Hovbensförbroskning och avel

Corax

Trådstartare
Jag var i valet och kvalet om jag skulle lägga denna tråd på Hästvård eller här... Men det blev Avel till slut.

Till min stora förskräckelse så har min 10-åring röntgats med resultatet hovbensförbroskning båda fram. Visserligen har han fungerat utan problem i alla år och det var inte det jag egentligen skulle skriva om...
Utan det är det här med ärftligheten. Jag har ju även hans mamma som är aktiv inom aveln.
Och nu får ni ursäkta om det blir snurrigt...

Stoet är 15 i dag och har aldrig haft en enda dags hälta. Förvisso är hon heller aldrig riden så tufft. Röntga henne kan jag inte göra för tillfället då hon är ute på foder.
Men jag har ju även en 2-åring hemma undan stoet och OM hovbroskförbeningen kommer från stoet, har unghästen förändringen redan nu eller kan den komma senare?

Sen är det ju faktiskt så att hästar med hovbensförbroskning inte ska avlas på, men hur noga är det med det egentligen. Det måste ju ändå vara en bråkdel av alla ston som röntgas, eller?
Och röntgas alla hingstar? Hur långt tillbaka i så fall?

Vet inte om jag har fått med allt och vill moderatorn flytta tråden så är det bara att göra det! :)

Sv: Hovbensförbroskning och avel

Det är en knivig fråga. På Nordsvenska hästar kasseras alla hingstar som har hovbrosk, även om det är aldrig så lite. Dom kan inte bli godkända för avel, hur bra dom än är exteriört.
Ardennerhingstarna äremot kan bli godkända hur mycket hovbrosk dom än har.... :crazy: Dom måste bara röntgas så att stoägarna vet hur mycket brosk dom har....

Jag tycker nog att det är viktigast att man kollar hingstarna, eftersom dom ofta får betydligt fler avkommor än stona. Vet någon hur stor ärftlighet det är på hovborksförbening???

Är inte säker på att jag var till så mycket hjälp, men.... ;)

Häls Embla

Om jag förstått det hela rätt så är det vanligare med hovbroskförbening på ston än på hingstar/valackar... samt att väldigt många hästar springer runt med det utan att lida av det, alltså är det mkt vanligare än man tror.

Det verkar handla lite om storlek på hästarna som har det också. Så det kan ju vara något som inte stoet har och som inte hingsten hade när han godkändes, men som din avkomma har fått för att han är större...

Var själv i nästan samma situation med ett sto med konstaterad hovbroskförbening på ett framben, visade sig dock att det antagligen hade uppkommit pga att hon som unghäst skadade just det benet och därför belastade det mindre.
Hade en 3-årig avkomma efter henne som jag naturligtvis blev mkt orolig för. Hon är röntgad nu som 5-åring och ingen hovbrosk fanns :bow:

Men avla på ett sto som själv har och som även har gett avkomma med hovbroskförbening skulle jag aldrig göra.

Corax skrev:
Sen är det ju faktiskt så att hästar med hovbensförbroskning inte ska avlas på, men hur noga är det med det egentligen. Det måste ju ändå vara en bråkdel av alla ston som röntgas, eller?
Och röntgas alla hingstar? Hur långt tillbaka i så fall?
70% av hovbroskförbeningen är ärftlig och resten är utsatta för en förbening ändå efter kanske ett slag. Vad gäller nordsvenska hingstar har röntgen genomförts på Wången sedan -59 och på privatuppfödda sedan början på 80-talet.

Nej jag skulle heller inte avla på ett sto som har hovbensförbroskning.
Men jag tror att många gör det eftersom de inte vet att deras sto har detta.
Och som jag skrev i huvudinlägget så är det nog inte så många som röntgar sina avelsston (halvblod)...

Avkomman är mycket mindre än hingsten och en aning mindre än stoet.

Vet du hur det är med halvbloden? Och gäller siffran 70% även dem?

Föds en häst med hovbensförbroskning eller kan det uppkomma senare i livet?

Så klart du kan röntga stoet fast den är utlånad!!! :mad:

Det är väl bara att ringa och förklara läget för fodervärden!!!

Varför krångla till allt? :confused:

Och har du kollat upp pappan? :confused: Det kan ju vara han som är "syndabocken"...

Sedan kan det ju faktiskt komma ändå, utan ärftlig faktor...

Det är just det jag gör om jag röntgar stoet; krånglar till allt.
Jag tänker inte kräva av fodervärden att hon ska åka med deras nyinsiminerade fodersto till en klinik som ligger åt tjottahejti. :smirk:

Och nej jag har inte kollat upp pappan. Än! ;)
Du får gärna tala om hur jag ska gå till väga för jag har ingen aning om vart jag ska vända mig. Flyinge? ASVH?
Hur som helst så står det på schemat nästa vecka...

Jo jag vet att det inte behöver vara ärftligt! MEN jag har svart bälte i otur så... :smirk:
Har redan gått igenom en liknande procedur vad gäller struppipning med mitt sto (nej jag avlar INTE på en struppipare!!).
Ska även diskutera saken bättre med veterinären nästa vecka.

I första hand så är det väl den aktuella hingstägaren du ska kontakta.. Om det är Flyinge så ring dit.

Om JAG hade lånat ett sto för avel, och ägaren bekymrade sig över något liknande så skulle jag gärna köra stoet till "tjotaheiti"...man vill ju givetvis veta, eftersom dom tydligen har ett nytt litet föl i hennes mage...

Hingsten dog för BRA många år sedan...

Och varför oroa fodervärden innan jag har mer "kött på benen"?

Nej, det menar jag inte heller, men givetvis så måste du ändå förr eller senare berätta för dom vad som hänt, men givetvis kan du kolla upp alla andra utvägar först!!!

Även om hingsten dog för X antal år sedan, så måste det ju finnas nnågon som kan upplysa dig om ev ärftlighet...

Först vill jag klargöra att det är hovbroskförbening och inte hovbensförbroskning, dvs det är hovbrosken (som bland annat gör att hovmekanismen fungerar) som blir förbenade och inte hovbenet som blir till mjukt brosk... ;)
Hovbroskförbening ser man ofta i samband med vissa hovformer. Det behöver ju inte vara sjukdomen i sig som är ärftlig utan benägenheten att få det just pga hovformerna. Eftersom det finns på båda framfötterna på din häst så skulle jag gissa att det är av den ärftilga varianten. för om det har uppkommit efter skada brukar det ofta inte vara lika på båda...

Hovbroskförbening är ju inte så vanligt på halvbloden längre och anses inte vara ett så stort problem att man röntgar dem i förebyggande syfte. Däremot kanske man bör undvika att avla vidare på ston som själva har det eller om de fått mer än en avkomma med det.

Ja självklart kommer jag att upplysa dem om det! Finns ingen chans att jag undanhåller en sån sak... ÄVEN om min 2-åring INTE har det.

Jo jag ska ringa till Fyinge å höra vad de säger sen.

Så... röntgar jag avkomman eller stoet (fast bäst är väl att röntga båda...)?

Och jag visste att det var fel... tyckte det lät så bakvänt. ;)

Det lustiga var att assistenten som röntgade min häst sa att var och varannan häst hade bovbroskförbening nu för tiden. :crazy:
Det tror jag inte ett skit på men ändå.

Du har väl en del koll på halvblodshingstar? Är det inte du som "kartlade" osteochondros?

Corax skrev:
Ja självklart kommer jag att upplysa dem om det! Finns ingen chans att jag undanhåller en sån sak... ÄVEN om min 2-åring INTE har det.

Jo jag ska ringa till Fyinge å höra vad de säger sen.

:bow: Skönt med folk som tar sitt ansvar!!! :bow: :bow: :bow:

Jag gör bara det som jag förväntar mig att andra gör mot mig! ;)

Sa ar det hovbroskforbening din 10-aring har?? Jag var sa forvirrad over uttrycket att jag inte vagade svara i traden.
Ar det hovbroskforbening din hast har sa ar det inte alls sakert att det ar arftligt, manga hastar har det utan att nagon av deras foraldrar haft det. Denna diskussionen har vi precis haft pa Irland, dar man under trots att man inte ville godkande en hollands hingst med hovbroskforbening, da ledande internationella veterinarer havdade att det inte ar arftligt. Dock ar extrior arftligt, sa till stor del ar det arftligt, aven fast de flesta fall ar pga dalig hovvard.

Corax skrev:
Jag gör bara det som jag förväntar mig att andra gör mot mig! ;)

Kunde inte sagt det bättre själv :) :bow: :bow: :bow:

Tyvärr så är det ju ingen självklarhet för många andra...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
D
Hästvård Jag har en 03a hemma som jag haft ute på annons och skulle sälja då jag bara ska ha en häst kvar. Hittat intresserade köpare och vi åkte...
Svar
8
· Visningar
3 973
Senast: neferra
·
K
Avel Skulle hemskt gärna vilja ta del av era åsikter och kunskaper i att välja ett sto till avel. Mitt hbl-sto är visat som föl med klass I...
2
Svar
39
· Visningar
2 228
Senast: cissiny
·
N
Avel Igår fick jag ta bort en 9 månaders hingstunge och det var inget roligt. :cry: Det är aldrig roligt att behöva ta bort en så ung häst...
Svar
12
· Visningar
1 353
Senast: Amia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka