Sv: hov fråga,fullblod
Okej,tack för tipset,har funderat på boots också,men tänkte vänta tills min vanliga hovslagare kan komma igen
!
Vi har också ett fullblod med just sådana hovar,barfota är inte att tänka på.
Biotin och tillskott m.m. hjälper ju inte om hovkvaliten är dålig på grund av dåliga gener och inte brist på något näringsämne.
Superviktigt med en väl tillpassad sko som sitter bra och helt slätt mot underlaget så det inte sitter och glappar redan från början,då äter sej ju skon ut och tar med sej de redan tunna hovväggarna,speciellt viktigt med med det aktiva rörelsemönster hon har där hon verkligen aktiverar hela kroppen även om hon bara skrittar.
Hade själva en lång skitperiod nyligen med tappskor efter varje skoning efter tre fyra veckor och trasiga hovar som följd.
Vår ordinarie hovslagare gjorde sej oanträffbar,han tyckte såklart att det var urjobbigt att sko henne med de tunna sulorna,problemet blev bara värre men jag önskar att han istället hade talat öppet om att hon var för svår.
Hoppas och tror nu att vi fått bukt med det genom att byta hovslagare hon ser i alla fall klart bättre ut redan!!![]()
Okej,tack för tipset,har funderat på boots också,men tänkte vänta tills min vanliga hovslagare kan komma igen