Hotfull häst i hage

moster_punk

Trådstartare
Hängde med en bekant till hennes hästs bete där han går med fem andra hästar.

En av dessa hästar är en nordsvensk valack på ca. femton år som vi inte känner sedan tidigare men har fått veta har haft ett förflutet både som ridskolehäst för länge sedan och därefter som privatägd av någon mindre kunnig person som han tydligen tillåtits utveckla en hel del bossiga beteenden hos.

Nu ägs han tydligen sedan någon tid tillbaka av en tjej som försöker få honom att bli en fungerande häst med respekt för människor igen.

Hästen är ranghög, men är dock inte ranghögst i denna flock.

När vi kom till hagen idag möttes vi av denne valack som kom rusande emot oss med bakåtstrukna öron och såvitt vi kunde tolka honom hade han för avsikt att skrämma oss ur hagen.

Då vi såg honom komma sättandes stannade vi upp och stod stilla och min kompis röt "Nej!" åt honom, vilket fick honom att stanna, men han var inte nöjd utan vände då upp bakkärran mot oss och kickade i luften. Därefter stack han iväg åt ett annat håll och vi kunde gå fram till min kompis häst.
Nordsvensken uppehöll sig dock hela tiden i närheten och "bevakade" oss. När vi skulle gå från hagen kom han återigen galopperande efter oss, strök förbi oss och kickade bakut igen.

Vi kände oss lite halvt omskakade men främst villrådiga. Hur bemöter man en sådan här häst på bästa sätt egentligen? Vad bör man rimligen göra i ett sådant här läge?

Att lägga benen på ryggen och låta sig jagas bort är ju lätt att begripa att det sannolikt är hästens förväntade respons på sina utspel och att det därför vore att befästa hans beteende ytterligare.

Det känns ju dock som om situationen lätt skulle kunna bli farlig för oss människor om hästen får in en träff med sina bakutsparkar tex.

Så, till alla er som är lite mer insatta i problemhästhantering än vad jag är- vad har ni för tips på hur man bemöter en sådan här häst på bästa sätt?
 
Sv: Hotfull häst i hage

Jag skulle ta med mig ett långt grimskaft att "slåss"med. Fortsätt ryta och spring emot honom beväpnad med grimskaftet för att se om han viker. När ni svänger med grimskaftet mot honom och eventuellt lapppar till så se till att inte spännet är emot honom. Det eventuella "slaget" utdelas med änden på grimskaftet. Han ska inte skadas utan endast skrämmas. Sedan finns det givetvis gränser för hur modig man får vara. Visar det sig att han inte ger vika utan börjas slåss på riktigt hade jag nog backat av självbevarelsedrift. Att backa är ju egentligen att ge vika och låta hästen bestämma så jag gör det inte i första taget.
 
Sv: Hotfull häst i hage

Ylva86 skrev:
Jag skulle ta med mig ett långt grimskaft att "slåss"med. Fortsätt ryta och spring emot honom beväpnad med grimskaftet för att se om han viker. När ni svänger med grimskaftet mot honom och eventuellt lapppar till så se till att inte spännet är emot honom. Det eventuella "slaget" utdelas med änden på grimskaftet. Han ska inte skadas utan endast skrämmas. Sedan finns det givetvis gränser för hur modig man får vara. Visar det sig att han inte ger vika utan börjas slåss på riktigt hade jag nog backat av självbevarelsedrift. Att backa är ju egentligen att ge vika och låta hästen bestämma så jag gör det inte i första taget.

Låter som en bra idé, men jag skulle först höra mig för hos ägaren hur pass mycket man vågar gå emot hästen. Om han bara testar och viker sig vid motstånd så är det ju ingen fara, men om han på allvar kan börja slåss så skulle i alla fall jag inte göra detta. Hästen är ju trots allt större, starkare och snabbare än mig.
Om detta beteende gör att andra inte kan hälsa på sina hästar så får man väl ha ett "hagmöte" där man diskuterar vad som ska göras och hur denna häst ska hanteras av andra än ägaren.
 
Sv: Hotfull häst i hage

Jag skulle helst inte gå in i hagen över huvudtaget - är inte särskilt modig av mig när det gäller bråkiga hästar... MEN om jag var tvungen skulle jag "beväpna" mig med ett långt ridspö eller en longer-/körpisk. Inte för att slå vilt omkring mig med, men för att ha något att mota bort hästen från mig med.
 
Sv: Hotfull häst i hage

Jag skulle ge hästen en rejäl åthutning med pisken om den attackerade... Dvs smälla till den ordentligt. Det finns gränser för antivåldstänket!

Norrland
 
Sv: Hotfull häst i hage

jag skulle ha med en långpisk, då kan man lättare gå på hästen utan att vara inom träff avstånd, oftast räcker det att snärta i luften.
 
Sv: Hotfull häst i hage

Jag skulle ta upp problemet med hästens ägare.
Sedan skulle jag främst tänka på min egen säkerhet. Hur reagerar hästen om man "hotar" honom med grimskaft eller pisk? Är han inte normalt funtad kan en attack komma blixtsnabbt.
Sedan kan en hästägare reagera extremt negativt på viftande grimskaft och piskor (även om det inte gör hästen illa och är "korrekt" urfört) så mitt tips är att ta kontakt med hästägaren och prata. Kanske h*n själv har tips på hur det kan hanteras och hur h*n hanterar det.
 
Sv: Hotfull häst i hage

men om man ger hästen stryk.. är det inte väldigt står risk att den blir svår fångad sen då? men det är nog kanske ändå bättre med en svår fångad häst än en farlig.. min shettis är likadan.. och det är ju inte så bra eftersom det ofta är minder barn som har hand opm henne..:crazy:
 
Sv: Hotfull häst i hage

Brukar få göra det här någon gång i månaden, när hästen får för sig att det är hon som bestämmer. Hon kommer dock inte springande mot mig, utan kan ibland bli väldigt arg och vända arslet mot mig och hota med att sparka, vilket jag inte accepterar. Men jag tror detta funkar ändå..

Jag har en longerpisk när jag går in i hagen. När hon vänder sig och hotar med att sparka, så "flaxar" jag med armarna, med pisken i ena handen. Jag ryter 'NEJ', och slår med longerpisken bakom henne. Hon sätter oftast av i trav, och då går jag efter henne, bakom. Till slut sänker hon huvudet, och vänder ett öra mot mig, och har det hela tiden mot mig. Jag går till "mitten" och vänder mig med ryggen mot henne, alltså att jag inte står bakom henne, utan liksom med ryggen mot hennes mage. Jättesvårt att förklara, hoppas du förstår. Jag sänker huvudet och axlarna, och tillslut kommer hon bakom mig. Hon brukar nosa på mig, och då börjar jag gå. Då följer hon efter mig. Sen stannar jag, och jag får ta överallt på henne. Hon står helt still, med öronen spetsade framåt. Så får jag göra ibland, ifall jag t.ex. ska smörja in henne på ställen hon inte tycker om att jag tar på, och då hotar hon att sparka. Då gör jag så.. Första gången tog det 1 timme, andra gången en kvart, nu går det på 1 minut.. Folk tycker att jag är konstig som jagar henne, och tror att hon blir rädd för mig. Men våra band blir bara starkare å starkare.

Det finns ju gränser för vad man ska göra, och inte göra. Man ska ju självklart inte riskera sin egen säkerhet, och hälsa. Eller ja, det gör man väl när man håller på med hästar hela tiden, eftersom de kan få för sig en massa olika saker. Men du förstår nog vad jag menar.. Börjar hästen slåss på riktigt, och inte bryr sig om longerpisken, så skulle jag springa.. Utan att tänka på något annat än "FLYY!" ;)
 
Sv: Hotfull häst i hage

Tjalfe skrev:
men om man ger hästen stryk.. är det inte väldigt står risk att den blir svår fångad sen då?

Lite det jag menar.... blir så lätt missförstånd när någon ser en med pisk eller viftande grimskaft i handen i hagen. Bättre att ha pratat om det först så man är enig och att så många som möjligt förstår vad som sker.
Menade som de andra skrivit, redskapen inte att frambringa smärta utan ett sätt att nå hästen från säkert avstånd, som en förlängd hand att vifta med.
Men skulle jag bli direkt attakerad (alltså inte hotad på avstånd) skulle nog överlevnadsinstingten ta över.....

Tjalfe skrev:
men det är nog kanske ändå bättre med en svår fångad häst än en farlig.. min shettis är likadan.. och det är ju inte så bra eftersom det ofta är minder barn som har hand opm henne..:crazy:

Jo, min erfarenhet med shettisar är att många är stentuffa och egentligen kräver ett vuxet hanterande... Men har också mött änglar (även om de varit i minoritet).
Uff, minner på hur viktigt att vuxen alltid är med.
 
Sv: Hotfull häst i hage

Anledningen till att jag inte använder långpisk är dels att den använder jag när jag longerar som korrigering. Att då använda den till att skrämma hästen med vid en ladddad situation tycker jag är att göra skit för hästen och dess ägare. Jag har en gång slagit efter (inte på) min häst med långpisk. Han var livrädd länge efter det eftersom jag var arg och röt åt honom också. Numera har han återigen lärt sig att långpisken är en korrigering och inget att vara rädd för. Grimskaft har man ju normalt med sig när man går in i hagen och hästen ser inte vad som kommer emot den på samma sätt.

Jag vet sedan också att det finns känsliga hästägare som kan reagera negativt om jag sätter deras hästar på plats men kommer det en häst emot mig ifall att jag har min häst i samma hage ser jag det som min självklara rättighet att försvara mig. Det ber jag inte om lov för.
 
Sv: Hotfull häst i hage

Man kan stampa hårt med foten i marken, hålla upp armarna och händerna i 90 grader (nästan som upp med händerna vid polisjakt fast armarna mer böjda..) Sedan ryta eller säga bestämt nej. Fast man måste också verkligen känna sig tuff och inte rädd så är ni rädda får ni dölja det väl eller ha ¨något tillhygge med er för ereen säkerhets skull. Men denna metod har jag använt för att min ena häst skulle få äta kraftfoder ifred för den andra i hagen. Att stampa i marken är hästens egen varningsignal och min andra häst kom intei närheten när jag gjorde detta!
 
Sv: Hotfull häst i hage

Jag läser inlägger... Flera är oroliga för att hästen ska bli svårfångad om pisken odyl används... att den ska få negativa associationer...

Men HUR tänker ni praktiskt att korrigering ska göras? Har ni i verkligheten varit med om att en häst attackerat?

Jag har varit med om det. Jag tog tillslut pisken och den fick en smäll när den försökte. Ordentligt. Inte är hästen svårfångad sen inte... Är social på dens vilkor! Fortfarande ranghög, och har svårt för att fullt ut acceptera människor som ledare... Men foglig i hagen..

Var rädd om er! Hästar är stora djur - om en häst går till attack är människan liten. Var inte dumdristiga!

Mitt enda råd är att ta bort en häst som är farlig.

Norrland
 
Sv: Hotfull häst i hage

norrland65 skrev:
Jag läser inlägger... Flera är oroliga för att hästen ska bli svårfångad om pisken odyl används... att den ska få negativa associationer...

Men HUR tänker ni praktiskt att korrigering ska göras? Har ni i verkligheten varit med om att en häst attackerat?

Jag har varit med om det. Jag tog tillslut pisken och den fick en smäll när den försökte. Ordentligt. Inte är hästen svårfångad sen inte... Är social på dens vilkor! Fortfarande ranghög, och har svårt för att fullt ut acceptera människor som ledare... Men foglig i hagen..

Var rädd om er! Hästar är stora djur - om en häst går till attack är människan liten. Var inte dumdristiga!

Mitt enda råd är att ta bort en häst som är farlig.

Norrland

Jag kan inte annat än hålla med dig. Hästar kan vara farliga och jag är feg, eller smart, det beror på hur man ser det ;) , jag undviker "svåra" hästar så mycket jag bara kan.
 
Sv: Hotfull häst i hage

oj oj... jobbat som instruktör ridskola under ex antal år... detta låter som en arg gammal ridskole häst! trött på barn, ungdommar... ja helt enkelt tröttnat kanske på människor?! man kanske intre har haft hästen så länge..? jag tror att hästen kanske behöver övertygas om att det finns trevligare ridning i den privata ridningen ... hästen kommer kanske på detta så småningom...att gå på hästen med spö el liknande saker tror jag förvärrar saken... hästen skall ju övertygas om att det är roligt att komma till matte/människor och inte gå till angrepp! .. jag hade nog haft en gottehink med mig.... funkar inte detta ... ja då får man testa andra saker
 
Sv: Hotfull häst i hage

la roque skrev:
... hästen skall ju övertygas om att det är roligt att komma till matte/människor och inte gå till angrepp! .. jag hade nog haft en gottehink med mig....

Här syns hur olika man kan tänka.
För mig skulle det vara helt otänkbart att ge en hotande häst något gott att äta. Ser det bara som en enorm risk att förstärka beteendet "att hota" och sätta mig i en situation där hästen ännu mer vill "hota bort mig" för att få maten.

Men moster_punk, nu är jag nyfiken på hur ni hanterat problemet och hur det gått! ;)
 
Sv: Hotfull häst i hage

Kom o tänka på när jag skulle ta in gammelrussen på kvällen. Dom hästarna är nu 30 år och stått i samma stall hela livet, folk har kommit o gått i alla dessa år. Tillomed några klasskamraters mammor har ridit på dom ! Så valacken är vresig och kan bli rent av farlig. Men om man inte kräver något av dom så går det bra. Men nu till saken.
Jag gick in och skulle hämta och när grimman är på och jag ska till o gå så bara reser han sig och jag kn fortfarande se han framför mig. (Det var nästan 2 år sedan) Och sedan när han går ner tar han till tänderna och tar ett ordentligt bett mellan armhålan o brösten, och han vägrar släppa ! :p Så då i ren panik slår jag till han med grimskaftet med kraft. Han var paff och backar och kollar bara på mig. Sedan dess har han haft respekt för mig att varje gång det är avmaskning lr ngt så får jag ta in han, ingen annan vill ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 873
Senast: Takire
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 794
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp