Hovarna på hingstarna??

skuggi

Trådstartare
Pratade just med hovis angående hur hovarna bedöms på hingstvisningarna, och måste kolla med er vad ni säger...

Han menar att hingstarna måste ha stora, höga "tegelstenshovar" med höga/understuckna trakter för att få bra bedömning på hovarna.

ÄR det så?? Vad bedömer man egentligen på "hovar"? Det låter ju helt galet om man måste fulsko a la 70-tal för att få hingsten godkänd?

Sv: Hovarna på hingstarna??

Det är ju inte sättet man skor på som bedöms, var har din hovis fått sin erfarenhet? Säg inget, jag tror jag vet vem det är.:angel:

Man tittar på form, kvalitet och bedöms det hur hästen är skodd så tittar man nog på hur snyggt det är.

Man bedömer ju stona på samma sätt som hingstar, och när vårt sto bedömdes fick hon jätte beröm för hur snyggt hon var skodd dock var det inte detta som var grunden för poängen.

Hmm.. ja, du bor ju här i krokarna ja... :D

Mja, nu tycker inte min hovis att man SKA göra så, han förklarade det så för mig när jag undrade över en hingsts hovar. Det är en tränare som skott sådär gissar jag.

Jag är sååå nyfiken på vem du är irl.. :bump:

Men hur bedömer man formen om man inte bedömer skoningen så att säga? Det är ju hovis som "formar" hoven? Och hur avgör man kvalitet när hästen är skodd?

När vi bodde norrut skoddes min häst av fler olika hovisar som alla gav honom höga/understuckna trakter, nu skos han inte så längre och har ju en helt annan form på tassarna. Så hur man skor påverkar ju väldigt mycket.

Men stämmer det alltså inte att man med flit "odlar upp" tegelstenshovar på hingstarna inför visning?

Men hur bedömer man formen om man inte bedömer skoningen så att säga? Det är ju hovis som "formar" hoven? Och hur avgör man kvalitet när hästen är skodd?

Ja inte formar min hovis något på våra hästar, har skor efter hästen hovform

Man bedömer sulan om den är platt/låg eller hög/välvd. Man tittar på hornets jämnhet, dvs ytan.Man tittar på trakter, strålar samt hornets själva kvalitet. (torr, porös, elastisk osv) Man tittar även på storleken, att den verkar ok för hästen.

Man slår ner på flata sulor, ojämn yta, låga trakter, dåligt horn, breda, trånga eller för smått.

Ok, då förstår jag lite bättre.

Vad jag menar med formar är att en hovis kan ju låta hovarna bli höga/långa/stora medan en annan uppenbarligen tycker att det är fel och verkar väl ner mer då gissar jag?

Vad är låga trakter då? Enligt domarna?

Hittar inga bra bilder på nätet som exempel...

Det är jag inte kapabel att svara på, men med utgångsläge från FIPO där pratar man om att hovvinkeln ska gå i linje med kotan med för låga trakter kan innebära dels understuckna men kanske även nerverkade. Förvirra dig inte att jag skriver FIPO, det finns även ett regelverk för avelsbedömning. Men den heter FIZO???? Kanske? (Rätta mig den som ser att detta är fel namn)

Just hovar finns ju omnämnt där precis som FIPO, samt gällande regler för skyddsboots.

Det är ju inte sättet man skor på som bedöms, var har din hovis fått sin erfarenhet? Säg inget, jag tror jag vet vem det är.:angel:

.

Jo, det är sättet man matchat hovarna mot vad domarna vill se som avgör.

Jag har fått allt mellan 7 och 8,5 på samma häst. Normalskodd resp utvuxen och odlad för att se djup/välvd ut, en storlek större blev den också.

Då kanske din häst tillhör dem som ser bättre ut ett tag in på skoningen. Stoet skoddes inte heller dagarna före visning, vi ville ha de inte så nytt.
Men hon har väldigt snygga hovar ca 14-21 dagar efter skoning, sen börjar det växa.

Hon tillhör dessutom den sällsynta sorten som växer rakt upp, till skillnad mot övriga som bara växer i tån.

Fast inte jutton kan du få en välvd sula genom att låta den växa ut, du får ju bar en dubbelsula om den inte verkas ur. Då riskerar du att hästen låter som en gammal skinn soffa, den knarrar när den går.:rofl:

Senast ändrad:

Efter att ha bott med ett tyskt proffs som tränade och skodde hästar för bedömning tror jag inte att det finns NÅGOT man inte kan göra med hovarna :crazy:

Han formade om dem helt och hållet, ibland för att trixa osynligt med balanseringen, ibland för att få upp hovpoängen.

När mina hingstar har visats har hovslagaren varit målmedveten under ett år för att bygga upp dem på ett bra sätt för visningen.

Självklart kan inte en dålig hov bli hur bra som helst, men det går ofta "lätt" att odla upp en extra poäng på hovarna om man vet vad man gör.

Men då menar du att denna form som ger poäng på bedömningen inte är den form som är den bästa för hästen?

Vad vinner man, förutom poäng på själva hoven, får de större lyft med tegelstenshovar tex?

Man undrar lite varför man måste göra något mindre bra med hovarna för att få bra poäng? Varför premieras inte det som är sunt och bäst för hästen?

Om man planerar att låta visa en häst måste man då låta en islandskunnig hovslagare sko hästen långt innan? Eller kan man fortsätta med sin vanlige hovslagare o låta hovarna ha den form som normala svenskutbildade hovslagare kör på?

Vad är en islandskunnig hovslagare? Är det en sådan som lämnar tår så hoven ser ut som en snösko?

En islandskunnig hovslagare antar jag är en som kan vad avelsdomarna vill ha!

Hmm, jag avelsdomarna lät inte så missnöjda med min icke islandshovslagare heller. Möjligen kan det bero på vilken domare man har, en som skor själv eller en som anlitar hovis själv.

Om man planerar att låta visa en häst måste man då låta en islandskunnig hovslagare sko hästen långt innan? Eller kan man fortsätta med sin vanlige hovslagare o låta hovarna ha den form som normala svenskutbildade hovslagare kör på?

Du bör låta en bedömningskunnig hovslagare eller domare titta på den. Inte samma sak som "islandskunnig".

Men då menar du att denna form som ger poäng på bedömningen inte är den form som är den bästa för hästen?

Vad vinner man, förutom poäng på själva hoven, får de större lyft med tegelstenshovar tex?

Man undrar lite varför man måste göra något mindre bra med hovarna för att få bra poäng? Varför premieras inte det som är sunt och bäst för hästen?

Större hov = lättare att den inte ser trång ut, utodlade höga trakter = lättare att den ser djup ut etc.

Och du vinner en del rörelser. Med ett eller två nummer större hovar och skor får du mer tyngd och mer lyft.

En avelsvisningshäst bör inte visas "ekonomiskodd" :p

Och du vinner en del rörelser. Med ett eller två nummer större hovar och skor får du mer tyngd och mer lyft.

Månne det hänga ihop med att många hästar faktiskt är trångskodda, utan tvekan. Det går ju att se vilken storlek och vilken form hästen har behov av, som exempel. Min första häst kom från Island med en skostorlek av 3 x 0. Idag har han nollor runt om, när han kom tog han inte ett töltsteg. Däremot kom tölten mer och mer ju större hovar han tilläts få, men sen stannade det och då på nollor som sagt.

Att i nuläget försöka tvinga upp storleken genom att låt det växa ger bara understucket och utflutet.

Att sko ner en häst är inga problem, men men hur känner sig den hästen? Som att springa runt i ett par 36:or när man behöver 38:or.:crazy:

Nja. Det kan räcka med oskodda.

Det skiljer två storlekar på Tjalles optimala barfotafötter han har i flock på sommaren och skodda visningsfötter.

Efter visningen (8,5 för hovar) skoddes han av och verkades 2½ cm :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 713
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025