Hov å skor!

M

moonlightgarden

Måste dra av skorna på min ponny i bak imorron.
Har ny hovslagare som hade sett min ponny i hagen å trodde att hon hade större föter än vad hon har så vi fick sätta på dom gamla igen.
Men nu är det ju som så att jag inte kan ha kvar dom gamla skorna kvar i bak å jag har inte skoning föräns om 12 dagar. Ska man ringa hovslagaren akut å säga att han ska komma ut tidigare, vilket inte brukar gå normalt sett, man får ju vänta i typ en vecka om man har tappsko.
Hon har gått barfota bak för när hon var ridskole häst, men då gick dom inte så mycket på asfalt, typ inget alls faktiskt.
Hur ska man göra?

Sv: Hov å skor!

Kan du inte se hur hon fungerar utan skor bak? Asfalt är faktiskt betydligt mindre slitsamt mot hoven än grus. På asfalt är det t o m så (enligt mitt tycke) bättre att vara oskodd då en oskodd hov har bättre stötdämpning än en med skor. Rider du på gräs eller i skogen så borde det inte vara någon större skillnad, om det är så att din ponny har normala hovar och inte någon defekt som gör att hon måste vara skodd pga smärta.

Däremot om du tar av skorna, så skulle i a f jag se till att raspa ner de vassa kanterna på hovväggen så att de blir runda istället, så inte hoven flisar sig och bildar sprickor i hovväggen vid belastning.

Hejsan!
jag ska se till att raspa ner de värsta kanterna.. det skulle juh inte vara kul om hoven går sönder precis :(
vi drar iaf av skorna idag och så får hon gå utan i helgen (lite asfalt, gräs och hmm typ spånat joggingspår..)
om hon ömmar eller nå så får hon väl stå (igen) tills hovis kan komma ut och sätta på nya..

tack för svaret! :bow:

lite update, ena skon hade spruckit och den andra hade gett vika och fått ett veck på sig tills idag.. så dom åkte av.. eller åkte och åkte, fick kämpa med att få upp sömmen.. *ryggvärk*

under skon fanns då 3 mm hög hovvägg som fick klippas bort med hovtång, tog för lång tid att raspa(dålig rasp) tog i princip bara bort hovväggskanten som var, inget av sulan eller så.. och ponnsan ömmade inte eller något..
hon ska skrittas imorrn få se hur hon går då.. mer update från moonlightgarden då :)

Red ut idag på asfalst och gräs, skrittade mest å travade lite gran. Hon blev inte öm utav detta iaf.

Men hur blir det på vintern egentligen å ha oskod i bak? blir det halt för dom eller kan man rida som vanligt som när man har skor med brodar bak?

Hästar klarar ofta av barfotagång bak..sällan blir dom ömma när man drar av bakskorna. Kanske hänger det i hop med att den mesta vikten vilar på fram. Rider du på isbana vintertid, så självfallet slinter hovarna...jag har haft oskodd pålle flera år, men rena isbanan klarar hon inte av. Annars funkar oskodda hovar ganska bra vintertid, du får bara välja underlaget lite noggrannare.

Jag rider ju på vägarna som finns runt om kring, en del asfalt, en del grusväg, ett motionsspår man får rida på, å så är det en bit till ridhuset, som man rider antingen på cykelbanna till (annars så måste man rida på den väldigt tungt trafikerade vägen där det mest går lastbilar vilket inte är så kul) ridhuset elelr på en grusväg som går över golfbannan :angel: närå det är lungt man får rida där *pustar ut*

moonlightgarden skrev:
Har ny hovslagare som hade sett min ponny i hagen å trodde att hon hade större föter än vad hon har så vi fick sätta på dom gamla igen.

Är man som hovis osäker på skostorleken så kan man väldigt lätt mäta utifrån hoven vilken storlek som kommer att passa. Det går på en halv minut och sedan har man med sig dom skorna som passar vid skoning. Ännu mer seriöst är det som hovis att ha med sig ett komplett sortement. Då slipper man tro,utifrån sitt dåliga ögonmått.

Han såg bara hästen när han åkte förbi hagen, som var typ överväst med tistlar så han såg bara kroppen.
Men håller defenitivt med om att man som hovslagare bör ha ett visst utbud av dom vanliga skorna med sig...

moonlightgarden skrev:
Red ut idag på asfalst och gräs, skrittade mest å travade lite gran. Hon blev inte öm utav detta iaf.

Men hur blir det på vintern egentligen å ha oskod i bak? blir det halt för dom eller kan man rida som vanligt som när man har skor med brodar bak?

Är det snö och inte is så funkar det. Men inte lika bra som med 4 brodd/sko (däremot har man bara traktbrodd så är det i princip hugget som tcuket på snö). Problemet man kan råka ut för är att hästen blir försiktig när den ska skjuta ifrån, och lätt slinter strax innan tån lämnar marken. Men det där skiljer sig från häst till häst med hur kinkiga de är med det där. Mitt förra sto och min nuvarande valack är hyperkänsliga för om de slinter/tappar greppet minsta vid frånskjut och kortar omedelbart steget och 'tassar' bak, samt vägrar notoriskt lägga över vikten bakåt (vilket vi ju vill med ridningen) om de är oskodda alt bara brodda med traktbrodd när det är snö. Is vägrar de gå på. Men fungerar som på barmark med fyra brodd/sko. Andra hästar har varit tämligen obekymrade på snö (is däremot, alltså blankis) har ingen barfotahäst har fixat utan att korta steget och 'tassa'. Så jag skor alla ridhästar runt om och broddar vintertid, jag rider bara efter väg vintertid och då är det packad snö eller blankis (eller varför inte kombinationen) att välja på, ev med lössnö över.

I HAGEN däremot har ingen haft problem med snö oskodd (däremot is), utan det är i ridningen problemen märks, de vill inte sätta under sig bak ordentligt och lägga över vikten där om de inte har fullgott grepp.

hovis skrev:
Är man som hovis osäker på skostorleken så kan man väldigt lätt mäta utifrån hoven vilken storlek som kommer att passa. Det går på en halv minut och sedan har man med sig dom skorna som passar vid skoning. Ännu mer seriöst är det som hovis att ha med sig ett komplett sortement. Då slipper man tro,utifrån sitt dåliga ögonmått.

Fast vi vet ju inte VAD för skor ponnyn fick på sig, om det var/är 'uddastorlek' som kanske inte går att få tag på i rödaste rapper, om den fick tunnare travsko, smalare sko etc. Hovis här tog redigt fel på lilldamens (unghästens) storlek en gång (och jag bara sa 'skyll dig själv', jag hade ritat av donnans hovar åt honom när han var här några dagar innan och kollade in storleken, men nejdå han visste minsann) och kom med för små skor. Han hade en UPPSJÖ järnåttor i rätt storlek, men nu skulle hon ju ha tunnare och smalare travsko. Så bara för herr 'nejdå, jag behöver inga mallar' att sätta sig i bilen och fara och köpa skor, medan kaffet kallnade :devil:

Så man bör alltså sko bak å brodda på vintern om hästen går barfota annars.
Har alltid broddat 4 brodar per sko, tycker det funkar bäst eftersom att det är en bit till ridhuset å man vill ju kunna komma någonstans på vintern.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: Miingla
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama