Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är inte hästen väldigt rakhasig bak och krokig fram? Så vitt jag kan se på den ganska dåliga bilderna?
(Hittar inte Coaris balans-tråd, är den borta?)
Jag kan inte ens försöka mig på det förrän jag ser HELA hästen i statisk samt dynamisk belastning samt ser vilket ben som är vilket!? Gissa kan man ju alltid här men det kan ju bli hur fel som helst.
Avdelningen : Vad 2 hovslagare gör en fredagkväll.....sorgligt inte sant coari?
Hmm, raka hasor har han nog ja, och så är han hjulbent fram. En hovslagare sa att han nog fötts x-bent och korrigerats så som föl.
Jag tog eg inte kort på benen, utan på hovarna, därför är inte hela på benen med. Ska jag ta nya?
Den har även rotation i kotorna i belastningsfasen.
Synd att det inte framkommer vilken bild som tillhör vilket ben, för då hade flera kunna komma med tips.
Ser du bilden där kotan roterar innåt och hoven framifrån är innåttåad, samma hov fast när man ser den bakifrån så är ytter trakten överbelastad och hornrören viker svagt innåt.
Stämmer bra, han är inåttåad fram och utåttåad bak.
Vilken del av denna hov skulle du ha försökt diagonalt förflytta belastningen och hur skulle du balansera upp en sko på denna hov för att skap balans i benets styvaste riktning??
Det här sista förstod jag inte riktigt, det fetstilade?
Jag kan avslöja att denna hästen har varit trångskodd tidigare (när han gick som travhäst), och senare försökte en hovslagare korrigera det genom att sko med utlägg på sidorna. Men de blev inte ett dugg bredare av det. De har breddat sig 5 mm som barfotahäst, men måtten är 10,5cm breda och 13cm långa, så de är väldigt smala ändå.
Jag tror att iom att väggarna är så raka så måste de vika sig lite åt något håll, men de bör ju vika sig lite utåt. Det funkar inte att låta hornet växa längre, för då flyter det ut och det blir sprickor i lamellranden.
Går det även att korrigera med enbart verkning?
.............
(Hittar inte Coaris balans-tråd, är den borta?)
Du menar att han är kobent, va? Hjulbent då skulle ju knäna gå utåt i sidled men har han varit x-bent och efter vad jag kan tyda av dina bilder så är den kobent. Stämmer, det?.och så är han hjulbent fram
Vilken del av denna hov skulle du ha försökt diagonalt förflytta belastningen och hur skulle du balansera upp en sko på denna hov för att skap balans i benets styvaste riktning??
Det här sista förstod jag inte riktigt, det fetstilade?
Om jag skulle försöka mig på en riktig, äkta lekmannagissning utifrån ditt senaste foto så skulle jag sko vänster fram så här:
Verka ner tådelen insidan mer än tådelen utsidan.
Raspa in vägghornet tådelen utsidan.
Trakterna är jag osäker på hur de ser ut så de gör jag så länge en normalverkning av, dvs lika höga ingen speciell raspning av vägghornet från sidan.
Sen skulle jag lägga ut skon rätt rejält på insidan för att flytta in bäryta under hästen som ju har sin hovs mittlinje rätt förskjuten utåt relativt knät om man tittar på bilden.
Det skulle innebära att skon skulle ligga tätt emot på utsidan.
/Camilla
Du menar att han är kobent, va? Hjulbent då skulle ju knäna gå utåt i sidled men har han varit x-bent och efter vad jag kan tyda av dina bilder så är den kobent.
/Camilla
Så här skrev du ang. min inttåade häst i en annan tråd:Sen skulle jag lägga ut skon rätt rejält på yttre sidodel/traktdel för att flytta ut understödet på den redan överbelastade ytter trakten och lägga skon trångt från inner sidodel/traktdel.
Slutligen kommer själva skons balans på hoven att ge den korrekta tyngdpunkten centrerat rakt över hovleden. Som vi alla förstår så kommer då skon ligga trångt på hovens yttre tå/tåsidodel medans den på hovens innersida från början på tåsidodelen kommer få ett större utlägg med bättre understöd ända bak till traktvinkeln. I svåra fall kan skons utlägg på innsidan vara så stort som upp till minst 5mm vilket många hästägare anser som idiotiskt med tanke på tappskorisken.