppenbarligen känslig för fång. Har din mor tillräckligt med kunskap för att undvika att hästen får fång igen? Anpassad foderstat, inget/magert bete och den bör motioneras ordentligt, alltså inte bara lufsa i skogen några dagar/veckan.

Vart hade den haft sår? Hade det gått djupt in en led med förstörda ledytor som resultat? Fråga nuvarande ägaren om veterinärpapper och rådfråga veterinär o hovslagare om vilka riskerna är. Har de inga papper att uppvisa skulle jag dra öronen åt mig.

Köp inte på er problem, de kommer ändå!:grin:
Lycka till!

Jag vet ärligt talat inte vad början till hovbensrotation skulle vara? Antingen har den haft hovbensrotation, eller så har den inte haft det. Det är en väldigt allvarlig åkomma, och jag talar från egen erfarenhet...

finns det någon riktigt häst kunnig människa som har erfarenhet utav hovbensrotation?

skall kankske köpa en häst som skall gå till skogsridning och lättare träning,nu till saken:

för 2 år sen fick den BÖRJAN till hovbensrotation i bägge frambenen pga fång påstår dom

+ att hästen fick ett djupt sår på ena frambenet,väl in till skeletet
mamma som skall ha hästen (hbl) tycker jätte mkt om den och frågan är,finns det risk för återfall?
enl vet/ägarna så skall den vara friskförklarad...
hästen älskade att hoppa och jag undrar om den klarar av lättare träning och tävling?

Hästkunnig vet jag inte precis men jag har en ponny som har blivit friskförklarad från hovbensrotation.
Jag förstår inte heller vad början till hovbensrotation betyder. Vid en hovbensrotation så lossnar hovbenet från hovbenet och spetsen på hovbenet tippar nedåt mot marken. Detta kan ske med större eller mindre vinkel från hovväggen. Ju mer det tippar desto värra är det naturligtvis. Jag antar att den då har haft en mindre rotation? Fång är nog den vanligaste anledningen till detta så varför ifrågasätta att det var fång? Jag tycker att det är ett rimligt påstående.

Såret på frambenet har väl inget med detta att göra? Anatgligen inte.

Hos en häst som har haft fång en gång så är lamellerna i hovarna skadade. De går nog aldrig helt tillbaka till samma vävnad som innan fånganfallet. Jag läste i en text att man kan jämföra skadan i hovarna med om man har förfrusit ngn del tex ngt finger. Jag tror att det är en bra liknelse. Det blir aldrig riktigt som innan utan bla blodkärl och nerver är inte helt återställda. En sådan häst har lättare fär att få fång än en som inte har haft det förut.

Jag hade nog inte köpt hästen. Det krävs massor, massor av tid, pengar, kunskap och engagemang för att klara en sådan häst igenom livet. Om jag ändå bestämmer mig för att köpa den hade jag nog krävt att få röntgenbilderna dels direkt efter fånganfallet och dels de där hästen blev friskförklarad. Nu kan inte jag läsa ut ngt vettigt av en röntgenbild utan jag hade sedan lämnat dem till en veterinär som är insatt i fångproblematiken.
Det finns en risk att hästen även fått hovbenssänkningar. Det är en allvarligare förändring då hela hovbenet sjunker ner mot sulan. det är inte alla veterinärer som lyckas se detta på röntgen. Min ponny har blivit friskförklarad även från dessa. Men det betyder inte att jag släpper ut henne i vilken hage som helst och rider henne överallt.

Jag kan bara fullt instämma i Forest Autumns inlägg!:bow:
Skulle aldrig köpa på mig en häst som haft fång nu när jag vet vad det innebär!

Om den är friskförklarad så måste de ju ha plåtar på hovarna.

Jag skulle inte köpa en häst som haft fång/rotation heller! Min förra avlivades delvis pga det. Man måste tänka på att en fånghäst sällan kan leva som en häst "ska" leva, exv gå på dygnet runt bete. I vissa fall kan hästen inte alls äta gräs. (Fast det borde ju ägarna veta).
Har man väldigt stor kunskap och väldigt bra hagar (tillgång till skogshagar eller bra grusade hagar), så kanske man kan köpa hästen om det är hästen med stort H, men om man är minsta tveksam så ska man absolut inte köpa den!

Sårskada är väl däremot inte så farligt ,det har jag varit med om många gånger :p
Men om det har gått in till skelettet så skulle jag röntga och ULa hästen innan köp så det inte är något fel innuti!!

När du ska svänga hästen, se till att ha med dig sätet ordentligt. Hästen gör på det där sättet för att du har för mkt tygel och för lite säte.
Att då fortsätta "dra" kommer bara förstöra hästen. Gör en halvhalt och sväng korrekt med kroppen. Inte så mkt hand, hästen ska aldrig böja sig när man svänger. (Mer än ställning-böjning alltså).
Om hästen bara svänger huvudet så måste du minska användandet av handen först, hålla emot lite med andra tygeln och svänga med din yttersida.
Det är inte envishet, det är pga att du ger fel hjälper.

Knäpper hästen av i nacken så måste du rida med mjukare hand och mer säte. Det är precis samma sak när hästen hänger i handen, man får aldrig ge hästen den chansen. Om hästen böjer för mkt, så får du aldrig sitta och hålla i hästen, utan du måste våga släppa fram den mer. Formen ska komma bakifrån och inte framifrån.

om hästen har verkats korrekt efter fånganfallet så sak hovbenen nu vara tillbaka i korrekt läge, eftersom man "bygger om" hoven för att passa till hovbenets nya läge. så det i sig är eg inget problem.

fång är däremot ett problem! frågan är varför han fick fång?? fick han fång trots att alla förhandsregler togs eller fick han fång pga slarv/olyckshändelse (tex satt på bete utan tillvänjning eller kommit loss och kalaset på kraftfoder)?

om fånget berodde på dålig hantering är chanserna goda för att hästen ska hålla sig frisk. fick den däremot fång utan uppenbar orsak så kommer den förmodligen få det igen.

Vi fick avliva våran älskade lilla fångis i augusti :cry: och efter det har jag sagt, aldrig mera någon fånghäst, eftersom jag har lärt mig av egen erfarenhet vilken lömsk och oförutsägbar sjukdom det är. :( Man läser på och följer dom senaste råden och tycker att man gör allt rätt, men så smäller det till ändå. Jag skulle avråda din mamma....

Min häst hade måttlig rotation runt om, det var i september 2005 han fick det. Jag skulle aldrig råda någon att köpa en fånghäst alltså, även om min idag är fullt användbar utan några som helst problem eller restriktioner på hur jag kan rida honom. Men det ÄR krångel med fånghästar.

fast alla hästar är potensiella fånghästar sas. så länge inte fånganfallet berodde på extrem känslighet eller systemisk sjukdom (tex cushings) så behöver det inte vara större risk att den ska få det igen jmf med en häst som inte tidigare haft fång.

givetvis ska en häst alltid vet bes och om det finns tidigare problemområden så röntgar man dom=hovarna.

en gång fång betyder som tur är inte alltid fång...

fast alla hästar är potensiella fånghästar sas. så länge inte fånganfallet berodde på extrem känslighet eller systemisk sjukdom (tex cushings) så behöver det inte vara större risk att den ska få det igen jmf med en häst som inte tidigare haft fång.

givetvis ska en häst alltid vet bes och om det finns tidigare problemområden så röntgar man dom=hovarna.

en gång fång betyder som tur är inte alltid fång...

Jo det är alldeles riktigt som du skriver men det är precis det jag menar med att fång är lömsk och oförutsägbar. Man vet inte riktigt varför hästen fick fång och man vet inte riktigt om den kommer att få det igen. Man tar en risk.

Jo jag vet. Men som Tussinussen sa så är det inte alltid man vet exakt vad som utlöste fången, och det gör ju det betydligt svårare att utesluta denna specifika "fara" i framtiden.
Jag har tur som har en ganska okänslig individ i stallet. Han fick som sagt fång med rotation på alla fyra, men han tål "vad som helst" idag. Inte känslig för foderbyten, han äter gräs då och då sommartid etc.

ja man måste isf veta exakt vad som orsakade fånganfallet så man kan undvika det i framtiden.:)

Liknande trådar

Ridning Började tänka på igår när jag skulle rida min häst hur mycket jag faktiskt pratar mycket med honom under ridning, som extra hjälp. Min...
2
Svar
37
· Visningar
2 762
Senast: mackan
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix