Hotar vid sadling!

T

Tunnelapa

Har ett litet problem med mitt fullblodssto. När jag ska lägga på sadeln börjar hon gå runt och vägrar låta mig komma nära ryggen på henne. Detta var inte så värst farligt innan utan då kunde hon ta några varv och sen ge upp, men nu vänder hon baken till och börjar hota och bli riktigt otrevlig:eek: Jag trodde att det berodde på sadeln så har bytt till en som passar henne mkt bättre, men det hjälpte ju inte. Sadlar alltid lugn och sansat och stryker handen över ryggen först... När hon väl fått på sig sadeln så lugnar hon ner sig direkt och bryr sig inte det minsta om att man spänner sadelgjorden:confused:
Inga problem att varken efterspänna eller sitta upp. Hon bockar aldrig eller visar andra täcken på sadeltvång. Har hon bara fått för sig att hon inte vill ha sadel på ryggen helt plötsigt!? Nog för att hon har ideér för sig, men detta börjar bli obehagligt. Kan inte längre sadla utan att binda upp henne eller att ha medhjälpare som håller.

Kan det ha med att hon gått som galoppör för några årsen? Hon krubbiter ju så hon har uppenbart inte mått bra under den tiden.... Hon kanske har dåliga minnen av sadling sen den tiden...?? Har haft henne sen februari och hos förra ägaren reds hon inte så mkt utan det avlades på henne... Snälla hjälp!

Sv: Hotar vid sadling!

Fast hon vet ju inte att du har bytt ; ) muskelminne, "det har gjort ont, det gör alldeles säkert ont nu med". En ponny jag rider nu har fortfarande inte slutat protestera vid sadlingen, en månad senare, men det har blivit bättre iaf... massage hoppas jag på ska kunna underlätta också, så att hon släpper lite granna iaf på dom spänningarna hon fått av att gå med fel sadel..

Tror mer att hon förknippar det med vad sadeln innebär- blir på hugget.

sätt fast henne o säg till henne o då kan du ju berömma henne o det blir till ngt positivt.

Hon måste väl ändå märka att det är annan sadel....?? Eller de kanske inte lägger såna saker på minnet. Har inte funderat så mkt på sånt hehe.

Hm, ja visst förknippar hon det med vad sadeln innebär. Det räcker att jag närmar mig boxen med den så att hon får syn på den så börjar hon se sur ut och vandra omkring.... Ja sätta fast funkar ju men tycker att det är tråkigt att behöva ta till sånt "tvång". Vill hellre lista ut hur jag ska få bort beteendet ist. Vill att hon ska vara tillfreds med allt jag gör:(

Varför skulle det vara kissing spines? Om hon skulle ha ont i ryggen skulle hon väl reagera på att man spänner sadelgjorden, sitter upp och när man rider? Hon galopperar vilt i hagen, bockar av ren livsglädje och hoppar över stockar som ligger i den... Hon blir ju totalt lugn så fort sadeln väl ligger på ryggen. Då åker öronen fram igen, hon kan ställa sig och äta och allt är frid och fröjd. Hon vill bara inte bli sadlad ^^

Det kan bli sådär om du sadlar i boxen :)

Har du ingen stallgång du kan ställa henne i? Isf är det bättre att binda upp henne.

Min fullblodsmärr hotar inte, men vandrar runt i boxen om jag sadlar där. Inte för att hon inte vill, utan för att hon vet att vi ska hitta på nåt :)

Jag tror inte det är illa ment, utan mer ett uttryck för lite stress.

Hm jo det har vi ju men hon gillar inte att stå där. Hon blir rastlös och studsar runt.... Håller på att träna på det så tror inte att det blir bättre om jag ska försöka sadla där med ^^ Tror du att det är så att hon inte vill bli riden helt enkelt? Hon är pigg och glad i ridningen iaf. Vi har precis börjat bygga muskler och kondition så hon tycker säkert att det är asjobbigt haha :P

Hm jo det har vi ju men hon gillar inte att stå där. Hon blir rastlös och studsar runt.... Håller på att träna på det så tror inte att det blir bättre om jag ska försöka sadla där med ^^ Tror du att det är så att hon inte vill bli riden helt enkelt? Hon är pigg och glad i ridningen iaf. Vi har precis börjat bygga muskler och kondition så hon tycker säkert att det är asjobbigt haha :P

Då får hon väl bli rastlös o studsa runt då. Hellre det än att hon ska vända bakdelen mot i boxen...:cool:

Jo iofs men då kommer hon bara stressa upp sig... isf kan jag ju lika gärna binda fast henne i boxen. Och hon kommer garanterat inte bli lugnare i stallgången utan sadel heller sen...

Stress som sagt :)

Riden vill hon säkert bli, de flesta fullblod tycker om att få göra saker.

Vill du inte binda upp i boxen, så tränsa henne först. Då kan du hålla i tygeln och stävja att hon vandrar och vänder upp.

Bli inte arg på henne, var bara lugn och bestämd :)

Tillägg: Du har ju bara haft henne i ett par månader och hon testar dig lite. I hennes ögon har du nog ännu inte förtjänat förtroende ;)

Vadå, att binda upp hästar när man bla sadlar är väl en självklarhet? Eller är det bara jag som gör det?
Jag tycker du ska binda upp henne i boxen, för det funkar väl?

Lycka till! /Home :)

Tja tränsa ska jag nog testa, har inte tänkt på det haha. Nej jag blir bara arg om hon verkligen gör något åt mig. Bits eller sparkar. Hehe jo tack det har hon gjort ett tag i olika sammanhang ;) Tack för hjälpen!! :)

Jag har alltid föredragit att sadla med hästen lös i boxen. Gillar inte att binda upp hästen när jag ryktar heller. Varför göra det om man inte behöver liksom? Hästen trivs ju bättre om den får så lös i boxen och äta hö eller göra lite mer vad den känner för... Och tycker att det är så mysigt när hästen vänder huvudet mot en och lägger det i famnen :) Min häst brukar alltid kontrollera vad jag sysslar med genom att nosa på mig och borsten (eller vad det nu är jag använder). Men folk gör ju som dom vill.

Håller med dig, har alltid hästen uppbunden (den kan vara uppbunden i boxen och äta hö för all del). Men de handlar ju just om det att den inte ska kunna vända röven till och sparka.. eller bitas.. eller bara tränga in mig. Det är för min säkerhet! Mysa och vara ledig (och lös) är den ju dom andra 22 h...

Jag har alltid föredragit att sadla med hästen lös i boxen. Gillar inte att binda upp hästen när jag ryktar heller. Varför göra det om man inte behöver liksom? Hästen trivs ju bättre om den får så lös i boxen och äta hö eller göra lite mer vad den känner för...

Hästen trivs bättre? Det är ingen sund hästuppfostran.
Sätt gränser, det kommer på sikt inge hästen förtroende. Och det förtroendet kommer den finna trygghet i.
I boxen där bor hon/äter, där är hon fri att göra som hon vill. Där anser jag hästen skall få ha rätt i att vara ifred.

När hon skall ridas/ryktas eller annat så skall hon stå på gången. Hur blir det annars för hovslagaren sen? Eller veterinär?

Om du nu oroar dig över att hon skulle bli värre där, så rykta snabbt och ha alla saker framme för ridningen. Sen så sadlar du framifrån. Tar max 5 sec att få på sadeln då om hästen är uppbunden.

Kommer hästen från bana så är den inte van vid att du står o håller på med den i boxen, ställ den på gången där den är van vid att stå.
Den kanske i dina ögon ser stressad ut, men jag tror mer den är taggad.
För att tagga ner hästen så kan du göra vistelsen efter ridningen till en mysig stund genom att stå o klia eller annat hästen gillar när den är på gången.
När du hittat vad som coolar ner så kan du även utföra detta före ridningen.
Men i början så är det bättre att du snabbt gör hästen klar. Den kommer komma på att den inte skall ut o löpträna efter ett tag, och kommer då lugna ner sig om du bara hela tiden är konsekvent och lugn.

Jag har jobbat med galopphästar på Jägerso, alla hästarna gjordes i ordning i boxen och man lyftes upp samt hoppade av inne i stallet, antingen i gången eller i boxen. Inridning påbörjades i boxen och fortsatte i skrittmaskinen.

I övrigt håller jag med dig om att man tjänar på att ha tydliga gränser och visa tydligt när man förväntar sig arbete och när hästen är ledig.
Det behöver inte vara fel att sköta hästen i box men bind upp och visa vart du vill ha den Du bestämmer vad/hur ni ska göra tillsammans inte hästen.

Jag sadlar i box ibland men då brukar jag tränsa först så att jag kan hålla i tyglarna :)

Jag tror inte det är något fel på hästen, det blir nog bra bara du håller/binder den ;)

Jag tänker fortsätta pyssla med henne i boxen i vilket fall så det tänker jag inte ändra på. Förstår inte riktigt vad som är så hemskt med det??? Hästen är redan uppfostrad så det är inget som behöver ändras på... Det är ingen unghäst... Har alltid gjort så och hästarna har iaf verkat trivas med det. Har aldrig upplevt något som skulle tyda på motsatsen. Dessutom har förra ägaren gjort samma sak och hästen verkade inte misstycka då heller. Hon är van vid att man pysslar med henne där inne... Förra ägaren var fd jockey så hon visste ju vad hon gjorde.
Dessutom anser jag att sätta gränser handrar om respekt. Hon respekterar mig i alla andra lägen förutom vid just sadling, och det är ju där jag har problem, ingen annanstans. Skulle jag hela tiden bestämma vad hon skulle göra och inte när jag är inne hos henne så skulle jag ju överdominera henne, eller hur? Ser ingen vits med det om jag inte behöver. Ser inte heller hur det skulle störa hästen om jag skulle vara i boxen om hon själv inte visar det, genom att tex visa ovilja när jag går in till henne. Hon är en väldigt social varelse som blir glad när man går in till henne. Ställer jag mig t.ex. inne i hörnet av boxen och pysslar med något så kommer hon fram och ställer sig med huvudet mot min rygg. Går jag in i hagen så galopperar hon fram till mig och går sedan efter mig tills hon tröttnar och går iväg igen. När hon var sjuk under en längre period i våras, och hon stod isolerad i gäststallet, så var jag inne hos henne timvis, och aldrig visade hon något täcken på att jag skulle gå ut. Hon trivdes med sällskapet.
Hästar som däremot visar att de vill vara i fred ska man ju självklart visa den respekten och lämna dom ifred.

Har aldrig nämnt nåt om att hon skulle vara besvärlig inne i boxen, vill jag att hon ska flytta så flyttar hon utan att tveka. Hon är världens trevligaste och mysigaste häst, iaf av vad jag har träffat.

NEJ hon kommer inte direkt från banan. Hon gick sista loppet 06 eller 07 och har tränats i fälttävlan b.la. sen dess... Så hon är väl grundriden och omskolad... Har inga problem med varken hovslagare eller veterinär.

Eftersom hon stressar upp sig när hon står i gången (beror till 90% på de andra hästarna) så ser jag inte hur det skulle bli bättre av att jag ryktade snabbt och sen kastade upp sadeln och var klar på 5 sekunder??? Skulle hon bli lugnare av det menar du?? Det tror jag knappast. Anser att man ska hålla sig lugn i hästars närhet.

Men ja, att tränsa först känns faktiskt bäst :) Är i Norge ni men ska testa detta så fort jag kommer hem igen!

Jag tänker fortsätta pyssla med henne i boxen i vilket fall så det tänker jag inte ändra på. Förstår inte riktigt vad som är så hemskt med det???
Läs vad du skrev nedan så kanske polletten trillar ner.

Hon respekterar mig i alla andra lägen förutom vid just sadling, och det är ju där jag har problem, ingen annanstans. Skulle jag hela tiden bestämma vad hon skulle göra och inte när jag är inne hos henne så skulle jag ju överdominera henne, eller hur?
Det är just därför du inte skall hantera hon inne i boxen, hon visar ju tydligt att hon inte gillar det i alla lägen, varför konfrontera hon där då?

Har aldrig nämnt nåt om att hon skulle vara besvärlig inne i boxen, vill jag att hon ska flytta så flyttar hon utan att tveka. Hon är världens trevligaste och mysigaste häst, iaf av vad jag har träffat.
Men det har du väl?

Eftersom hon stressar upp sig när hon står i gången (beror till 90% på de andra hästarna) så ser jag inte hur det skulle bli bättre av att jag ryktade snabbt och sen kastade upp sadeln och var klar på 5 sekunder??? Skulle hon bli lugnare av det menar du?? Det tror jag knappast. Anser att man ska hålla sig lugn i hästars närhet.
Jag skrev att du kommer ha sadeln på, på 5 sec, och inte som nu riskera att bli sparkad, men visst är det det du vill så fortsätt att ignorera att din häst har fått nog.
Skrev aldrig att du skulle stressa med hästen, bara att du skulle ha framme allt. Mitt motto var lugn o konsekvent. Tolka in nått annat som inte är sant då.

Har ett litet problem med mitt fullblodssto. När jag ska lägga på sadeln börjar hon gå runt och vägrar låta mig komma nära ryggen på henne. Detta var inte så värst farligt innan utan då kunde hon ta några varv och sen ge upp, men nu vänder hon baken till och börjar hota och bli riktigt otrevlig:eek: Jag trodde att det berodde på sadeln så har bytt till en som passar henne mkt bättre, men det hjälpte ju inte.
Låter denna häst som att hon gillar eller känner sig bekväm med att du tvingar på dig henne i boxen?

Har hon bara fått för sig att hon inte vill ha sadel på ryggen helt plötsigt!? Nog för att hon har ideér för sig, men detta börjar bli obehagligt. Kan inte längre sadla utan att binda upp henne eller att ha medhjälpare som håller.

Att binda upp är bara sunt, varför detta motstånd?
Att hålla på att bråka med hästen när man kan göra hela momentet (sadlingen) smärtfritt på 5 sec får mig till att undra varför du inte kan lyssna och envisas med att göra på ditt sätt trots att du bad om hjälp?
Du har kommit till en punkt där din häst säger ifrån, varför inte lyssna på den?

Och JA, jag har med jobbat på Jägers som jockey, vi ryktade inga hästar i boxarna och satt definitivt inte upp eller red in dom där heller. I vårt stall var det tabu att störa hästarna i boxen.
Unghästarna satt vi upp på ute, de mer vana satt vi upp i gången på. (eller ja, blev uppkastade på)
Så det beror nog på vilket stall man/hästen har varit i.

Det är fortfarande bara vid sadling detta obehag uppstår...... När hon får se sadeln. Och bestämmer du om jag ska binda upp eller inte!? Det var inte det jag frågade om... Hästen säger väl ändå inte ifrån för att hon inte är uppbunden!? Hon kommer ju förmodligen inte tycka bättre om sadlingen bara för att jag binder upp henne, så hela problemet blir ju knappast löst med det. Däremot så KAN jag ju sadla om jag binder upp. Hon är inte besvärlig i boxen i allmänhet, det var så jag menade.

Men om nu problemet bara finns när du skall sadla henne i boxen, så till den grad så att hästen blir farlig, varför då inte bara sadla när hon är uppbunden?

Att du skall ta ut hästen på gången är för att bryta hennes beteende och för att hästen uppenbarligen inte vill bli sadlad i boxen.
Och nej givetvis bestämmer inte jag vad du skall göra, jag försökte bara hjälpa till. Men du vill uppenbarligen inte ha någon hjälp så..

Jag tycker över lag att när hästen börjar hota en i boxen så är det ett tecken på att man måste lyssna och ändra på rutinerna. Givetvis skall man kunna sadla och hantera dom även i box, men jag tycker ändå att man skall respektera att hästen inte vill det. Man vinner så enormt mycket på det.

Känner igen problemet. Detta behöver, som du säger, inte ha något att göra med sadeln. Varken sadeln du har nu eller din tidigare sadel.
Jag tror att det största problemet är att vi missförstår hästarna i detta läget. Vi glömmer nämligen en viktig faktor. Hästen är ett flyktdjur. När vi lägger på sadeln gör vi precis som ett rovdjur. Attackerar mot ryggen. Efter det spänner vi sadelgjorden under hästens mage - precis som rovdjur gör. Dvs river hästen där den är känslig, under magen.
Med tanke på att du sa att hästen vänder bakdelen mot dig, som betyder försvar och alltså inte attack tyder det starkt på att hästen upplever obehag vid sadling.
Jag tror att problemet i denna situationen är att hästen inte litar helt och fullt på dig. Eftersom jag inte ser hästens reaktioner är det svårt att komma på någon riktig lösning. Men om jag var du skulle jag infört detta som daglig träning. Inte bara en gång när du ska rida utan kanske 3 gånger av och på med sadeln när du ska rida. Håll samtidigt ständig koll på hur hästen reaagerar och använd dig av mycket beröm. Låt hästen lukta och undersöka sadeln och gör allting långsamt med små steg i taget. Tänk på att det alltid bra att tänka på att skynda långsamt. Det kommer att ta sin tid innan hästen vill bli sadlad, men allt man vill går så småning om.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 263
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 651
Senast: klystron
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama