Hovar - jag blir tokig!!!

N

nässla

Har haft min häst i 8 år och har alltid haft mer eller mindre hovbekymmer. Men nu när hon börjar komma upp i "mogen" ålder (16 år) tycker jag det blir värre och värre.
Problemen är:
* Tunna sulor, så tunna att hon går med sulor fram för att slippa blödningar/inflammation i hovarna (detta sedan 1 år tillbaka ca)
* Hovarna spricker runt sömnitarna
* Hovarna spricker om hon slår i tex en sten
* Hon är inte korrekt i sina ben utan går på insidan av hoven, vilket leder till att hoven trasas sönder lite på insidan

Har haft flera olika hovslagare (utbildade) men ingen har fått bukt med hennes hovar. De tycker dock inte att det är något jätteproblem, för hovarna fungerar ju. Men jag ser ju en försämring med tiden... Har provat kortare skoperioder, men då finns till slut inget kvar att spika i, har provat längre skoperioder men då ramlar skorna av... 7 veckor tycks vara lagom för henne.
Har provat med biotin, smörja med diverse preparat framförallt cornucrescine (stavning?), hålla hovarna fuktiga, hålla hovarna torra etc etc.
Något jag faktiskt inte provat är enzion. Fungerar det annorlunda mot för biotin? Det är ju snordyrt men hjälper det så...

Barfotagång har provats (en månad) med det resultatet att hästen knappt hade några hovar kvar, trots att hon vilade i gräshage då. Det är idag inte möjligt att låta henne gå som haghäst i något år för att vänja hovarna vid barfotagång då har har haft korsförlamning och mår bäst av regebunden motion.

Hästen är 50% fullblod och har nog tyvärr ärvt fullblodshovarna, hon är även lite "plattfot".
Hon är i övrigt frisk, i gott hull och blank och fin i pälsen.

Överös mig med tips och råd nu tack! Vad kan jag ha missat?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovar - jag blir tokig!!!

Har jag inte provat nej *antecknar*
Men, hon behöver sulor fram, går det att lösa på nåt sätt med den skon? Alltså att det finns någon "heltäckande" modell eller liknande?

Det finns ju en annan gummisko också som tillåter mer hovmekanism, Öllövskon? Men jag har ett svagt minne av att de kanske inte var helt lämpliga för platta hovar? Någon som kommer ihåg bättre hur det var?
I annat fall kanske en tunnare travsko skulle kunna möjliggöra bättre hovmekanism och därmed produktion av bättre horn?
Övht kan du försöka diskutera olika skor med din hovslagare.

Om hästen hade funkat (alltså inte ömmat) barfota i hagen hade du kunnat använda boots vid ridningen. Slitaget är alltid störst i början eftersom sömshålen försvagar hovväggen

Är inte öllövskon en gummiöverdragen järnsko? Vet att jag diskuterade en sån med en tidigare hovslagare, men när man som jag rider rätt mycket på asfalt blir det noll glidmoment i en sån sko...
Tunnare skor har jag dock aldrig tänkt på :idea:

Till Emindys stora förvåning skulle jag vilja rekommendera barfota gång ett bra tag i gräshage.
Jag utgår från att du haft utbildade duktiga hovslagare. Öllövsskon vet jag inte om jag skulle vilja rekommendera, har inte bra erfarenheter med den.
Men barfota och ha is i magen tills hovarna blir bättre och då sko, eller låta förbli barfota ifall det går! Har som svårt att tro att hästen skulle slita ner så oerhört mycket av att gå barfota i en gräshage.
Men som sagt, det är jättesvårt att bedömma per internet.

Öllövskon för er som inte vet, är mcket riktigt en gummiöverdragne järnsko. Vilket får till följd att på sten,asfalt och liknande underlag får skon noll glidfas, vilket hoven är byggd för, dessutom är min erfarenhet att gummit mot hovens mekanism(rörelse) gör att friktionen blir oerhört hög i trakterna så det slits på ett onaturligt vis i trakterna.
Dessutom är den ful! Och det vill man ju inte...
Tunnare skor tror jag inte att du vinner så mycket på.
Skulle vilja se en bild av hovarna?

:D

Jag tänkte på den som är "gummi" helt igenom. Men glidproblemet kvarstår ju i vilket fall...

nässla skrev:
Något jag faktiskt inte provat är enzion. Fungerar det annorlunda mot för biotin? Det är ju snordyrt men hjälper det så...

Jag har precis köpt ett fullblod! Han har riktiga fullblodshovar. Jag använder mig av enzion har dock bara gjort det i ca 1½ vecka och enligt beskrivningen ser man resultat efter 2-3 veckor. Jag smörjer även dagligen med vegetabiliskt fett (jag har ekols veg. hovolja, men rapsolja funkar lika bra) både på hela hoven och på sulan. Jag tycker redan att jag ser resultat med smörjningen efter 1 månad. Jag fuktar även hovarna med vatten. Min kompis har en hovslagare som sa att det var bra för då drar hovarnas vattenceller till sig vatten.
Det är dom tips jag kan ge!

images

Sliter mycket gör hon kanske inte, dock sliter hon snett i och med att hon är lite skev i benen (parallellförskjuten + inåttåad) och i kombination med tunna sulor ökar det risken för inflammationer i hoven.
Så både veterinär och hovslagare har avrått mig från att låta henne gå barfota fram (annat än kortare perioder på mjuk mark, dvs. några dagar med tappsko är ingen katastrof). Bak skulle det kanske funka men där har hon heller inte lika stora problem.

Antagligen så överdriver jag hennes hovproblem, hovarna håller ju för det arbete hon utför och så länge sulorna är på har hon inga problem... Men ändå ser jag ju en försämring genom åren, och det enda jag kan koppla den till är åldern, så jag är ju orolig för hur det ska bli i framtiden då hästen i övrigt är fräsch som en unghäst (så länge hon får regelbunden motion då).

Nu har hon tyvärr tappat bägge framskorna och ser bedrövlig ut i fossingarna... Men jag kan ta bilder på de trasiga framhovarna om det ändå är av intresse? Blir tyvärr endast på gräsmatta eftersom det är asfaltsväg om vi ska gå till stallet men det kanske går att se något?
Ska fixa det i morgon om det inte regnar! Hon ska skos på måndag, så då kan jag ordna bilder på nyskodda hovar också.

Senast ändrad av en moderator:

Varför rekommenderar du barfotagång till en häst som är: uppenbarligen platt samt tunn i sulan ? Ska den gå och känna ojämnheter i marken samt få stengallor och hovbölder innan någon gör nåt ?? En Platt häst har även hovbenet närmare marken än en korrekt häst..Stampa på ett sådant du...Det hände min kompis plattishäst..Fraktur på hovbenet...

Det jag kan rekommendera är jäst vilket på min häst fungerade mycket bättre än vad ezion gjorde(tyckte inte att det hade någon effekt). När jag ger jäst blir hon bättre i hovkvaliten fortfarande lika ömfotad, men spricker inte lika mycket. Jag ger vanlig jäst som du köper i mataffären(för 1 kr/st, så billigt och effektivt).

Har även hört någon som sa att det kunde hjälpa att ge vanlig olja för att fullblod behövde mer fett än andra vet inte om det fungerade har inte provat själv.

Mvh
Camilla

Ang sulor med Ibex..eller lim-skon..Då borde du nog rådslå med: Ameo eller Hovis....sen var det en till jag ej mins namnet på..MEN prova dessa...

Min hovslagare kommer förhoppningsvis på måndag, så jag ska ta upp det där med "limma-på"-skorna då, han borde ju känna till dem i och med att han mestadels skor travhästar som ju ofta provar fler sorters skor än en ridhäst gör.
Fortsätt gärna komma med förslag, tänkte ha med mig en lång lista till hovis ;)

Inte alla hovisar känner till allt,....MENAS: Har haft hovisar som utbilldat sig hos shf..och ÄNDÅ inte vill ta till sig nya metoder...Bara på ren tjurighet....( tror jag)...Min fd. fd.fd..hovis från Norrland vart bara grinig då jag frågade om PG beslag..Dessutom VÄGRADE han ta reda om dessa beslag åt mig..Då ringde jag BeWe...Börjes tillhåll, och fick tipps..Fast folk är ju folk.....ingen är lik den andre..

Senast ändrad:

Det vore intressant med bilder.

Jag tror nog också lite mer på limmade skor. Då slipper ni åtminstone sömmar ett tag.
Be hovslagaren kolla så att hästen din inte har lamellrandsröta. Om så är fallet kan ni behandla det och förhoppningsvis hänger hovarna ihop bättre och bättre då.

nässla skrev:
Min hovslagare kommer förhoppningsvis på måndag, så jag ska ta upp det där med "limma-på"-skorna då,

Att plasta eller limma på skor ser jag som SISTA utväg då det mkt lätt kommer in bakterier mellan plasten/limmet och den ev. lilla hovväggen som finns kvar. Jag va ganska glad i att ta till dessa metoder för ett par år sedan och erkännt duktig för att få det att både sitta bra och fungera. I dag är jag mera tveksam till metoden då inplastad/limmad hov lätt blir bakterieangripen samt har mkt svårt att arbeta naturligt utifrån plasten/limmets hämmande hovmekanism.

Barfota låter rent vansinnigt utifrån dessa hovar då hovbensbrott mkt lätt kan uppkomma samt att alla typer av skor som är så mjuka att dom inte kan stå emot hästens naturliga vikt vid belastning (talar om mer än ett ton) kommer ofelbart att utifrån sin oförmåga att ta upp den kraft och moment som den utsätts för enbart ge vika och spränga hovväggen. Är det bara hovarna som är skulden till detta??? Har inte miljön ngn som helst påverkan???

Beroende på storlek på hovarna så skulle jag i alla fall om det nu va små hovar(upp till 1 or) försökt sko den med galoppjärn,lädersulor av mkt bra kvalite samt tunn slim söm samt se till att sömmarna sitter i vita linjen. Har sett många spruckna hovväggar där felaktig söm samt placering varit den enda boven.

Mynta2 skrev:
Varför tänker ingen BREDARE sko ??..Svaga väggar behöver MERA stöd.

Så rätt men ju bredare sko ju mer risk för sultryck.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 054
Senast: MiniLi
·
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 496
Senast: Speedway
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar