Hovar.. Ett gissel..

Sv: Hovar.. Ett gissel..

Kan ta nya bilder på honom nu så du får se hur han ser ut. Han är fin i hovarna nu,förutom sprickor som går i lod på framhovarna.. De försvinner aldrig...

Inte för att jag vet allt om hovar men visst ska väl hovsprickor gå att bli av med? Min ponny har haft sprickor i sina framhovar uppifrån kronranden och ner. Med hjälp av en duktig hovslagare så är de nu i stort sett borta.
Av tidigare erfarenhet (för lång historia att berätta) vet jag att det är viktigt att bli av med hovsprickor. Det är viktigt med en bra hovslagare med täta besök.

Ja jag har försökt bli av med dom i över ett år nu men de kommer hela tiden tillbaka.. :cry:

Vissa sprickor går aldrig att bli av med. Har hästen fått en skada i kronranden så det blir en spricka så är chansen att sprickan läker ihop igen väldigt små. En av våra hästar hade en "kronisk" spricka som han fått av en skada i kronranden.

Min häst hade sina ända uppifrån kronranden som jag skrev nyss. jag vet inte om de som din har också är så. Men det viktiga är nog att de går ihop längst upp. Hennes har gjort det.

När han var skodd så var sprickorna ända upp,nu går de inte hela vägen. Men är ändå på större delen av hoven..

Nya bilder från idag.

22436652.jpg

22436653.jpg

22436654.jpg

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22430000-22439999/640x480/22436655.jpg?0

22436663.jpg

den sträcker sig ganska långt upp,syns dåligt på bilderna.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 484
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar