Hovar. Anledningar?

C

CarolaLind

Seriösa spekulationer önskas och innan ni skriker så står hästen redan på Klinik under utredning.

Varför buktar sulorna utåt på alla 4?

Det är inte fång, hovböld på ena hoven är redan konstaterad.

Varför, helt plötsligt när hästen haft fina hovar en längre tid händer en sådan sak?

Enda förändringen är att hästen började stödfodras på betet med foder som den är van vid och har ätit innan.

Hästen börjar tappa vikt efter en tids stress, (Synlig) därför börjades stödfodringen.

Plötsligt ligger han ner i hagen och kan inte gå eller stå.

Ambulans in till Klinik.

Där hittade de bölden men kliar sig i huvudet och undrar över hovarna. Jag är lika konfunderad.

Vill inte tro det är maten, men vad annars?

Han stöder på dem :crazy: och är som vanligt efter avlägsnande av böld. Men faktum kvarstår. Sulorna buktar utåt.

Hovslagaren var verkligen i valet o kvalet, kan vi verkligen sätta på skor? Dömma ut hästen? Vad göra?

Ingen förändring, de buktar fortfarande, röntgen visar inte heller något. *skumt*

Ideér?

Sv: Hovar. Anledningar?

Hur ser det ut på röntgen? Om sulan buktar så måste åtminstone det synas. Är det normal vävnad däremellan? Jag antar att gas och vätska inte finns eftersom de skulle noterat det.

Annars kan jag väl tycka att en sådan förändring skulle varit på väg under en tid, men så långamt att man inte upptäckt det innan det faktiska problemet kom, dvs hovbölden, som ett resultat av tryckökningen. Annars är den orsak som diskuteras till sänkt sula kronisk fång, gamla fånganfall kan resultera i platt eller buktande sula.
Ska kolla lite mer, verkar intressant...

Jag är också inne på att det måste bero på maten. Hur kommer det sig att ni konstaterat att det inte är fång?
Hmmm
Kanske var hästen extra känslig pga den stressade situationen och inte tålde att få mer stress på magen genom att införa ett nytt element i foderstaten. Alltså från bara gräs till gräs + stödutfodringen.

Visar röntgen "mellanrum" mellan hovben och sula eller en kraftigt förtjockad sula?
Om sulan bara är kraftigt förtjockad kan ju en teori vara att hästen helt enkelt förväxt sulorna av någon anledning och det skulle ju isf lossna av sig själv när anledningen försvinner. Frågan är, vad var isf anledningen?

Jag ska ta o höra med en som jag känner som kör mycket laser och är som "oss"..hennes man är dessutom en av sveriges bästa hovslagare(!) och är gammal i gamet...provade ringa henne nyss men fick inte tag i nån...

Tycker ju att det på röntgen borde synts något! Är hovbenet där det ska vara? Min omedelbara gissning skulle ju vara att det är det som trycker på sulan... Eller jättetryck där inne... Jag tycker att det borde vara ngn sorts fång.. alltså att hovbenet släppt från hovväggen... Kan du inte berätta mer om vad de sa och hur det såg ut på rtg?

De säger att det inte är fång och hovbenet är på plats. Hur det ser ut på bilderna får jag inte reda på förrän i morgon.

Jag tror att det är en överbelastning på grund av fodret i samverkan med stress, tex: att levern reagerade. Ska ha en disk. med. behandlande vet. i morgon.

Han är totalt stressad av situationen och är ganska blockerad.

De ska göra fortsatt utredning idag, en invärtes sådan, blodbild osv.

borrelia, erlichia kan ge dessa symptom, en klar förgiftning säger min kontakt

erlichia hade vårt russ med liknande symptom. Vet trodde det var fång men det ville jag inte tro på med tanke på omständigheterna. Tur det! Ett blodprov gav visshet.

Tack ... behövs...jag har nog aldrig sett en häst rasa på detta viset.. :crazy: :(

Hm :confused: ?

Hur såg innehållet i bölden ut? Feber innan bölden öppnades - efter?

Är han helt ohalt på de ben som inte hade böld? Hur mycket buktar sulan utåt? Är sulan tjock eller tunn? Reagerar han för visitertång?

Som flera har frågat - hur såg röntgen ut? Vad finns under sulan enligt röntgen?

Mysko... Hoppas allt går väl! *Håller tummen!*

Varför var han stressad? Det finns inte en chans att han kände något då som inte stod rätt till och processen har fortgått ett tag?

martha skrev:
borrelia, erlichia kan ge dessa symptom, en klar förgiftning säger min kontakt

Man bör även ha i åtanken att fästingar även sprider Harpest.

ridtravare skrev:
Varför var han stressad? Det finns inte en chans att han kände något då som inte stod rätt till och processen har fortgått ett tag?

Han var inte stressad innan djursjukhuset. I det mått att han for illa, i vanliga fall är det en supercool kille, men när stona brunstat nu så var han "på" lite extra.

Senast ändrad av en moderator:

CarolaLind skrev:
Enda förändringen är att hästen började stödfodras på betet med foder som den är van vid och har ätit innan.

Hästen börjar tappa vikt efter en tids stress, (Synlig) därför börjades stödfodringen.

Jag tänkte också på detta. Att han hade ont redan då men inga symptom syntes.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: Nevermind
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat