Hovbensförbroskning och avel

Sv: Hovbensförbroskning och avel

Åh förlåt att jag förvirrade dig! :o

Dålig hovvård säger du? MYCKET intressant med tanke på att denna häst har haft förbedrövliga hovar i sina dagar. Nu har jag äntligen kommit till rätta med problemen.
När jag köpte honom som 3-åring kunde han inte skos pga den usla kvallitén. Och när det väl gick så tappade han skorna titt som tätt...

Senast ändrad:

Nej jag vet, och det är mycket trist!
Men jag har fått för mig att jag är en bra människa vad gäller sånt. :D

Jag är inte heller en sån som hyllar mina hästar till skyarna utan mer ser dem för vad de är.

Corax skrev:
Åh förlåt att jag förvirrade dig! :o
Det ar det som ar det dumma med att vara utlands-svensk, for man maste kunna alla grejer pa tva sprak for att det ska funka. Mycket av det jag lart med inom veterinarmedicin, skador mm har jag lart mej pa engelska, sa vissa uttryck har jag ingen aning om vad de heter pa svenska. Ibland nar jag fragar vad nagonting betyder, sa tror folk att man ar dum i huvudet, men nar jag far beskrivningen sa vet jag vad det ar pa engelska!! :) Det ar inte alls ditt fel...det ar helt enkelt en sadan grej som hander nar man pratar olika sprak till vardags.

Dålig hovvård säger du? MYCKET intressant med tanke på att denna häst har haft förbedrövliga hovar i sina dagar. Nu har jag äntligen kommit till rätta med problemen.
När jag köpte honom som 3-åring kunde han inte skos pga den usla kvallitén. Och när det väl gick så tappade han skorna titt som tätt...
Nu kan jag inte saga helt sakert, men jag tror inte att det beror pa sjalva hovkvaliteten, utan mer pa dalig underhallning eller felskoning av hasten. Det ar ju sjalvklart egentligen, hade du eller jag haft skor som inte passade oss, som var for stora eller for sma, som satt pa fel fot, etc, och sa hade vi pa dem hela tiden och dessutom gjorde all slags gymnastik i dem, sa hade vi ocksa fatt konstiga palagringar av alla dess slag.
Jag tycker inte att du ska oroa dej for mycket over detta i alla fall....hade det varit sa farligt hade man for lange sedan kasserat sadana hastar och hingstar, men som det nu ser ut sa ar det valdigt delat vad "proffsen" tycker och tanker i denna fragan.

Sjalv ar jag av asikten att det mesta ar arftligt, men man far ibland vaga det positiva med det negativa och egentligen hoppas pa det basta. Jag avlar barn, och jag maste erkanna att jag inte ar nagot praktexemplar - med daliga handleder, narsynthet, allman lathet....dessutom avlas barnen med en man som ar inte ar ett statligt exemplar, relativt kort, bred, inte har sa hog prestations resultat, ocksa allmant lat och vi har sakerligen bada tva ganska daligt temperament. ;) :angel:
Ingen individ, hast eller manniska, ar perfekt, men det maste de inte vara heller.

Nej jag tror inte heller att hovkvallitén i sig spelar in, men min häst har gått som plattfot utan skor de fyra första åren i sitt liv. Han såg verkligen förbedrövlig ut. Och DET kan nog ha påverkat brosket.
Men eftersom han har lika mycket på båda fram så är ju det troligaste att han har ärvt det.

Vi får se när jag pallrar mig in med de två andra (o)djuren ;) för röntgen.

Men behöver du röntga? Man känner ju brosken med fingrarna/handen och om du känner på några olika hästar känner du rätt snabbt om det är mjukt eller stelt.

Jag är inte tillräckligt säker på hur det ska kännas... men jag är inte så hoppfull om unghästen måste jag säga. När jag kände på henne här om dagen så var hon tvärstum i hovbrosken (tror jag).

Jag vill nog ändå röntga för att vara på den säkra sidan.

Hovslagaren var ute i går och vi kände igenom unghästen. Hon har inga förbeningar... än.

Ingen som vet när det vanligen uppkommer när det är ärftligt?

Vad kan man göra för en häst med hovbroskförbening? Vad kan man t.ex göra vid skoning? Hur skor man en sån häst och finns det speciella skor som är bättre, typ de som är gjorda i gummi?
Finns det något sätt att förmildra det? Eller är det tack och godnatt om man upptäcker det?

Atle skrev:
70% av hovbroskförbeningen är ärftlig och resten är utsatta för en förbening ändå efter kanske ett slag. Vad gäller nordsvenska hingstar har röntgen genomförts på Wången sedan -59 och på privatuppfödda sedan början på 80-talet.

Vänta nu här... Är det hovbroskförbening eller hovbensförbroskning vi talar om? I tråden används bägge uttrycken, men det är väl ändå inte samma sak? :confused:

Såg nu att detta redan besvarats tidigare. Oops! :o

Senast ändrad:

Vissa hästar kan gå med hovbroskförbening i hela sitt liv utan att ha minsta bekymmer av det, medans andra blir utdömda på en gång.
Det har mycket med hur hästen sätter ner och använder sina hovar.
PG-beslag kan förbättra...

Min häst är ju 10 år nu och har aldrig varit halt på nått framben (där han har hovbroskförbeningar). Jag kommer inte heller att ändra hans skoning...

Jag vet inte hur ni gor i Sverige, men har pa Irland skor vi med silikonsulor. I vissa fall verkas hasten sa att den lagger vikten pa insidan av hoven, och darmed tar vikten fran sidan som gor ont...men det ar val i mer extrema fall...de fallen tar ni ut pa forsakringen i Sverige och later hasten somna in.

Annars ar halvrunda skor bra, da det blir ett mjukare rullning av tan. Alltsa halvrunda skor som man anvander myckt inom travet. Annars ar de nya natural balance-skorna bra, da de bara har en halvrund ta, medans resten av skon ar en "vanlig" modell.

De flesta hastar med "side-bones" (hovbroskforbening) skos med sulor och bar-shoes (vet inte vad de heter pa svenska just nu..de ar skor som ar hela, alltsa inte borjar eller slutar nagonstans utan de ar runda, eller med en rak jarnbit mellan halarna pa skon).

Corax skrev:
Men jag har ju även en 2-åring hemma undan stoet och OM hovbroskförbeningen kommer från stoet, har unghästen förändringen redan nu eller kan den komma senare?

Sen är det ju faktiskt så att hästar med hovbensförbroskning inte ska avlas på, men hur noga är det med det egentligen. Det måste ju ändå vara en bråkdel av alla ston som röntgas, eller?
Och röntgas alla hingstar? Hur långt tillbaka i så fall?

Sent svar, men på min tvååring syntes det på rtg iaf. Eller tja det är ju en tolkningsfråga, mycket lindrig hovbroskförbening a vet 1 (kvinnliga A), andra vet (manliga A) sa förbening? vardå? jaså det där lilla, äsch. :crazy:

Ärftligt enligt vet, men var hon fått det ifrån är en gåta, pappa har det iaf inte dubbelsidigt (han är inte röntgad specifikt för det men är rtg av annan anledning, med plåtar där det skulle synts), mamma har det iaf inte heller dubbelsidigt (samma sak där, inte röntgad specifikt för det men av annan anledning, med plåtar där det skulle synts). Men fan vet vad farmor/mormor/farfar/morfar hade eller inte hade.

En liten undran!
Kan man röntga en dräktig häst utan att det föreligger några risker?
En människa som är gravid får ju inte lov att vara med vid röntgen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
D
Hästvård Jag har en 03a hemma som jag haft ute på annons och skulle sälja då jag bara ska ha en häst kvar. Hittat intresserade köpare och vi åkte...
Svar
8
· Visningar
3 973
Senast: neferra
·
K
Avel Skulle hemskt gärna vilja ta del av era åsikter och kunskaper i att välja ett sto till avel. Mitt hbl-sto är visat som föl med klass I...
2
Svar
39
· Visningar
2 228
Senast: cissiny
·
N
Avel Igår fick jag ta bort en 9 månaders hingstunge och det var inget roligt. :cry: Det är aldrig roligt att behöva ta bort en så ung häst...
Svar
12
· Visningar
1 353
Senast: Amia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka