Mirre

Trådstartare
Ni som har denna ras får gärna dela med er
med info och bilder :love:

Är den väldigt krävande aktiveringsmässigt?

Funkar den som familjehund med barn?

Sv: Hovawart

De jag har träffat har varit oerhört krävande och opålitliga. Förhoppningsvis bara dålig avel då jag vet att Berin(?) har Hoffe och har en helt annan syn på rasen än mig. Jag tror att om man ska köpa Hoffe, så ska man vara beredd på en arbetsmaskin med VÄLDIGT mycket skärpa. Mysiga och väldigt kärvänlig mot sin familj, de skulle gå genom eld och vatten. Får man en sådan med sig har man en fantastisk hund, förutsatt att den alltid får den stimulans den behöver.

Familjehund, väldigt aktig familjehund då. De jag har träffat har inte tyckt om barn, men det är säkert en uppfostringsfråga.

Nu får jag säkert flera på mig som säger " så är rasen inte alls", men det är så JAG upplevt rasen. Schäfern kan ju slänga sig i väggen i skärpa, samma med Rottisen, i jämförelse med dem Hoffar jag träffat.

Japp, det stämmer att jag har en Hoffa!
Jag träffar och har träffat många Hoffar och jag tror att mycket av det dåliga ryktet som Hoffarna fick på 70- och 80-talet lever kvar. I Tyskland föds det upp två olika linjer. En bruks och en av den ursprungliga vakthoffen. Det gäller att veta vilken man väljer om man köper en hund med utländska linjer. Hovawarten har stark könsprägel och därför är hannarna mycket hannar och tikarna mycket tikar. Hovawarten är ju en ganska liten, till populationen, ras i Sverige men det utbildas förhållandevis många tjänstehundar i Försvarsmakten. Jag har ju en Schäfer också och jämför jag mina två så är Schäfern intensivare och snabbare i allt medan Hoffen är hårdare i psyket. Hon är även den som är gosigare och mer tillgiven när det kommer till att vilja vara nära. Man brukar säga att för att orka med en hoffe måste man ha mycket humor. De är även notoriska mattjuvar! :D

Vi stod med på Stora Stockholm förra året och kommer att göra det i år igen (om vi får monterplats). Jag önskar att alla ni som vill hälsa på en hoffe tar tillfället i akt och kommer förbi. Annars är det ok att PM:a om när vi har någon rasträff och komma förbi och träffa oss och hundarna här i Mälardalen. Vi kommer även att ha en rasutställning i Flen den 25 september. :)

Senast ändrad:

Min syster har en hoffe och hon har en vän som föder upp hoffar. Hon avlar på brukslinjer, alla hoffar jag har träffat har varit väldigt trevlig. Och min systers hund är helt underbar, världens goaste hund :love:

Men hon är väldigt självständig och gör gärna saker själv, finns det något roligare än att träna lydnad med matte så gör hon hellre det. Min syster aktiverar inte sin hund tok mycket. Hon får ju gå ordentliga promenader varje dag men hon säger själv att hennes hund inte behöver tokmycket aktivitet. Sen vet jag inte om det är bara just hennes individ som är sådan.

Hon är en otrolig flamsig hund, glad och yster. Men det kanske kan bero på hennes ålder hon är tre år nu. Vi har dock märkt att hon börjat mogna lite nu om man säger så. Min moster har en hoffe som är ett och hon är också ganska flamsig.

Hennes är som de andra också beskriver världens mysigaste hon älskar att gosa. Hon sitter gärna i knäet! Men hon är en ganska svår hund och kan vara svårmotiverad. Men i det stora hela är hon en underbar hund men jag skulle inte själv välja rasen då jag vill ha lite mer will to please och en lite förigare hund än vad jag upplever att just min systers hund är. Även om jag verkligen älskar hennes hund :love:

bild2.jpg

100614-11.jpg

09jan-maj076-frminskad.jpg

09jan-maj067.jpg

och här öppnas min okunskap för hela världen att se :D

är det SÅ hoffar ser ut? har av någon anledning alltid föreställt mig en kolsvart grövre schäfer när jag hört hovawart... de på bilderna skulle jag gissat på tollar-korsning :D bra att jag får lära mig, så jag slipper göra bort mig fullständigt om jag träffar på någon

ps: de är ju supersöta!

och här öppnas min okunskap för hela världen att se :D

är det SÅ hoffar ser ut? har av någon anledning alltid föreställt mig en kolsvart grövre schäfer när jag hört hovawart... de på bilderna skulle jag gissat på tollar-korsning :D bra att jag får lära mig, så jag slipper göra bort mig fullständigt om jag träffar på någon

ps: de är ju supersöta!

Gå in på hoffe.info och klicka på foto så har du många bilder på de tre olika färgsättningarna som en Hovawart kan ha. Vanligast är svart med tecken (SMT) därefter blond och ovanligast är svart.

Min systers hoffe är lite för tunn (tror jag), dom ska som jag förstått det vara lite kraftigare än vad hon är :) Många brukar gissa på tollar-korsning eller flat-korsning när dom ser min syster hund :D

Senast ändrad:

vilka fantastiska hundar!!! :love::love::love:
*jagskaintehaenbrukshundjagskaintehaenbrukshundjagskaintehaenbrukshund*
:)

taxilock: då är det inte bara jag som är oinformerad då, känns bra att veta :D

Haha nej det är inte bara du ;) Men dem som själv har hoffe brukar inte ha problem med att se att hon är en hoffe :)

Det är många som aldrig hört talas om Hovawart. Vi som har dem får höra att det är andra raser vi har.
T ex:
Svart hoffe = Flatte
Blond hoffe = Golden
SMT hoffe = Långhårig Rottweiler :rofl:

Jag har också Hovawart, närmare bestämt 4 stycken. Precis som Berin sa så har dom tyvärr ett dåligt rykte kvar från 80-talet. Dagens Hovawart stämmer inte in på ryktena från den tiden. Iaf inte de säkert 100 tal Hoffar som jag träffat. För er som är intresserade utav Hovawart så ska man ha klart för sig innan ett ev. köp att det är en stor aktiv och krävande hund som inte vill vara någon "ta det lungt" hund.
När man köper en Hoffe måste man även ha i åtanken att detta är en vakthund som ser sig själv som beskyddare av hem och familj. Om en Hovawart får vad den behöver: stimulans, en vänlig men fast hand och mycket kärlek så är den en underbar hund och jag skulle vilja rekomendera den till många.
Vi tränar aktivt Lydnad, Bevakning och Spår med våra hundar. Ibland blir det även Sök och andra aktiviteter. Våra hundar är även utbildade Tjänstehundar i Försvarsmakten, Vilket dom älskar. :)
Våra hundar är lojala och trogna familjen. Skulle det komma hit oinbjudet folk (tex, folk som snokar, inbrott eller liknande) får dom snabbt veta att dom inte är välkommna.

Jag älskar Hovawart! <3

*KL*

Nu kanske jag stjäl tråden lite men ni som har en Hovawart kan ni berätta varför ni valde just den rasen?

Jag blev lite nyfiken - har aldrig hört något om den rasen förut :)

*KL*

Nu kanske jag stjäl tråden lite men ni som har en Hovawart kan ni berätta varför ni valde just den rasen?

Jag hade tidigare en hund av blandningen Schäfer/Hovawart. Och jag bestämde mig att efter henne skulle jag ha en Hovawart.

Jag har också Hovawart, närmare bestämt 4 stycken. Precis som Berin sa så har dom tyvärr ett dåligt rykte kvar från 80-talet. Dagens Hovawart stämmer inte in på ryktena från den tiden. Iaf inte de säkert 100 tal Hoffar som jag träffat. För er som är intresserade utav Hovawart så ska man ha klart för sig innan ett ev. köp att det är en stor aktiv och krävande hund som inte vill vara någon "ta det lungt" hund.
När man köper en Hoffe måste man även ha i åtanken att detta är en vakthund som ser sig själv som beskyddare av hem och familj. Om en Hovawart får vad den behöver: stimulans, en vänlig men fast hand och mycket kärlek så är den en underbar hund och jag skulle vilja rekomendera den till många.
Vi tränar aktivt Lydnad, Bevakning och Spår med våra hundar. Ibland blir det även Sök och andra aktiviteter. Våra hundar är även utbildade Tjänstehundar i Försvarsmakten, Vilket dom älskar. :)
Våra hundar är lojala och trogna familjen. Skulle det komma hit oinbjudet folk (tex, folk som snokar, inbrott eller liknande) får dom snabbt veta att dom inte är välkommna.

Jag älskar Hovawart! <3

Kan du inte gå in på tråden Hundraser på Buke 2011 och lägga till dina Hoffar så att min slipper vara ensam där? :laugh:

*KL*

Den korta versionen är att jag letade efter en ras som man kunde prova på det mesta med eftersom jag inte visste vad jag ville träna/tävla. Dessutom ville jag inte ha en jätte vanlig ras.

041.JPG

Min stiliga pojke

105.JPG

Här är han med taxkompisen

Den korta versionen är att jag letade efter en ras som man kunde prova på det mesta med eftersom jag inte visste vad jag ville träna/tävla. Dessutom ville jag inte ha en jätte vanlig ras.

041.JPG

Min stiliga pojke

105.JPG

Här är han med taxkompisen

Vilka charmiga bilder! :love:

Jag är uppvuxen med hoffe(är 30nu) och dom har alla gått bra med barn, lite tävlade men inte jätte mycket. En var en omplacerings hund som vi tog över och han aktiverades inte med bruks, utan levde på "gården".

Alla har varit en väldigt bra familje hund, men en hund berhöver aktiveras oavsett ras.

Jag tror att det är inviduellt hur mycket en hoffe behöver aktiveras.
Är du sugen på en, ta den lugnaste i kullen, gärna den som är lite försiktig, ingen dominant valp.

Har själv köpt en egen hoffe nu som vi väntar på skall växa till sig så vi kan hämta den :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 921
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
913
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka