hov fråga,fullblod

Sv: hov fråga,fullblod

Ser du några skodda hästar i det vilda?

Ser du några hästar i det vilda med en ryttare på ryggen??

Ser du några "hovvårdare" på hästar i det vilda???

Ser du någon häst i det vilda med defekt hov/benställning före ett rovdjur??

Har du sett hur många anmälningar och fallande domar som utförare från Nordiska hovvårdsförbundet enligt svensk rättsväsen blivit dömda för när det gäller djurplågeri??

Eh ... har du sett hur hovarna ser ut på hästar som aldrig blir verkade?

Det är mycket vildhästar inte får som tamhästar får, bl a foder när det inte finns bete, täcken vid behov, stall att sova i eller ligghallar med bädd, veterinärvård osv osv ...

Nej jag har inte lika stor erfarenhet av fullblod, så jag vill inte blanda mig i hur de flesta fullblod är.
Vad jag däremot vet är att även fullblod kan gå oskodda om de aldrig skos, tyvärr skos många redan som små och då är det väldigt svårt att plocka av skorna någonsin.
Men å andra sidan är faktan om skornas påverkan väldigt skrämmande och jag ser ganska blint till att man i alla fall ska försöka att ha av skorna.

Står hästen på box är det ingen fara att den har "skobootsen" på sig på dagarna, så länge de tas av på nätterna.

Seriöst .sluta .
Nordiska hovslagar förbundet är en sekt som tror att hästar ska hanteras som vildhästar . Vet du hur mkt problem även vildhästar har med hovarna ?

Senast ändrad:

Jag har ett fullblod på 7 år som har ganska dåliga hovar,vilket är ganska vanligt bland fullblod om jag förstått det rätt?
hon kan gå i ridhus barfota men uteridningen så ömmar hon i trav och galopp.

tänkte om man kunde få något bra tips på att slippa att hennes hovar går sönder utav skorna?
har massa olika hovfett,biotin osv men inget hjälper..

Jag har ett fullblod som går utan järnskor, och det fungerar bra (har dock hovboots vid behov + alltid vid uteridning). Alla hästar är individer, vad som fungerar på en funkar inte alls på en annan. Min blev som ny när jag tog AV skorna. Fick en helt annan muskeltonus i hela kroppen bla.
Det tar tid att förbättra hovkvalitén. Den byggs upp "innifrån". Den absolut bästa investeringen är att skicka en analys på grovfodret, så du kan balansera upp brister i foderstaten på ett korrekt sätt.
Här är en väldigt intressant länk om hur du kan "mata hovarna"
http://shop.textalk.se/shop/6518/art95/14325595-d5ad79-Fodra_hovar.pdf

Ger du en balanserad foderstat + lägger till någon form av probiotika / bakteriekultur för magen, tror jag att din hästs hovar kommer bli bättre.
Magens hälsostatus avspeglar sig väldigt ofta i hovarnas status.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 576
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat