hövärden(ingen foderstat)

Gullan86

Trådstartare
hej!
jag skulle behöva lite expert råd från er proffs;)

det är så att vi ska köpa hem hö, och det jag fått reda på nu är att bonden har två olika partier och i det ena partiet är värdena på proteinet 41 och i det andra partiet 60.
enegri värdet har vi inte fått reda på ännu.

det är islandhästar i en lösdrifts flock det handlar om, 1 liten fet, 1 i normalt hull, 1 i normalt till fet hull, de 3 är "vuxna" ridhästar, sen är det en åring med som ju behöver mer protein.

vad säger ni är det smartast att ta 41 höet och ge lite extra kraftfoder åt alla + att de då får mer hö att tugga längre på

eller att man ger 60 höet och ger mindre kraftfoder/inget te de vuxna och ger extra halm som tillskott så att de har mer att tugga på. dock är ju risken att de vuxna speciellt den feta kan bli ennu fetare om den inte rids?

snälla behöver svar om vad som är smartast kan i princip inget om detta tyvärr.

Sv: hövärden(ingen foderstat)

Frågar du din plånbok så tycker den nog smrp 60 för då behöver du inte lägga så mycket pengar på kraften....

Båda proteinvärdena kan vara bra, men jag skulle nog vara mer fokuserad på energivärdena.

Tar du höet med 40 g smrp i och det sedan visar sig att det ligger högt i MJ, då blir det snålt med "plats" att komplettera med ev. kraftfoder.

Plus att hästarna lär lägga på sig av en mindre mängd, det kanske inte funkar med fri tillgång alls i värsta fall...

Jag skulle nog välja det med lägst MJ, om det gällde mina hästar.:)

nej fri tillgång har de inte men vi måste ju fodra med mindre mängd hö om vi köper 60 höet väl?

jo jag tyckte av magkänslan det lät smartast med det låga värdet på höet, för en tjock liten islandhäst som kan bli fet på ett litet dött grässtrå borde ju rulla fram på 60 eller? iaf inte behöva mer än 40....hm.

men jag ska höra och fråga om de kan ta reda på energin för även om ja inte kan så mycket så tyckte jag det med verkade lite konstigt att gå enbart på hur mkt protein det innehöll.

tjejen som har hand om detta sa att hon räknat lite och kom fram till att med 60 höet så skulle det inte behövas kraftfoder hm...o det va på hästar i normalt arbete. men jag vet inte, kan man verkligen räkna ut det om man inte vet energin(MJ)?

dock får hästen typ inget kraft....0,5 dl havre lr nåt sånt(den feta).

men man ska väl försöka uppfylla så mycket som möjligt med hjälp av grovfodret men...svårt.

tack för ditt svar förresten.
hoppas hoppas detta inte ses som foderstats tråd nu.

jo, skrev det men kan skriva de igen....den feta hästen iaf får kanske kraftfoder för 1 kr/dag eller nåt.
hoppas jag får skriva ut utan att det blir nån foderstatstråd....

men han får 0,5dl havre
lite mineraler
och 1 dl betfor så, så hemskt mkt pengar på det förlorar jag ju inte...
o detta är med lite sämre hö alltså än vad vi kommer få nu tror jag.

det är väl tjejen med fölet som äter som en...ja "häst" som förlorar pengar antar jag.

nej fri tillgång har de inte men vi måste ju fodra med mindre mängd hö om vi köper 60 höet väl?
Nej, förmodligen inte alls.
Skulle det bli ett litet överskott av protein med 60-höet så är det inget att bry sig om. Ge så mycket hö så att de är i bra hull, och fippla inte med proteinet. Det räcker till och ger inget skadligt överskott.

jo jag tyckte av magkänslan det lät smartast med det låga värdet på höet, för en tjock liten islandhäst som kan bli fet på ett litet dött grässtrå borde ju rulla fram på 60 eller? iaf inte behöva mer än 40....hm.
Som sagt, det är isf det med lägst energivärde ni bör välja.

Protein gör inte hästar feta. Eller jo, det kan det göra, men den extra energi som ett eventuellt proteinöverskott ger är medräknat i det MJ-värde som finns på analysen, så när du vet energiinnehållet i höet så ser du hur mycket det finns som kan lägga sig på hullet.

Alltså vet du inte förrän du har energivärdet vilket hö dina hästar skulle kunna tänkas bli rullande av.;)

men jag ska höra och fråga om de kan ta reda på energin för även om ja inte kan så mycket så tyckte jag det med verkade lite konstigt att gå enbart på hur mkt protein det innehöll.
Proteininnehållet är väsentligt, helt klart, för det styr oftast behovet av tillskott till en lågpresterande häst.
Men nu har du 2 höpartier att välja på, och inget av dem har direkt dåligt proteininnehåll, alltså är energiinnehållet mer intressant i detta läge.:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 091
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Eftersom min shettis endast kommer kunna få 4 kg hösilage per dygn så behöver jag ju komplettera upp med halm så han har nått att tugga...
Svar
12
· Visningar
2 022
Senast: Evolution
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 821
Senast: Eliin98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar