Hovar dåliga av att gå på asfalt?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Hur påverkas barfotahästar av att gå på asfalt?
Skrittar på asfalt ca 30 min om dan.
Märker att han ömmar men han haltar ju inte.
Hur påverkar det honom?
Kan det liksom ömma långt efteråt eller göra hovarna dåliga på ngt sätt?

Sv: Hovar dåliga av att gå på asfalt?

Det nöter ju en del, vilket kan bli ett problem om inte hornet växer fort nog. Ömmar hästen måste du nog skaffa boots eller sko, eller låta bli att rida där det är hårt. Dumt att beordra hästen att göra något som gör ont.

Haltar gör han ju på sätt och vis när han ömmar, fast att det gör lika ont i alla fötterna så det inte ser likadant ut som om bara en hov gjorde ont.

ah, kej.
mm, ska sko nästa gång det behövs verkas men det är först om 6 veckor typ. alltså han går ju självmant, men märker att han hellre väljer gräs om det finns både gräs och asfalt.
måste rida på asfalt för att komma till banan eller bra ridvägar :/

Okej. , Finn det gräskant att rida på kan du ju välja den. Han klarar nog kortare sträckor ändå, men du skulle ju kunna köpa ett par boots att ha tills du skor. De är ju dyra men är bra att ha kvar ifall hästen tappar en sko eller så och dill kunna skritta lite iaf. Men var uppmärksam på hur mycket hovarna nötts så det finns något kvar att sko i.

ah, försäker alltid att rida i gräskanten..
menar du hur de nöts längst fram lr vadå?

Om han ändå ska skos så tycker jag att du ska ringa hovis med en gång, risken är stor att hovslagaren inte kommer kunna få på några skor om du ska rida i 6 veckor till och han ömmar redan nu, alternativet är att ställa av hästen och låta honom gå i mjuk gräshage.

Det är inte snällt mot en häst som är ömfotad att fortsätta ha den barfota, asfalt brukar vara det som är enklast och gå på, det och gräs.
Så ömmar han på asfalt är det hög tid att sko!

hmm okej.
kanske överdrev när jag skrev "ömmar", han beter sig precis som alla andra barfota jag ridit, att de hellre väljer gräs om det finns.
men han springer ju gärna på grusvägar o så.
hur kan man se om dom är "nernötta"?

Om hästen hellre går i gräset än på asfalten så betyer det att hästen har ont av att gå på asfalt, dessutom sliter det hovarna rejält o till slut kommer inte hovis ha nått o spika skona på. Det blir mkt slitage på 6 veckor o onödigt lidande för hästen

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 803
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 990
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka