Sv: Hovbensförbroskning och avel
Corax skrev:
Åh förlåt att jag förvirrade dig!
Det ar det som ar det dumma med att vara utlands-svensk, for man maste kunna alla grejer pa tva sprak for att det ska funka. Mycket av det jag lart med inom veterinarmedicin, skador mm har jag lart mej pa engelska, sa vissa uttryck har jag ingen aning om vad de heter pa svenska. Ibland nar jag fragar vad nagonting betyder, sa tror folk att man ar dum i huvudet, men nar jag far beskrivningen sa vet jag vad det ar pa engelska!!
Det ar inte alls ditt fel...det ar helt enkelt en sadan grej som hander nar man pratar olika sprak till vardags.
Dålig hovvård säger du? MYCKET intressant med tanke på att denna häst har haft förbedrövliga hovar i sina dagar. Nu har jag äntligen kommit till rätta med problemen.
När jag köpte honom som 3-åring kunde han inte skos pga den usla kvallitén. Och när det väl gick så tappade han skorna titt som tätt...
Nu kan jag inte saga helt sakert, men jag tror inte att det beror pa sjalva hovkvaliteten, utan mer pa dalig underhallning eller felskoning av hasten. Det ar ju sjalvklart egentligen, hade du eller jag haft skor som inte passade oss, som var for stora eller for sma, som satt pa fel fot, etc, och sa hade vi pa dem hela tiden och dessutom gjorde all slags gymnastik i dem, sa hade vi ocksa fatt konstiga palagringar av alla dess slag.
Jag tycker inte att du ska oroa dej for mycket over detta i alla fall....hade det varit sa farligt hade man for lange sedan kasserat sadana hastar och hingstar, men som det nu ser ut sa ar det valdigt delat vad "proffsen" tycker och tanker i denna fragan.
Sjalv ar jag av asikten att det mesta ar arftligt, men man far ibland vaga det positiva med det negativa och egentligen hoppas pa det basta. Jag avlar barn, och jag maste erkanna att jag inte ar nagot praktexemplar - med daliga handleder, narsynthet, allman lathet....dessutom avlas barnen med en man som ar inte ar ett statligt exemplar, relativt kort, bred, inte har sa hog prestations resultat, ocksa allmant lat och vi har sakerligen bada tva ganska daligt temperament.
Ingen individ, hast eller manniska, ar perfekt, men det maste de inte vara heller.