hovbensrotation återbesök

Sv: hovbensrotation återbesök

Hur menar du?

Hearbar-skon är ju öppen i tån eftersom den sitter bakochfram men med skydd för strålen också...

Saigon skrev:
Hur menar du?

Hearbar-skon är ju öppen i tån eftersom den sitter bakochfram men med skydd för strålen också...

Dom använder inte "skydd för strålen" längre, enligt min hovslagare.

axel skrev:
Min stora Fånghäst hade rotation på 3 hovar. Vid 1a återbesöket, 5v. hade det gått tillbaka o på det 2a 10 v. OK Han verkades också på kliniken (Strömsholm) och då efter 10 v. skoddes han med vanliga skor. Hovarna växer bra ser inte ut som på en del fånghovsbilder, antagligen för att jag hade en skicklig hovis.
Hästen är nu lite igångsatt ska hållas lite slankare än förut. Undviker att rida honom på hårt underlag och inte med brodd, så han har fått stå ganska mycket under denna isperiod.

Emindys bilder.. Har Owe eller Olle? inga fler exempel än dessa?

Jag hade en Owe.

Hejsan! Jag sitter antagligen i samma sits med min stackars fjordhäst. Men vet´kommer inte förrän imorgon och röntgar.
Jag vet absolut ingenting om detta fick bara höra från den nya hovslagaren jag provade nu att hon antagligen inte har så långt kvar pga hon antagligen fått hovbensrotation. Hon har haft fång som vi inte har fått riktig bukt med tydligen men vår andra hovslagare som vi hade innan sa hela tiden att hon blev bättre och så nu helt plötsligt så är hon så dålig att hon kanske inte får leva mer! Vet har till och med varit hos oss innan och kollat och inte ens nämnt att vi ska röntga eller något bara gett oss ett recept på "butta".
Jag undrar liksom varför kan ingen säga något förrän det är försent?? Jag älskar min häst lika mycket som jag älskar min familj, vi har haft henne i vår ägo sen både hästen och jag var fyra år (är nu 19). Om vi måste göra oss av med henne så kommer mitt hjärta att brista av sorg, jag har gråtit och gråtit över detta sen jag fick veta i torsdags att hon kanske inte har så långt kvar.
Hon har varit min enda riktiga vän genom mitt liv...

Nu fick jag också pratat ut lite men med detta så menar jag att jag hoppas att din häst blir bra för jag vet hur ont det gör när man ser sin häst lida och inget kan göra och att man kanske inte får nått annat val än att avsluta dess liv. Det värsta är att hästen själv inte har nån talan....:cry:

Du har tagit upp en gammal tråd. ;)

Man ska inte se allt nattsvart direkt inte. Vår ena häst fick fånganfall med rotation på alla fyra och dessutom sänkning av ena. Han kom tillbaka i full tävlingsform och kunde utan bekymmer uföra alla rörelser. MEN vi gav honom lång läketid med noga uttänkt rehabilitering. Att medicinera korrekt och ge hästen de bästa förutsättningarna för att läkas är så klart A & O.

Ställ hästen på djupt underlag (helst torv blandad med sand) så att han får vila sina tår. Sen vill säkert din hovslagare se röntgenplåtarna (vår ville ha dem) för att veta hur han/hon ska verka korrekt.

Att magen i fortsättningen alltid är i balans är viktigt liksom att hästen hålls i kondition. Jag tror att Metacam är det vanligaste vet skriver ut nu för tiden. Sök gärna på "fång" här i forumet så kan du läsa en massa om detta elände.

Lycka till! :laugh:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V