Hovbensfraktur hos föl

P

Professor McGonagall

Någon som har erfarenheter att dela med sig av i ämnet hovbbensfraktur hos föl?
Har en liten som precis blivit gipsad för en fraktur långt ut på ytterkanten av hovbenet, på ett framben.

Sv: Hovbensfraktur hos föl

Min var inte föl men hoppas det går bra ändå. Hon var 3år hände i vintras när det var hårt i marken hon trampade fel. Allt gick bra hon var gipsad i 7 veckor med boxvila. Sen fick hon lov att gå i hagen i 8 veckor efter det fick jag börja rida henne igen så smått, så nu är vi helt igång igen.

oj då...vad säger veterinären då??
har haft en del hovbensfakturer hos mig men inte på föl.....nu är ju föl föl och har ett gott "läkkött" men annrs brukar man ju sko med ringsko och sidokappor för att stabilisera hoven, vet inte om gips kan föra det istället för jag har aldrig haft gips på mina....däremot har jag haft en häst som fick sin tredje !!!!! hovbensfraktur på samma hov och honom skodde vi med en sån sko och helt sonika släppte han på bete ( 6 årshingst) ensam.....han läkte ihop han också fast man ordinerar boxvila...på honom tänkte vi att det får bära eller bista och vi hade inte hjärta att ställa han på en 6 månaders boxvila åter en gång....

Veterinären ordinerade 6veckors boxvila till att börja med, och gipsbyte var 5:e dag. Han sade som du, föl har gott läkkött. Vi håller alla tummar för att lilleman skall se bra ut vid återbesöket. Hoppas på det bästa och att kolik etc. håller sig borta från både sto och föl.
:bow: Tackar vår lyckliga stjärna att brottet satt som det gjorde.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
1 057
Senast: SaraB
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 723
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar