Hovar. Anledningar?

Sv: Hovar. Anledningar?

Har haft samma sympom på en unghäst för ett par år sedan.
Vissade sig vara någon form av röta som spridit sig från bärranden.
Detta inträffade på bete någon vecka efter att min häst av förklarliga skäl flyttat hem så fick ytterligare en häst samma symptom och man spekulerade i markförhållandena.
De var på alla fyra hovarna!
Sulan och delar av hovväggen skars bort och hästarna gipsades. Det tog flera månader och i början skor med sulor innan det blev bra igen.
Kan tillägga att hästarna hade verkats två veckor innan detta inträffade så de hade välskötta hovar.
Men det varkar inte vara det som din häst lider av!
Skönt att de tar det på alvar på kliniken! Hoppas det löser sig!
Lycka till!
/M

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovar. Anledningar?

Skönt att det verkar gå åt rätt håll iaf :) Men man vill ju hitta orsaken också för att kunna undvika att det samma inträffar igen.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: Nevermind
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat