hov fråga,fullblod

candelia

Trådstartare
Jag har ett fullblod på 7 år som har ganska dåliga hovar,vilket är ganska vanligt bland fullblod om jag förstått det rätt?
hon kan gå i ridhus barfota men uteridningen så ömmar hon i trav och galopp.

tänkte om man kunde få något bra tips på att slippa att hennes hovar går sönder utav skorna?
har massa olika hovfett,biotin osv men inget hjälper..

Senast ändrad:
Sv: hov fråga,fullblod

Det är klart att hovfett och biotin inte hjälper mot att hon ömmar. Sko henne.

har på skor! har bara prövat utan!
utan vill ha nått tips om hur hennes hovar ska bli bättre så dom inte går sönder när jag skor henne.

Hög dos Biotin (minst dubbel) under lång tid 6-12 månader därefter normal dos.

Alt Hoofmaker.

Det tar 1 år att få till bra hovar så det du gör nu kommer du se resultat av nästa år.

KL
ang. biotin så har det bara effekt om hästen har brist på just biotin, vilket långt ifrån alla hästar med dåliga hovar har.

TS: se till att ha korta skointervaller på henne sommartid när hovarna blir extra dåliga. 4-5 veckor kan det behövas att man har. och se till att hovarna håller fukt. pensla på varje dag med vegetabilisk olja som hjälper till att bevara fukten i hoven.

Senast ändrad:

Nja, knappast klart och tydligt va?

Jag har ett fullblod på 7 år som har ganska dåliga hovar,vilket är ganska vanligt bland fullblod om jag förstått det rätt?
hon kan gå i ridhus barfota men uteridningen så ömmar hon i trav och galopp.

tänkte om man kunde få något bra tips på att slippa att hennes hovar går sönder utav skorna?
har massa olika hovfett,biotin osv men inget hjälper..

Jag är förundrad över ditt behov att påpeka andras inlägg....

EDIT:
Ser att du tagit bort ditt inlägg där du skrev att det framgick klart och tydligt att hästen redan var skodd. Kanske inte var så klart och tydligt trots allt. ;)

Senast ändrad:

Ja jag editerade det då jag såg att texten TS skrivit kunde misstolkas.

jag hade skippat de dryga hån smileysarna om jag ville verka seriös om jag var du.

Då kanske du ska skippa att påpeka andras inlägg när du själv inte läst ursprungsinlägget ordentligt, eller? Det är ju i alla fall en bra början om du vill uppfattas som seriös *dryg liten smiley*.

Om hovarna går sönder när hästen är skodd vid skoperioder på 6 veckor beror det ofta på hur hoven verkas. Om hoven inte korrigeras och hålls ihop i sin naturliga storlek utan tillåts flyta ut håller inte hovväggarna för hästens tyngd. Eftersom utflutna hovar blir platta under av att hovbenet sänks när hoven dras isär betyder det även att hästen blir öm barfota. MVH

Ja och du kan börja med att strunta i dryg-smiley till att börja med när du svarar på ngns ställda fråga.

tack för tipset!
min riktiga hovslagare ska ha barn så får ha en annan så länge tyvärr :/

Och sen vill jag inte ha något barnsligt tjafs här..Det var ej därför jag skapade denna tråd. Tack på förhand!

Ojojoj! Dags att sluta vara självutnämnd bukepolis kanske? Om TS uppfattade den som dryg så kan nog TS själv säga ifrån. Du fick igen av samma mynt som du försökte ge mig. Försöker man ge andra på pälsen för felaktiga inlägga så får man nog acceptera att bli lite luggad när rättningen visar sig vara fel.

Nej ursäkta så mycket, verkligen, jag avhåller mig från dagis tjafset för egen del nu.

man kan iof se ditt spydiga svar till TS som en ren idiotförklaring, eftersom texten snarare kan läsas som att ha hästen barfota inte är ett alternativ, och att det sen står hur man behåller hovarna fina med skorna på. Jag editerade däremot inlägget då jag inte tyckte det kändes lönt poängterandet, men se det skulle jag inte ha gjort minsann, ve och fy på mig!

SKO HENNE INTE! Detta fördärvar hovarna ännu mer, men det är det få som känner till.

För det första, det tar ca. ett år för en häst att vänja hovarna vid att gå utan skor, så det går inte att förvänta sig att hästen ska kunna gå på alla underlag förr än så.

Har själv ett fullblod som varit skodd hela livet (hon var 8 när jag tog av skorna).
Tills dess att hon hade vant sig fick hon gå med boots. Alltså sådana som sitter som små skor, även under hoven. Det blir lite "sko-effekt", men hoven får fortfarande utrymme att vidga sig, vilket den inte får i en sko.

Bootsen kan man ta av och på som man vill och alltså använda på de underlag hästen har ont när man rider. Då får hoven en chans att anpassa sig, utan att det ska göra ont.

Vi har också ett fullblod med just sådana hovar,barfota är inte att tänka på.
Biotin och tillskott m.m. hjälper ju inte om hovkvaliten är dålig på grund av dåliga gener och inte brist på något näringsämne.

Superviktigt med en väl tillpassad sko som sitter bra och helt slätt mot underlaget så det inte sitter och glappar redan från början,då äter sej ju skon ut och tar med sej de redan tunna hovväggarna,speciellt viktigt med med det aktiva rörelsemönster hon har där hon verkligen aktiverar hela kroppen även om hon bara skrittar.
Hade själva en lång skitperiod nyligen med tappskor efter varje skoning efter tre fyra veckor och trasiga hovar som följd.
Vår ordinarie hovslagare gjorde sej oanträffbar,han tyckte såklart att det var urjobbigt att sko henne med de tunna sulorna,problemet blev bara värre men jag önskar att han istället hade talat öppet om att hon var för svår.
Hoppas och tror nu att vi fått bukt med det genom att byta hovslagare hon ser i alla fall klart bättre ut redan!!:)

Senast ändrad:

Och hur menar du att hästen ska vänja sig, om den är så öm att den är oren utan skor? Det är ett brott mot djurskyddslagen att medvetet låta sitt djur ha ont.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 576
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat