Hov sprickor!?

lethal_smile

Trådstartare
min häst har några sprickor i hovarna som han har haft sedan jag köpte honom..(lite mer än en månad sedan)

jag vill gärna ha lite tips om vad som kan vara bra mot sprickor.. (han har vita hovar) hjälper hovfett?

Sv: Hov sprickor!?

Matolja tipsade min hovslagare mig om. Det är en ren naturprodukt och det är inte hovoljan.

Hur ser sprickorna ut då ? Djupa ? ytliga ? Vad ? Vad har du själv gjort för att åtgärda detta ? Dvs : vad har hovis gjort ? Har ni försökt sko annorlunda ? Annan söm ? Du måste ge mer information än bara *sprickor*, för sprickor kan se ut på många olika sätt och behöver olika åtgärder.

Skulle precis skriva samma sak...en bra hovis brukar reda ut eller ha råd för sånt där....:idea:

//Domino_s

jag har bara haft honom i en månad och vi var hos hovis i torsdags..
fick inte så många tips då...

det är en ytlig spricka som sitter mitt fram på v. fram.. kan lägga upp bild senare...

jag har använt hovfett sedan köpet men ser ingen större skillnad

jag har använt hovfett sedan köpet men ser ingen större skillnad

En spricka kan inte läka ihop så som ett sår kan. Det som du ska titta på är det nya hornet som växer ut. Massera kronranden är det bästa. Gör rent i sprickan med t ex en tandborste och och lite jodopax ett par gånger i veckan.

den nya hoven som växer ut är hel och fin.. och sprickan har ochså blivit mindre nu.. kan lägga in bild senare

Jag använder fodertranolja till min hästs hovar. Hon har haft jätteproblem med dem, men de senaste två skoningarna har vi fått beröm av hovis!
Det gav dessutom snabbt resultat, och det är bara att pensla på!

Jag vet inte om du menar en liten spricka eller en som går ända uppifrån? Om den går långt upp har jag fått lära mig av hovslagare att det är viktigt att smörja in kronranden med olja.

det har varit en spricka som gick enda upp, men efter en ändrad foderstat efter att jag köpt honom så har sprickan blivit mindre + att den nya hoven som växer ut är mycket finare och HEL!!:D

tack för alla tips

Tjejen i stallet har en ponny med en relativt djup spricka, hon rengör med jodopax eller klorin tror jag det. Annars vet jag inte vad man ska hitta på.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 953
Senast: Missemus
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 798
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka