Hovar i balans, kommentera!

morgaine

Trådstartare
Ursäkta alla bilder, men det vore kul att höra er kommentera balansering och annat kring dessa bilder.
Gärna kommentarer om vinklar etc också, helst inte bara "bra", "dåligt", utan varför.
(Hittar inte Coaris balans-tråd, är den borta?)

DSC00379.jpg

DSC00373.jpg

DSC00378.jpg

DSC00375.jpg

DSC00377.jpg

DSC00374.jpg

Sv: Hovar i balans, kommentera!

Är inte hästen väldigt rakhasig bak och krokig fram? Så vitt jag kan se på den ganska dåliga bilderna?

Är inte hästen väldigt rakhasig bak och krokig fram? Så vitt jag kan se på den ganska dåliga bilderna?

Den har även rotation i kotorna i belastningsfasen.

Synd att det inte framkommer vilken bild som tillhör vilket ben, för då hade flera kunna komma med tips.

Ser du bilden där kotan roterar innåt och hoven framifrån är innåttåad, samma hov fast när man ser den bakifrån så är ytter trakten överbelastad och hornrören viker svagt innåt.

Vilken del av denna hov skulle du ha försökt diagonalt förflytta belastningen och hur skulle du balansera upp en sko på denna hov för att skap balans i benets styvaste riktning??

Jag kan inte ens försöka mig på det förrän jag ser HELA hästen i statisk samt dynamisk belastning samt ser vilket ben som är vilket!? Gissa kan man ju alltid här men det kan ju bli hur fel som helst.

Avdelningen : Vad 2 hovslagare gör en fredagkväll.....sorgligt inte sant coari?

Hmm, raka hasor har han nog ja, och så är han hjulbent fram. En hovslagare sa att han nog fötts x-bent och korrigerats så som föl.

Jag tog eg inte kort på benen, utan på hovarna, därför är inte hela på benen med. Ska jag ta nya?

Jag kan inte ens försöka mig på det förrän jag ser HELA hästen i statisk samt dynamisk belastning samt ser vilket ben som är vilket!? Gissa kan man ju alltid här men det kan ju bli hur fel som helst.

Avdelningen : Vad 2 hovslagare gör en fredagkväll.....sorgligt inte sant coari?

Fredag kväll??? Det är ju Lördag morgon!!

Varför kan inte vi gissa när alla andra här sitter och gissar. Vi blir bara "rapporterade" om vi utmärker oss och inte faller inom ramen.

Go Natt Kollega.

Hmm, raka hasor har han nog ja, och så är han hjulbent fram. En hovslagare sa att han nog fötts x-bent och korrigerats så som föl.

Jag tog eg inte kort på benen, utan på hovarna, därför är inte hela på benen med. Ska jag ta nya?

Vill du ha ett seriöst svar som inte ser sig "blind på hovarna" så är benställningen oxå av en "viss" betydelse, även hela hästens exteriör.

En seriös bedömning kräver en helhetsbild och inte bara en liten detalj.

Du vet det,, det har jag förstått hoppas dina kommande bilder får andra att oxå förstå.

Den har även rotation i kotorna i belastningsfasen.

Synd att det inte framkommer vilken bild som tillhör vilket ben, för då hade flera kunna komma med tips.

Ser du bilden där kotan roterar innåt och hoven framifrån är innåttåad, samma hov fast när man ser den bakifrån så är ytter trakten överbelastad och hornrören viker svagt innåt.

Stämmer bra, han är inåttåad fram och utåttåad bak.

Vilken del av denna hov skulle du ha försökt diagonalt förflytta belastningen och hur skulle du balansera upp en sko på denna hov för att skap balans i benets styvaste riktning??

Det här sista förstod jag inte riktigt, det fetstilade?

Jag kan avslöja att denna hästen har varit trångskodd tidigare (när han gick som travhäst), och senare försökte en hovslagare korrigera det genom att sko med utlägg på sidorna. Men de blev inte ett dugg bredare av det. De har breddat sig 5 mm som barfotahäst, men måtten är 10,5cm breda och 13cm långa, så de är väldigt smala ändå.
Jag tror att iom att väggarna är så raka så måste de vika sig lite åt något håll, men de bör ju vika sig lite utåt. Det funkar inte att låta hornet växa längre, för då flyter det ut och det blir sprickor i lamellranden.
Går det även att korrigera med enbart verkning?

.............

(Hittar inte Coaris balans-tråd, är den borta?)

Nej den är borttagen, det finns alltid användare som inte kan hålla sig till ämnet och därför togs den bort. Vi får hoppas att detta går bättre, och att tråden blir renare och snyggare.

Boj/moderator

Anledningen till dåligt med svar kan vara att det är svårt att se. När jag tittar på fötter vill jag se dem rakt framifrån, rakt bakifrån och från sidan, båda hela ben och helst både rumpa och bringa. Så att man ser vilket ben man tittar på och från vilken vinkel. Annars är det svårt att se. Fast bäst är givetvis att se live och kunna gå runt själv och titta.

Hälsning Maja

Idag försökte jag ta nya bilder, men de blev för mörka alla utom denna:
DSC00381.jpg

Dessutom lutar den lite, hästen petade på kameran hala tiden...
(Återkommer i mellandagarna med fler bilder! )

.och så är han hjulbent fram
Du menar att han är kobent, va? Hjulbent då skulle ju knäna gå utåt i sidled men har han varit x-bent och efter vad jag kan tyda av dina bilder så är den kobent. Stämmer, det?

Det här sista förstod jag inte riktigt, det fetstilade?

Om jag skulle försöka mig på en riktig, äkta lekmannagissning utifrån ditt senaste foto så skulle jag sko vänster fram så här:

Verka ner tådelen insidan mer än tådelen utsidan.
Raspa in vägghornet tådelen utsidan.
Trakterna är jag osäker på hur de ser ut så de gör jag så länge en normalverkning av, dvs lika höga ingen speciell raspning av vägghornet från sidan.
Sen skulle jag lägga ut skon rätt rejält på insidan för att flytta in bäryta under hästen som ju har sin hovs mittlinje rätt förskjuten utåt relativt knät om man tittar på bilden.
Det skulle innebära att skon skulle ligga tätt emot på utsidan.

/Camilla

Om jag skulle försöka mig på en riktig, äkta lekmannagissning utifrån ditt senaste foto så skulle jag sko vänster fram så här:

Verka ner tådelen insidan mer än tådelen utsidan.
Raspa in vägghornet tådelen utsidan.
Trakterna är jag osäker på hur de ser ut så de gör jag så länge en normalverkning av, dvs lika höga ingen speciell raspning av vägghornet från sidan.
Sen skulle jag lägga ut skon rätt rejält på insidan för att flytta in bäryta under hästen som ju har sin hovs mittlinje rätt förskjuten utåt relativt knät om man tittar på bilden.
Det skulle innebära att skon skulle ligga tätt emot på utsidan.

/Camilla

Mitt tips:

Verka ner tådelen,tåsidodelen och sidodel insidan mer än motsvarande delar på utsidan.
Raspa in vägghornet tådelen/tåsidodelen utsidan.
Trakterna gör jag så länge en normalverkning av, dvs lika höga ingen speciell raspning av vägghornet från sidan.
Sen skulle jag lägga ut skon rätt rejält på yttre sidodel/traktdel för att flytta ut understödet på den redan överbelastade ytter trakten och lägga skon trångt från inner sidodel/traktdel.

Detta kommer leda till att belastningen diagonalt förflyttas från den tidigare överbelastade ytter trakten snett framåt genom hoven till innre tåsidodel/sidodel. Resultatet kommer leda till att belastningen hamnar mer centrerat rakt över hovleden och rotationen i kotan (läs, kotan går inte rakt bakåt på belastat ben utan "vinklar" (roterar) svagt inåt) avtar. Vi har nu skapat en benaxel som kommer ta upp belastningen i benets styvaste riktning.

Du menar att han är kobent, va? Hjulbent då skulle ju knäna gå utåt i sidled men har han varit x-bent och efter vad jag kan tyda av dina bilder så är den kobent.

/Camilla

Själv tycker jag han är valgus i carpus samt varus i någonstans i kotan. Tycker inte man kan säga ko-bent om en häst!??:angel:

Ah! Äntligen får jag posta min fråga igen, den som försvann lilla skotråden.

Så här skriver du nu:
Sen skulle jag lägga ut skon rätt rejält på yttre sidodel/traktdel för att flytta ut understödet på den redan överbelastade ytter trakten och lägga skon trångt från inner sidodel/traktdel.
Så här skrev du ang. min inttåade häst i en annan tråd:
Slutligen kommer själva skons balans på hoven att ge den korrekta tyngdpunkten centrerat rakt över hovleden. Som vi alla förstår så kommer då skon ligga trångt på hovens yttre tå/tåsidodel medans den på hovens innersida från början på tåsidodelen kommer få ett större utlägg med bättre understöd ända bak till traktvinkeln. I svåra fall kan skons utlägg på innsidan vara så stort som upp till minst 5mm vilket många hästägare anser som idiotiskt med tanke på tappskorisken.

Förklara vad jag inte förstår?

Annars hade jag alltså verkat rätt så bra på hästen ovan? :D

/Camilla

Jag tycker det ser lite knepigt ut att hoven är lika bred uppe vid kronranden som den är vid golvet. När du lyfter hoven ser det nästan ut som om hovväggen går lite inåt i stället för utåt. Dvs. är som om hoven vore smalare nertill än uppe vid kronranden. Kanske är det bilderna som ljuger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 009
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 962
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 565
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka