hovbensrotation återbesök

K

kivanna

Har en häst som fick hovbensrotation efter fånganfall, var och röntgade i juli med domen måttlig/stark rotation ska nu på återbesök på måndag och jag är så rädd att dom säger att det inte har blivit bättre utan snarare sämre, vad händer då? Måste jag ta bort honom om han blir utdömd? Hästen har bakåtvända skor och det är hovslagaren som vill att jag röntgar för att han ska veta hur han ska verkas för att kunna korrigera rotationen och det är ju vad jag vill oxå. Hästen har ju blivit lite bättre i sin gång är inte lika stapplig längre men oron finns ju dock där. Vill ju att allt ska bli bra det är mitt livs kärlek jag pratar om. Tanken att ta bort honom finns inte i min hjärna utan om han inte plågas av smärta så får han gå som sällskap han har en sån enorm personlighet, kommer in i huset om dörren är öppen,traskar runt gården utan staket men går inte längre än att han ser var man är,"pratar" med en när man ropar och kommer springandes så fort han kan vill alltid vara med där det finns människor. HAN ÄR MITT ALLT. "snyft" Tänk om han lider? Bara lite tankar men måste få skriva av mig. MVH

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hovbensrotation återbesök

Ingen som ens har några tankar om detta?

Tråkigt med din häst... Vet inte så mycket om just fång då jag inte haft någon häst med det. Jag skulle känna som du om jag var i din situation. Det visar sig ju på måndag om rotationen har avstannat. Hästen verkar ju blivit bättre Och som du skriver så kommer han få ett bra liv om han inte lider. Skriv gärna och berätta hur det går!

Tack för ditt svar. Jag hade väntat mig mer "svar" av flera här på buke för fler måste ju ha varit i min sits men ämnet kanske är uttömt av andra eller vad vet jag? Hur som helst så kommer jag att berätta vad ATG säger på måndag. Hoppas på det bästa iaf.

Hej, jag har själv ingen fånghäst men har haft ett antal i min närhet. En del har gått många år efteråt med rätt skoning och rätt omvårdnad. Mycket att tänka på vad det gäller maten men det har gått bra. En häst fick dom ta bort men flera går som sagt kvar i livet så det behöver inte vara totalkört. Ägarens engagemang lär visst betyda väldigt mycket för tillfrisknandet. Lycka till.

Oavsett vad röntgen kommer att visa så kommer det inte att vara avgörande för huruvida din häst ska leva vidare eller inte. Det är inte graden av hovbensrotation i sig som avgör utan hur den enskilda hästen mår.

Om din häst inte har ont av sin rotation utan är levnadsglad och klarar att leva ett normalt hästliv så finns det ingen anledning att ta bort honom pga radiologiska fynd. Om hästen däremot har svårt att röra sig och har ont så är kanske avlivning ett alternativ oavsett röntgen. Det gör ju inte mindre ont för att röntgenbilden ser fin ut.

Så - hästens allmäntillstånd och smärtstatus är det vikitgaste. Och jag utgår från att du som älskar hästen så mycket gör en korrekt bedömning när du säger att hästen inte lider och då ska han förstås gå kvar som sällskap!

Säger som emindy gå in på den sidan och läs mer!

Jag stod i samma stall som en kvinna med ett par minishettisar. En av dem hade problem med fång, fick det med jämna mellanrum, alltså hade den hovbensrotation också. När jag träffade henne så hade hon funderingar på att avliva hästen eftersom det inte blev bättre men så kom min verkare ut och kolla på hennes häst och vipps idag existerar knappt rotationen längre!=)

Det finns massor med gamla trådar om fång och rotation. Veterinären kommer ju att ge sitt utlåtande när du röntgar hästen. Vi åkte ut och in på klinik med en av våra hästar, han fungerar nu som tidigare. Ta också hjälp av en utbildad hovslagare, h*n kan om prognosen är god hjälpa till med rätt skoning.

Jag sitter i lite samma sits som du. Min ponny fick fång första gången för tre år sen. Det var ett allvarligt anfall men han repade sig rätt så bra efter det. Förra sensommaren fick han sen fång igen efter att vi idiotiskt nog lät honom gå på bete för länge. Han repade sig igen men veterinären rådde mig att börja fundera på att ta bort honom. Gissa om jag var totalförstörd! Såg ju på hästen att han hade ont och ville inte låta honom plågas men samtidigt trodde jag på att han skulle bli frisk. Måste ännu tillägga det att han är min första egna ponny, har haft honom i 14 år, idag är han 18, så det var en riktig allvarlig sak för hela familjen. Men som sagt, han blev frisk igen och idag syns det bara på hovarna att han är en fång häst. Han är pigg och busig och har normala gångarter. Under dessa tre år har jag inte ridit honom alls. Han har fått gå som vanligt ut i en stor hage med andra ponnyer samt har vi gått på många promenader. Nu i vår har jag ridit honom några gånger och han har reagerat väldigt bra, fortsätter han att må så här bra så blir det vanlig promenad ridning till sommaren. Men varje dag går jag med en klump i magen och är rädd för att han skall bli sjuk på nytt. Och jag vet att om den dagen kommer så måste jag göra ett tungt beslut.
Jag tycker det låter positivt med din häst men som sagt så vet du mera efter veterinär besöket. Berätta gärna hur det gick!

Jag har en häst med kronisk fång, hovbenssäkning och rotation.
Min veterinär säger att man inte ska stirra sig blind på röntgenbilderna utan se mer till hur individen reagerar på fången. Det är så olika från fall till fall. En del individer skulle inte klara den sänkning och rotation som min häst har medan andra klarar sig.

Min häst visar ingen som helst smärta. Har kalla fina hovar utan fångtendens och skos med vanliga skor.

Lycka till!

En anledning till att hästarna reagarar olika på rotation har också lite med att göra hur tjock sulan är.
Vårt russ fick fång för ca ett år sedan.. sänkningen var rätt rejäl, men eftersom sulan var såpass tjock, så besvärade det henne inte så mkt. Nu är hon helt symptomfri.
Det är väldigt viktigt, om man har fång häst, att läsa på. Det är ju inte bara gräs som utlöser fång. Utan tex frost i gräs mm..

Lycka till med hästen, o skroiv o berätta hur det har gått sen!

Tack alla ni som svarat, jag ska försöka att inte tänka och ora mig förrän jag har fått fakta i handen. Återkommer med svar på måndag.

Hejsan. Min häst blev "klassad" till kronisk fång idag. :/ Ska in på röntgen nästa vecka och kolla om det blivit någon hovbensrotation.. ;/

Min stora Fånghäst hade rotation på 3 hovar. Vid 1a återbesöket, 5v. hade det gått tillbaka o på det 2a 10 v. OK Han verkades också på kliniken (Strömsholm) och då efter 10 v. skoddes han med vanliga skor. Hovarna växer bra ser inte ut som på en del fånghovsbilder, antagligen för att jag hade en skicklig hovis.
Hästen är nu lite igångsatt ska hållas lite slankare än förut. Undviker att rida honom på hårt underlag och inte med brodd, så han har fått stå ganska mycket under denna isperiod.

Emindys bilder.. Har Owe eller Olle? inga fler exempel än dessa?

Senast ändrad:

Min häst fick fång med hovbensrotation för 2 år sedan och vet. ville dömma ut honom. Jag fick tag på en hovslagare som verkar och skor enligt strömsholsmetoden (med bakofram skor), han blev inte ohalt på en gång men efter någon månad var han helt ohalt. I dag visar röntgen bilderna att hovbenet är tillbaka i sitt ursprungliga läge. Jag har nu precis börjat sätta igång honom, mycket försiktigt och inte på böjda spår, eftersom hovkapsen fortfarande är försvagad.

Lycka till, du har en mycket jobbig tid framfördig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar