Hovbensfraktur

M

MHelena

Någon som har erfarenhet av det? Vi vet att det finns sju olika typer av frakturen och att utfallen, prognoserna och bahandlingarna är olika beroende på vilken typ av fraktur de har.

Vårt sto har en hovbensfraktur i h.b, behandlad med ringsko och ska de närmaste veckorna röra på sig så lite som möjligt. Om tre veckor är det okej med en skrittpromenad på fem minuter i grimma och grimskaft. Om sex veckor är det en ny röntgen och undersökning.​

Det skulle vara intressant att veta om någon har erfarenhet av hovbens fraktur, hur er häst behandlades och hur lång tid det tog till att hästen var helt frisk.

Extra intressant skulle det vara att veta hur ni aktiverade pållen så att deninte blev helt uttråkad av det inrutade, stillastående liv de blir tvungna att leva

BERÄTTA BERÄTTA :banana:

Sv: Hovbensfraktur

Bara en ringsko räcke rinte långt! Det hoppas jag du vet? Man måste smida upp kappor också bredvid och bakom fraktureringen. Det tar ialla fall lång tid att läka ihop helt. Upp till ett år.

Mitt travarsto fick en hovbensfraktur " nerifrån & upp", alltså en rejäl sådan, 12 mars 2006. Hon fick gips & ordinerad boxvila under 4 veckor sen återbesök. Nu funkade varken boxvila eller att ha gips.. Utan hon fick gå ihop med en kompis i en liten hage som egentligen inte alls var stor nog för 2, men vad göra.. Och gipset höll ca 2 dagar i hagen. 2 gånger åkte vi in till kliniken och gipsade om tills vi kom överens med veterinären (hade lång diskussion) om att i Maj släppa henne på bete utan nånting alls & återbesök i mitten på Juni. Sagt och gjort, allt såg bra ut i Juni & nästa återbesök gjordes i Juli & det sista innan igångsättning gjordes i Augusti, då även en ringsko med kappor slogs på. Och kan säga att hon inte var direkt lugn på betet.. Vi körde en "bära eller brista" så att säga. Hon gick skritt 3 veckor för vagn, sen motion & snart inpå snabbjobb. 1 November 2006 kvalade hon på Solvalla. Vi höll stenkoll hela tiden & kontroll rtg emellanåt.

Hade heller inget smärtstillande på henne då hon inte kände efter, inte ens vid visitering första gången. Allt diskuterades hela tiden med veterinären.

Hon är idag helt återställd &tränar/tävlar fortfarande.

Tog förgivet att jag inte skulle behöva ge en detaljerad bild av ringskon eftersom jag skrev att hon behandlades med en ringsko. Skon har traktkappor och är påsatt av klinikens hovslagare för ge hovbenet möjlighet att läka i en "stilla" miljö.

lobysalice
- roligt att höra en solskenshistoria , hoppas att det går bra för er i framtiden :D.

Vårt stos fraktur har som tur är inte gått in i någon led och vi hoppas självklart på den kortaste läktiden :laugh: men räknar med en lång :crazy:

Vi skall göra en ny röntgen den 4:e juli

Jag har en långhistoria om en pågående läkning av hovbensfraktur! Min tävlingshäst var luddigt halt till och från i höstas med början i Okt/Nov. var inne på klinik två gånger under hösten/vintern, inget hittades och hon vilade nån eller några veckor och sattes igång och reds sen hela vintern hon har gått riktigt, riktigt bra men ändå inte varit sig själv. i slutet på Februari tog jag in en blockhalt häst från hagen = in till klinik röntgen och hej och hå - skickades hem med diagnosen "Två sömmar som suttit tätt". Vilade nån vecka skoddes med sulor och reds igen, gick jättebra, men någonting känndes fel dock kunde INGEN se nått.

Våren kom och jag skulle ut på utebanan med ngt sämre underlag red program och gjorde en travökning = halt häst. Tänkte denna gång att det är ingen idé att åka tillsamma klinik igen så vi åkte till en annan so då hittade en hovbensfraktur på samma plåtar som man tagit på första kliniken:grin:

vi fick iallafall hem med sjukbeslag så som din, men med sula och silikon. skritta och sjukhage, när vi kom tillbaka på återbesök behövde vi inte ens röntga för han tyckte hon såg SÅ fräsch ut! hem och skritta och galoppera lite på bra underlag:banana:

Om exakt en vecka ska hon skos om och ska då röntgas i samband med det. (Väldigt nervöst)

Eftersom denna stackarshäst gått så länge och så tappert med sin fraktur hade hon ju dragit på sig en rad andra "skador" såsom knäledsinfl. på samma ben som frakturen, en väääldigt öm ländrygg och en kotledsinfl. på diagonala bakbenet:crazy:

jag hoppas att detta ändå slutar i en solskenshistoria men kommer inte att ropa hej förrens vi är över ån!

Lycka till med din! och sorry för långt inlägg:p

lobysalice
- roligt att höra en solskenshistoria , hoppas att det går bra för er i framtiden :D.

Vårt stos fraktur har som tur är inte gått in i någon led och vi hoppas självklart på den kortaste läktiden :laugh: men räknar med en lång :crazy:

Vi skall göra en ny röntgen den 4:e juli

Håller tummarna!

Vi slog en bild i höstas på kul när vi var in & kontroll böjde henne efter hon varit "seg" i 2 lopp efter varann, och frakturen var så fint läkt att varken vi eller veterinär såg den. Men gissa om jag var nervös de första 10 loppen hon gjorde efter friskförklaring :) jag såg hältor mm i värmningar, galopperade hon i lopp så såg jag värsta scenariot med fraktur osv min sambo blev ganska less på mig :rofl:

Hon gick bla personligt rekord i juli-07 , dock har hon ändrat något på aktionen i sin trav efter skadan.

jag såg hältor mm i värmningar, galopperade hon i lopp så såg jag värsta scenariot med fraktur osv min sambo blev ganska less på mig :rofl:.

Igår sade jag att vi ska filma ponnyn under röresle när hon är helt frisk igen, för att ha något att jämföra med om jag ser något misstänksamt :grin: och det misstänker jag att jag kommer att göra ooooofta.

Hon gick bla personligt rekord i juli-07 , dock har hon ändrat något på aktionen i sin trav efter skadan.
Helt suveränt :banana: Vilket lyckligt slut!! vad heter ert sto ? - Kanske vi ska satsa en slant och hoppas på att er tur smittar över till oss :rofl:

Zanzan - tack för ditt långa inlägg, det var en ren lättnad att läsa ditt inlägg då även du beskriver symptomen som diffusa. Du ska veta att vi har haft sååååå dåligt samvete, för vi vet inte hur länge vårt sto har gått med det här. Vi har ju inte sett eller märkt något.
Vi står även i ett stort stall med mååånga människor och ingen har säger sig ha sett något.Vår ponny har blivit granskad med lupp stup i kvarten då vi köpte henne sjuk och medtagen (andra orsaker och nyfiken kan besöka vår hemsida)
Vi besökte faktiskt vet. av andra orsaker - en veterinärbesiktning - då vi hoppades på att hon skulle på rena papper i bagaget, hade gjort en förbesiktning i mars (end. böjprov och överskådlig kontroll) u.a
Veterinären (samma som vid förbes.) anade en viss stelhet i hb. Vid böjprov var det med nöd och näppen som hon höll sig på alla fyra. Det krävdes röntgen av knä, has, kota och sist hov innan veterinären hittade orsaken. Hon var inte ett solklart fall, vet trodde först på en spricka i knät (efter gamla journalanteckningar)
Vårt sto har inte visat några tecken på smärta, hälta eller varit ovillig till något arbete, så det här kom som en chock. Vi känner oss såååååå elaka som inte har sett, märkt, anat......
Den 4.e juli blir det ny röntgen - då har hon stått i sex veckor och påbörjat "långturer" på upp till 10 minuter/dag.

och till dig Zanzan Vi håller tummmarna för dig nästa tisdag, berätta gärna hur det gick.

:rofl::o he he :crazy: Då håller vi utkik i startlistorna här i Dalarna. tack

Hovbensfraktur konstaterad på strömsholm igår:( Minst fem månaders boxvila, inga promenader alls, så stillastående som möjligt. Och då var det en "bättre" fraktur. Återbesök om 7 veckor med röntgen och ny sko. Blev skodd och fick gips över det.

Undrar också över aktiveringstips. Min häst kommer få fnatten, kan inte med att fundera över om jag gjort rätt. Tycker inte det är något vidare hästliv att stå instängd i en box eller pyttehage så länge:(

Vad kommer ni att ge era hästar för foder under denna period?
Jag hade tänkt mig en näve havre och betfor och så mycket hö han bara orkar. Frågade om det idag men veterinären pratade bara engelska och jag var lite knäpp av värme och all uppståndelse så det enda jag uppfattade var att jag skulle akta mig så han inte blev tjock (mer belastning på hoven)

*KL*

Min fölis fick en fraktur när hon var 2månader, och det är inte kul att sätta en liten fölunge full av liv i boxvila:( Vi försökte gipsa och byta en gång i veckan, men det hjälpte inte så hon fick en gjuten sko, som dock påverkade hovformen eftersom hon växte. Så, boxvila , med återbesök imellanåt och röntgen efter 2,5 månader visade att hon var läkt. Nu måste vi jobba med att hålla ordning på hovformen, men den börjar bli perfekt nu. Hon är 1 år nu

Det fick mamman till bebis, hon hade ju oxå boxvila... Funkade super

Önskar jag hade kunnat berätta en solskenshistoria jag oxå. För ca 5,5år sedan var min häst B plötsligt rejält halt. Efter ett par dagars vila utan att d syntes någon förbättring så åkte jag in till klinik. Konstaderad hovbensfraktur. Han hade råkat bryta av "inre hovbens-spetsen" (väldigt bra förklarat... hoppas ni fattar). Specialsko och boxvila. Och återbesök. Ny sko, fortsatt vila och återbesök. Och d hade inte läkt alls utan till slut blev han utdömd:cry:

Att försöka sysselsätta hästar på boxvila är inte d lättaste. Att ge de hur mkt hö som helst är inte heller bra fick jag höra. Akta så de inte lägger på sig för mkt. Testa att hänga upp en kolrot eller en gran.

Lycka till m era hästar! Jag håller tummarna för er!

usch det var väldigt tråkigt! Dock berättade de på strömsholm att i de allra flesta fall läker dessa frakturer om hästarna håller sig stilla.

Jag kastade ut pyttesmå morotsbitar i sjukhagen idag, det verkade hålla honom sysselsatt en stund.

Knatade också ut i skogen och sågade ner en liten gran och kastade in i hagen, men han såg mest förnärmad ut, och hade inte rört den alls när jag tog in honom förut.

Nu har det visserligen bara gått 3 dagar sen det hände,men det går över förväntan med min pålle, han verkar inte ha tappat livsgnistan ännu iallafall.

Det fick mamman till bebis, hon hade ju oxå boxvila... Funkade super

Hur mkt gav du och vad har du för typ av häst? Vi har inte hunnit analysera vårt hö ännu men det verkar vara relativt proteinrikt. jag har ett varmblod på 500 kg, innan skadan fick han 2 kg groov 90,lusern,olja och fri tillgång på hö. Man vill ju inte gärna att hästen ska bli vare sig smällfet eller magra av och bli bukig ( vilket jag tror mer på i vårt fall, har fått kämpa för att han ska hålla sig fin) Tittar man på foderanvisningarna säger det ju inte så mycket, har för mig det stod 1-4 kg om dagen. Är ju lite skillnad :)

Är rehab-fodret betydligt dyrare än ex. groov?

Hur mkt gav du och vad har du för typ av häst? Vi har inte hunnit analysera vårt hö ännu men det verkar vara relativt proteinrikt. jag har ett varmblod på 500 kg, innan skadan fick han 2 kg groov 90,lusern,olja och fri tillgång på hö. Man vill ju inte gärna att hästen ska bli vare sig smällfet eller magra av och bli bukig ( vilket jag tror mer på i vårt fall, har fått kämpa för att han ska hålla sig fin) Tittar man på foderanvisningarna säger det ju inte så mycket, har för mig det stod 1-4 kg om dagen. Är ju lite skillnad :)

Är rehab-fodret betydligt dyrare än ex. groov?

Har också varit med min ena häst till Strömsholm. Jag reagerade också på att det var så många engelsktalande veterinärer där. Fick t.o.m. hemgångsrådet på eng första vändan jag var där:crazy:. Nu är jag ju i o f sig utbildad engelsklärare, men ändå, tycker man ska kunna förstå vad veteriärerna säger...:crazy:!! Nu ska min häst stå fem veckor på boxvila/sjukhage. Tyvärr har han inte kunnat vara ute i sin sjukhage p.g.a. två anledningar: Dels har det varit väldigt hett och invation av flygfän (vilket ledde till att jag hade honom ute endast mellan 20-23) och dels så klagade grannarna på att han stod och gnäggade för mkt i sin sjukhage så de inte kunde sova:crazy: (har sett de släcka 22.15). Så nu har jag för hästens skull fått tag i ett konvalescentstall som ligger mitt ute i en skog där han får gnägga så mkt han vill, men då finns ju inte jag där för honom, även om han får all den vård och motionering han behöver:cry:. Ska åka med honom om en vecka. Vill försöka ha honom hemma under min sista semestervecka så jag kan pussa på honom lite extra innan han åker och hoppas nu på svalare väder så han kan vara ute på dan lite grann...!! Håller tummarna för era skadade hästar!!

Jag fick också hemgångsråd på engelska och visst, jag klarar det fint,men skulle å andra sidan min mamma åkt dit med ett djur hade hon inte förstått någonting alls:grin:Jag tycker en djursjukvårdare kunde skriva ner hennes råd på svenska !

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 078
Senast: Lavinia
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: Estivuz
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 193
Senast: Bufera
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka