Hovar. Anledningar?

Sv: Hovar. Anledningar?

Han står på en fullständig klinisk undersökning som innefattar allt från biopsi tagen i grov och tunntarm, lungröntgen, Erlichiaprov, Bukhålepunktion för att kolla bukvätskans kvalitet osv.

Det känns bättre nu, att de verkligen tar allt på allvar och gör det så grundligt.

Han är ganska illa däran och allt är väldigt diffust.

De hittade måttlig mängd blodmask, och han har dessutom lågt med vita.

Det är vad jag vet nu.

Tack för att ni bryr er.. :bow:

jag funderar på om de kan vara hovlädershudsinflammation
som kan komma när en häst som har tunn sula i hoven får tappsko eller om en häst som brukar gå med skor plötsligt får gå barfota. Uppträder framst på framhovarna behandling består í kalla omslag på hovarna samt lämplig beslag med sula, när den värsta smärtan är över!

Eller stengalla??
Som är en blödning i hovläderhuden
orsaken kan vara felaktig hovform skevhov, felaktig hovbeslag ridning långa sträckor på mycket hårt underlac mm.

Vid hovbensrotation buktar sular utåt precis som du beskriver de!
De kan även vara fång veterinärerna kan ha missat!

Är det ett sto som nyligen har fölat kan hon ha fått sk förlossningsfång!

Bara några förlag som ploppade upp i mitt huvud vad de kan vara för fel

Hur vet du de?? har hästens undersökts för dessa fel redan??

Då är de nog något med magen allergisk chock för något

Kamjin skrev:
Hur vet du de?? har hästens undersökts för dessa fel redan??

Då är de nog något med magen allergisk chock för något

Som sagt...hästen står på klinik för utredning.

Hur går det med pålle, har du fått svar på några prover?

Kan det vara en allergisk reaktion, kanske åt något den inte tålde?

Fästingar kan sprida harpest men det är ovanligt, hästar är dock normalt sett inte mottagliga för harpest.
PL

Nuläget är att det är tummtarmen som är i dåligt skick. Näringsupptaget är lågt men de kan inte svara på varför. De väntar på nya provsvar.

Det kan vara allt ifrån en tumör till tarmsjukdom.

Om allt går enligt planerna får han komma hem en liten sväng, vara hemma i en vecka och sen komma tillbaka för nya prover.

Jag får veta mer i morgon bitti.

Håller tummarna för att du snart får ett svar på vad som fattas din pålle. Det är fruktansvärt jobbigt när hästarna är sjuka utan att man egentligen vet vad som är fel.

Ja...det är för trist..ser nu att jag skrivit "tummtarmen"

Undrar var den sitter...
:crazy: :rofl:

*håller tummarna*

Skönt för pålle att få komma hem några dagar! :)
Hoppas det löser sig snart!

CarolaLind skrev:

Undrar var den sitter...
Låter ovanligt, då är det väl inte så konstigt att de inte vet vad som är fel :p
Hoppas, hoppas att d ska hitta ngt som går att "fixa till"! Håller tummar o hovar! :idea:

CarolaLind skrev:

Undrar var den sitter...

I tummen så klart :angel:

Usch så tråkigt det här är och HOPPAS att altt ordnar sig för din ögonsten :bow: lider med er :cry:
Håll oss underättade så vi vet hur det går.

Nu är han hemma, tillbaka på 0 känns det som. Inga muskler kvar, ser ut som när han kom för ett år sedan. Men pigg och såååå glad över att få komma in i sin hage och lösdrift.

Nu ska han äta sin medicin så avvaktar vi tarmbiopsierna och de andra proven.

Hur ser hovarna ut nu?
Har ni boots eller något för att lindra smärtan?

*håller tummarna för att orsak hittas*

Fina, om man jämför. han är barfota och sulan har dragit sig tillbaka så pass att han inte ömmar mer. I alla fall inte på mjukt och/eller plant underlag.

Vilken frustration... att inte veta vad det är. Jag känner mig orolig här, hur är det då inte för dig som ägare till djuret :crazy:

Hoppas verkligen att felet snart är klarlagt och att han blir helt bra igen! :bump:

Ja det är djävulskt, jag bara inbillar mig en massa konstigheter, men jag måste säga att han under alla dessa omständigheter ser ut att må väldigt bra igen. Han är blank och fin och pigg.

:p

Meeeen..det dröjer nog länge innan jag tar fram kameran igen... :cry:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: Nevermind
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat