hov fråga,fullblod

Sv: hov fråga,fullblod

Vi har också ett fullblod med just sådana hovar,barfota är inte att tänka på.
Biotin och tillskott m.m. hjälper ju inte om hovkvaliten är dålig på grund av dåliga gener och inte brist på något näringsämne.

Superviktigt med en väl tillpassad sko som sitter bra och helt slätt mot underlaget så det inte sitter och glappar redan från början,då äter sej ju skon ut och tar med sej de redan tunna hovväggarna,speciellt viktigt med med det aktiva rörelsemönster hon har där hon verkligen aktiverar hela kroppen även om hon bara skrittar.
Hade själva en lång skitperiod nyligen med tappskor efter varje skoning efter tre fyra veckor och trasiga hovar som följd.
Vår ordinarie hovslagare gjorde sej oanträffbar,han tyckte såklart att det var urjobbigt att sko henne med de tunna sulorna,problemet blev bara värre men jag önskar att han istället hade talat öppet om att hon var för svår.
Hoppas och tror nu att vi fått bukt med det genom att byta hovslagare hon ser i alla fall klart bättre ut redan!!:)

Okej,tack för tipset,har funderat på boots också,men tänkte vänta tills min vanliga hovslagare kan komma igen :)!

man kan iof se ditt spydiga svar till TS som en ren idiotförklaring, eftersom texten snarare kan läsas som att ha hästen barfota inte är ett alternativ, och att det sen står hur man behåller hovarna fina med skorna på. Jag editerade däremot inlägget då jag inte tyckte det kändes lönt poängterandet, men se det skulle jag inte ha gjort minsann, ve och fy på mig!

Såg själv efter ni svarat att jag glömmt att skriva klart och tydligt!
Jag är dyslektiker och har ibland svårt att få ner allt..

Vad har du för skointervaller på henne hittills? Jag skulle verkligen vilja betona igen, vikten av korta intervaller denna årstid på väldigt många fullblod. Det är a och o att skon får sitta på, för så fort du börjar få tappskor så är du inne i den onda cirkeln att hoven trasas sönder mer och mer, och mindre och mindre finns att fästa i osv....

Vad har du för skointervaller på henne hittills? Jag skulle verkligen vilja betona igen, vikten av korta intervaller denna årstid på väldigt många fullblod. Det är a och o att skon får sitta på, för så fort du börjar få tappskor så är du inne i den onda cirkeln att hoven trasas sönder mer och mer, och mindre och mindre finns att fästa i osv....

Exakt på pricken!!!!Tappskor är förödande för ett känslig fullblodshov.
Man tänker varenda gång att nu får hon stå i boxen fyra veckor till nästa skoning så de förbannade skorna får sitta perioden ut.....

Om hoven är väldigt trasig så kan det vara bra att ha den barfota tills hoven vuxit såpass att det finns frisk vägg att sömma i. Har du provat att ha hovboots på henne? Om det funkar så hade jag haft det ett tag.

Biotin, methionin, zink och koppar är väldigt viktiga för hoven, har du analys på höet så du vet om hon får i sig tillräckligt av koppar och zink? Oftast är det kraftig brist på det i hö.

Tyvärr är det ju så att ibland kan man inte få den bästa hovslagaren. :( Men du kan iaf kolla att din hovslagare använder slim-söm och lagom stora skor med tillräckligt stöd. Själv ser du till att ha korta intervaller och att alltid använda boots i hagen.

Instämmer till fullo!

Kl.
Att vänja sin häst att vara utan skor är inte snällt om den ömmar. Boots kan vara ett bra alternativ men om de behövs så kan jag tycka det är snällare att sko hästen. Boots är inte alltid så lätt att få helt korrekt tillpassade som man kan med en sko.

Jag har själv två fullblod som måste skos för att inte ömma på grusvägar och slita för mycket på hoven vid torrt eller frusen barmark.

Vår Paint går barfota utan problem alltid.. Det är viktigt att se till individen.
Håller med Mackan om att vara noga med korta intervaller och en hovslagare som är van vid "fullblodhovar".

Och hur menar du att hästen ska vänja sig, om den är så öm att den är oren utan skor? Det är ett brott mot djurskyddslagen att medvetet låta sitt djur ha ont.

Nu tog du mig helt fel! Hästen får absolut INTE ha ont!! Jag menade att om hästen är oöm på gräset i hagen och öm när man rider på grusväg sätter man på bootsen när man är ute på grusväg och låter dem vara av när de går på gräset.
När man tänker på vilka konsekvenser skoning har på hästen är det värt böket att ta av och på boots beroende på vart man är och tränar.
Hoven anpassar ju sig efter underlaget, vilket gör att den kommer att anpassa sig efter grusvägen om man tar det för siktigt och ger det tid. Det får aldrig skada.

Vi har ett fullblod i stallet som har liknande hovkvalitet, och som mackan och andra redan skrivit, så måste hon skos mycket oftare än de övriga hästarna, då håller hon sig fin. Om vi har åtta veckors intervall på de andra, så kanske hon skos om redan efter fem-sex veckor istället.

Vill tipsa om boots också. Min ponny hade ofta tappskor förut, hon gick med boots både vid ridning och i hagen, och det hjälpte faktiskt lite. Hon trampade inte av sig skorna riktigt lika mycket längre när hon fick dem.

En del fullblod med tunna hovväggar kan ha svårt att klara tjocka "ridhästskor" med tjocka söm. Det fungerar bättre med galoppskor, typ Kings Steel eller Outer rim, som är lite smalare, har för mig att sömmen kommer lite längre ut då och man använder smalare söm (E2 el E2 slim) vilket inte förstör hoven lika mycket och riskerar att det blir sprickor. Och som tidigare sagts, vänta inte för länge mellan skoningarna...

Jag tror inte att du har ngn Erf av fullblod eller platta hovar med tunna sulor ? Du är nog van vid andra typer av hästar och där går det på annat sätt att ha dem barfota .
Fullblod som ofta ser ut som ovan , kan inte bara sådär ha på sig ett par Boots när de ska ridas och därutöver gå omkring utan skor för att man bestämt att de ska vänja till sig att härda hovarna . En sommar hård hage utan regn är för dem lika med att de får ont . Då hjälper det inte att lägga på Boots när man ska rida de är redan ömma bara av att vara utan sko .

Boots (ridskoboots) kan ingen häst gå med dygnet runt .

Kan som avslut lägga till att jag haft fullblod i 20 års tid , alla har haft känsliga platta hovar med tunna sulor och ingen har kunnat skos av pga detta . Däremot har de över en rätt kort tid från köp (haft samma individer i mååånga år ) haft bättre hovar och nästan aldrig tappskor jmf med halvbloden i stallet ;) korta skointervaller, kunnig hovslagare som är van vid fullblod , och nogsam hov skötsel på daglig basis samt givetvis en mkt bra foderstat utifrån analys på grovfoder .

Har 5 veckors intervall maj- sep. Och 6 veckor övriga året . Ngn har kunnat gå 6 veckor resp 7 veckor . I ett extremfall kom hovis ut efter 3 veckor i en 6 veckors i ter all och sömmade om för att hålla hoven intakt och fräsh . Som exempel .

Senast ändrad:

Jag hade tunna aluminiumskor bak på min häst en period och jag tror det var "travskor". Funkade bra i alla fall. En del hästar kan inte gå barfota ens i hagen. Och ridskoboots i hage är heller ingen bra idé utom möjligtvis en kortare period, jag hade det en period då ena hästen pga av skada hade en väldigt trasig hov men då gick hon också i en mindre hage och ridning var det inte tal om. Men det blev skav och en av bootsen gick sönder till slut men då gick det att sko igen.

Har du testat Enzion? Har vi använt när vi haft hästar med dåliga hovar, har funkat riktigt bra på alla (3st)

Enzion, bra hovslagare, skos ofta, mycket utevistelse och motion, smörjer med Cornucreshine utanpå nån dag per vecka, tjära under hoven några dagar i veckan, oftare vintertid om det är blött/lerigt. Har flytsulor fram vintertid utan på sommaren, lite öm sommartid om det är stora stenar som han trampar på.

KL

Jag har inte häst längre (sedan 2005), men kom just ihåg ett tips som jag fick av min hovslagare. Min kunskap är ju något förlegad:D, men ni andra får väl värdera:

Min häst blev trampad på hoven i 2-3-årsåldern, vilket fem år senare gav upphov till en spricka som faktiskt gav problem. Skoningen (ringskor har jag för mig) lyckades justera till det hela, men som en extra hjälp för hovarna att växa och behålla fukt rekommenderade min hovslagare mig att massera kronränderna med kamfersalva 1-2 minuter/dag.

Sagt och gjort, jag körde igång. Faktiskt tycker jag att hovkvaliteten blev märkbart bättre, så när sprickan var nervuxen och vi kunde återgå till normalbeslag fortsatte jag med kamfersalvan resten av tiden jag hade hästen.

En enkel och billig metod om den funkar. Kamfersalvan finns på Granngården och kostar nog ca 100 kr för en tub som räcker kanske tre månader.

Nu tog du mig helt fel! Hästen får absolut INTE ha ont!! Jag menade att om hästen är oöm på gräset i hagen och öm när man rider på grusväg sätter man på bootsen när man är ute på grusväg och låter dem vara av när de går på gräset.
När man tänker på vilka konsekvenser skoning har på hästen är det värt böket att ta av och på boots beroende på vart man är och tränar.
Hoven anpassar ju sig efter underlaget, vilket gör att den kommer att anpassa sig efter grusvägen om man tar det för siktigt och ger det tid. Det får aldrig skada.
Du är indoktrinerad av barfotaförespråkarna, hör jag.
Problemet är att det du säger är KRAFTIGT överdrivet. OM skor orsakade så stor skada på hovar så skulle inte hästar vara användbara med skor på i 20 år eller mer.
En korrekt utförd skoning är INTE skadlig för hovarna.

Sen har du uppenbarligen aldrig sett fullblodsfötter. De har dels generellt ganska sköra hovar och är väldigt ofta oerhört ömfotade. I dina drömmars värld kan man träna bort detta, men i verkligheten fungerar det inte så.
Jag, som för övrigt är utbildad hovslagare, har i princip samtliga mina hästar gående barfota här hemma. Våra hagar är grusiga och steniga och TROTS flera års barfotagång (KORREKT utförd verkning för barfotagång) i dessa hagar har jag flera hästar som ömmar när de travar där. De nöter också hovarna lika mycket som de växer i många fall.
Välkommen till verkligheten, helt enkelt!

Myrten skrev:
Min häst blev trampad på hoven i 2-3-årsåldern, vilket fem år senare gav upphov till en spricka som faktiskt gav problem. Skoningen (ringskor har jag för mig) lyckades justera till det hela, men som en extra hjälp för hovarna att växa och behålla fukt rekommenderade min hovslagare mig att massera kronränderna med kamfersalva 1-2 minuter/dag.

Sagt och gjort, jag körde igång. Faktiskt tycker jag att hovkvaliteten blev märkbart bättre, så när sprickan var nervuxen och vi kunde återgå till normalbeslag fortsatte jag med kamfersalvan resten av tiden jag hade hästen.
Kamfersalva är en form av liniment som stimulerar blodcirkulation och ev. även tillväxt. Det är inte säkert att en ökad tillväxt av vägghorn skulle påverka något annat än tillväxthastigheten i TS fall, då det är sulan som gör hästen öm.

Till TS - korta skointervaller är nog vad jag skulle rekommendera i första hand.

Jag har ett fullblod på 7 år som har ganska dåliga hovar,vilket är ganska vanligt bland fullblod om jag förstått det rätt?

har massa olika hovfett,biotin osv men inget hjälper..

Hur menar du att alla dessa produkter skulle kunna bidra till bättre hov kvalitet?

Felet med främst fullblod är att vissa fodrar dom så att deras mag tarmflora blir helt förstörd. Dessutom (om det är en före detta tävlings galoppis) mer en regel än undantag att dom har magsår.

Är inte mag tarmfloran i balans så kan du stoppa i den hur mkt produkter som helt,, resultatet bli bara att kroppen inte kommer kunna ta upp näringsämnena och rent ut sagt skita ut allt.

Att fullblod skulle ha ett större behov av stora mängder kraftfoder är oxå en stor bidragande orsak till att mag tarmsystemet havererar och ett av dom första tecknen på att så är fallet är försämrad/havererad hov kvalitet.

Så börja med att dagligen tillsätta mag/tarm balans, ge den fri tillgång på ett friskt näringsrikt och tillgång till friskt vatten.

Allt annat kan du skita i för det kommer hästen själv bara skita ut.

Kan du sedan som SantaLussia73 ha dina hästar i ett sandtag så kan du naturligtvis ha den barfota, men tänk på att ett så djupt sandunderlag är otroligt påfrestande för både sen och gaffelbands apparatur och främst då på just rasen fullblod.

Jag tror inte att du har ngn Erf av fullblod eller platta hovar med tunna sulor ? Du är nog van vid andra typer av hästar och där går det på annat sätt att ha dem barfota .
Fullblod som ofta ser ut som ovan , kan inte bara sådär ha på sig ett par Boots när de ska ridas och därutöver gå omkring utan skor för att man bestämt att de ska vänja till sig att härda hovarna . En sommar hård hage utan regn är för dem lika med att de får ont . Då hjälper det inte att lägga på Boots när man ska rida de är redan ömma bara av att vara utan sko .

Boots (ridskoboots) kan ingen häst gå med dygnet runt .

Kan som avslut lägga till att jag haft fullblod i 20 års tid , alla har haft känsliga platta hovar med tunna sulor och ingen har kunnat skos av pga detta . Däremot har de över en rätt kort tid från köp (haft samma individer i mååånga år ) haft bättre hovar och nästan aldrig tappskor jmf med halvbloden i stallet ;) korta skointervaller, kunnig hovslagare som är van vid fullblod , och nogsam hov skötsel på daglig basis samt givetvis en mkt bra foderstat utifrån analys på grovfoder .

Har 5 veckors intervall maj- sep. Och 6 veckor övriga året . Ngn har kunnat gå 6 veckor resp 7 veckor . I ett extremfall kom hovis ut efter 3 veckor i en 6 veckors i ter all och sömmade om för att hålla hoven intakt och fräsh . Som exempel .

Nej jag har inte lika stor erfarenhet av fullblod, så jag vill inte blanda mig i hur de flesta fullblod är.
Vad jag däremot vet är att även fullblod kan gå oskodda om de aldrig skos, tyvärr skos många redan som små och då är det väldigt svårt att plocka av skorna någonsin.
Men å andra sidan är faktan om skornas påverkan väldigt skrämmande och jag ser ganska blint till att man i alla fall ska försöka att ha av skorna.

Står hästen på box är det ingen fara att den har "skobootsen" på sig på dagarna, så länge de tas av på nätterna.

Du är indoktrinerad av barfotaförespråkarna, hör jag.
Problemet är att det du säger är KRAFTIGT överdrivet. OM skor orsakade så stor skada på hovar så skulle inte hästar vara användbara med skor på i 20 år eller mer.
En korrekt utförd skoning är INTE skadlig för hovarna.

Sen har du uppenbarligen aldrig sett fullblodsfötter. De har dels generellt ganska sköra hovar och är väldigt ofta oerhört ömfotade. I dina drömmars värld kan man träna bort detta, men i verkligheten fungerar det inte så.
Jag, som för övrigt är utbildad hovslagare, har i princip samtliga mina hästar gående barfota här hemma. Våra hagar är grusiga och steniga och TROTS flera års barfotagång (KORREKT utförd verkning för barfotagång) i dessa hagar har jag flera hästar som ömmar när de travar där. De nöter också hovarna lika mycket som de växer i många fall.
Välkommen till verkligheten, helt enkelt!

Det kanske är kraftigt, men jag har studier på att det skadar att ha hästar skodda enligt källa nordiska hovvårdsförbundet:
http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=138&Itemid=132

Hästar är inte anpassade för att gå på så hårda underlag som vi sätter dem på. De är födda att gå på stäpper, och då är det klart att det kan uppstå problem när vi sätter dem på fel underlag. Ser du några skodda hästar i det vilda? Nej. Varför skulle vi då sko dem nu? De rör sig generellt bra mycket mindre som tamhästar än som vildhästar.

På fullaste allvar hänvisar du till detta som en trovärdig källa :crazy:???

Det finns (riktig) forskning numera som visar på att vildhästarnas hovar långt ifrån är optimala, och att det kanske inte är helt sunt att försöka använda sig av vildhästhovar som föredöme för hur man bör verka tamhästar.

Senast ändrad:

På fullaste allvar hänvisar du till detta som en trovärdig källa :crazy:???

Det finns (riktig) forskning numera som visar på att vildhästarnas hovar långt ifrån är optimala, och att det kanske inte är helt sunt att försöka använda sig av vildhästhovar som föredöme för hur man bör verka tamhästar.

Instämmer till fullo med dig.
Skorna är till för att hjälpa hästen eftersom vi långt ifrån har dem naturligt.

KL.
Håller med Coari att alla dessa "piller" burkar är ett fördärv då man tror de skall hjälpa och så glömmer man det viktigaste som är grovfodret.

Fullblod har ofta tarmstörningar och är överfodrade med kraftfoder.

Börja om på ruta ett och se över grovfoder.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 576
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat