Hotar och sparkar

Sv: Hotar och sparkar

Har haft detta problem med vårt fullblod. Han har varit djurskyddshäst o inte fått tillräckligt med mat. Han blir som tokig när han inte får direkt o när han inte får först. Nu är han ledare i hagen så han får mat först av hästarna men innan han vart ledare.
Vi gjorde så en period att vi gav hästarna fri tillgång på hö eller låt säga halm (vi hade dock hö) för att då har hästen något att pyssla med om dagarna o den där riktiga stressen som kommer när han får mat försvinner lite succesivt. Man kan exvid ställe ut en rundbal med halm som dom får äta hur mkt dom vill ha o sen på lunchen kommer du med höet som är näring i. Han kommer inte vara tokhungrig eller rättare sagt tro att han håller på att svälta.
Vi har hästarna på lösdrift så nu vintertid får dom stora mängder hö.

Om inte stallägaren vill att du kastar över staketet, kanske du kan få göra en liten hage innanför grinden som du kastar över ifrån. Då kommer spillet bara innanför o du behöver inte gå in i hagen.

Skulle fakstisk även försöka träna detta. Inte med pisk osv som många säger utan ta in hästen i boxen exvis eller i en hage utan andra hästar. Ha hästen i longerlina, ta med hö ut o börja enkelt med att han ska stå stilla utan att försöka ta höet så ligger där. När han gjort det är han duktig o får höet. Sen ökar du att du ska inte behöva blåhålla honom i linan/grimman utan han väntar till du säger att han får ta höet.
Bråkar han o rycker ner huvudet osv så gör nått oväntat, nyp han på halsen eller hoppa till på själv eller nått som han inte alls är beredd på. DET tar mkt mer än att gapa o skrika.
Det fungerar men det tar tid!! Men ge inte upp, vårat matmonster är bland det värsta jag sett o han är bättre!! nu kan vi gå in med höet i hagen utan att han anfaller. Det har dock tagit sedan i våras men denna häst har blivit vanskött så han har en del bakgrund. En häst som inte blivit illa behandlad bör det gå fortare med..Men det vet man aldrig...

Jag vill minnas att min lillkille var lite likadan då jag "tog me an" honom, i början hade jag spö med vi utfodring, han fick absolut INTE hota mej på något sätt, först då han stod lugnt, om än grinade illa, fick han maten. Nu för tiden grinar han illa men man viftar lätt bort honom med bara handen. Vi har börjat träna på att spetsa öronen innan han får maten och det ger också resultat, enda som fortfarande är kvar är att han står och stampar med ena bakbenet ända tills munnen är full med hö, då är allt bra igen, men det är inte hotfullt så det får vara. Träning träning träning och alla: den ranghögre hästen äter alltid först och sedan följande, om den får lov, maten är er tills ni tillåter hästen att äta, inte förrän det, om ni vill vara högre i rang förstås.

KL

Att 'jaga' iväg/ låta hästen vänta på höet för att förstärka sin roll som ledare är effektivt, javisst, men det får ju inte bli farligt.
Tycker absolut inte man ska göra det om man inte vet vad man gör och kan parera hästen i vad som händer. Den kanske inte alls reagerar på det sättet man hoppades? Även om man har ett spö i näven..

Flera hötunnor kanske gör utfodringen lättare och mindre stressande även om det inte löser hela problemet?

Och kanske träna på sin ledarroll överlag för att få bukt med problemet. För jag gissar att det inte bara i hagen den vill vara herre på täppan.(?, Gissar bara, har ju inte träffat hästen!)

Hoppas det ordnar sej

Jag tycker det är tragiskt att hästar ska behöva vara så hungriga att de attackerar den som fodrar.

Håller med. :(

TS: Testa att ge mer mat. Om hästen anfaller både alla människor och sin hagkompis så beror det säkert på att de får för lite mat. (Det måste givetvis inte vara så, om du nu ger dem fri tillgång)

Se för det första till att hästarna får tillräckligt att tugga på, ge dem i många högar så de inte behöver bråka om fodret.
Som flera har sagt - ha med ett spö till en början bara som säkerhetsgrej. Anfallande hästar är farliga hästar.

Om det inte hjälper med mkt mat och kunniga människor så testa att byta haghäst. Den kanske inte känner sig trygg i hagen?

Hästen visar på alla sätt att den är högre i rang än människor. Att den sparkar mot människor ska absolut inte tolereras. Vad händer när en lite unge råkar komma in i hagen och hästen träffar?! Nej, jag säger som flera andra; Spö i handen och jaga väck - som en slags join-up.

Men nu är det ju vid fodrings situationen hästen attackerar människor, och det låter man ju knappast någon mindre kunnig människa, eller ett barn göra.

Om hästen i övrigt anfaller i hagen så är det ju en helt annan sak.

KL

Jag tror helt och fullt på hunger. Har varit med om detta ett x-antal gånger. Hästar som hotar eller attackerar vid fodring. Och i 100% av fallena har det bara berott på hunger = lång tid mellan fodringarna. Jag testade min fd gamling när jag väl fick köpa henne med fri tillgång...Hästen blev som förbytt. Från att varit en surbigga med hot och div saker gick hon till en harmoisk häst utan vare sig hot eller annat. Var bara en glad och tillfreds häst.

Nåjo det förstås, man ska ju vara vettig och ta det säkra före det osäkra och kan det vara att det kan gå galet ska man ju inte göra det så.

De går två stycken i en hage å han är högst i rang. De får nu i en tunna, tyvärr går det inte att slänga över höet för det hamnar utanför och stallägaren blir inte glad! Dessutom håller de på att välta tunnorna.

Någon som vet bra tränare i Halland?

Eamond Hickey är en MKT bra unghäst-ryttare som använder sig av ledarskap från marken innan han sitter upp :bow:

Tycker det låter som att din ranghöga häst även tagit sig förbi dig i skalan... :o Han behöver ledarskap!
Ingen människa är lägre i rang än en häst oavsett hur ranghög/låg en häst är!
Att han vaktar maten tyder väl rätt klart att han som självutnämnd ledare försvarar sin "rätt" att äta först... :crazy:
Jag hade tagit itur med detta beteende OMGÅENDE för det kan ge mkt stora problem framöver annars.. :crazy:

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 856
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30