Hotar och sparkar

S

Suprize

Min häst har inte mycket respekt för människor! Jag har haft han i ca: 3 månader och det största problemet är vid fodringar! Jag ger han lunchhö ute i hagen. Tidigare har han bara hotat när man varit i hagen genom att sparka i luften, men nu har han han nästan sparkat en kompis 2ggr.!!!
Han vill ju försvara sin mat, men självklart får han inte hålla på såhär.
Har någon en bra lösning på vad jag kan göra? Vill ge han lunch, annars får han vara utan mat så länge...

Sv: Hotar och sparkar

Gå inte in i hagen och fodra utan släng in det över staketet. Ställ en balja i hagen att lä'gga det i om det är lerigt i hagen.

Om han har brist för respetk för människor i allmänhet skulle jag ta kontakt med någon duktig tränare. ev kolla upp om han har ont någonstans. Hör med förra ägaren hur han var förra vintern. Han kanske inte vill gå ensam/i flock?

Mina känner sig stressade av att äta sitt lunch hö i flocl(3 st) och därför får de alla givor inne.

De går två stycken i en hage å han är högst i rang. De får nu i en tunna, tyvärr går det inte att slänga över höet för det hamnar utanför och stallägaren blir inte glad! Dessutom håller de på att välta tunnorna.

Någon som vet bra tränare i Halland?

Då skulle jag dela på din häst och de andra om det bara är han som bråkar. Verkar som om han är stressad i den situationen.

Tyvärr vet jag ingen bra tränare!

ta med spö ut i hagen och lägg en höhög på marken, kommer hästen för nära så använd spöet som din förlängda hand och tala om att höet är ditt och han får vänta. ett smart sätt är att lära in ett ord när han får äta sitt hö eller kraft foder. Har själv två ston som gärna vill hugga in på höet i hagen innan jag ens har lagt ner det på backen, sparkar gör dom itne men det är inte kul ändå. jag har spöet med mig, talar om att höet är mitt och dom står lydiga och väntar på att jag ska säga varsegod.

Jag hade också använt den metoden.

Att dela på hästarna eller att sluta fodra är bara att sopa problemet under mattan.

Men, detta kräver stor pondus från den som går in i hagen.
Givetvis ska ingen försöka fodra som inte kan hålla hästarna ifrån sig, det är livsfarligt och då får dom hellre bli utan mat.

Jag tycker det är tragiskt att hästar ska behöva vara så hungriga att de attackerar den som fodrar.

Men hallå, då skulle väl nästan alla hästar bete sig så! Har TS skrivit hur mycket hö hästarna får om dagen?

Men hallå, då skulle väl nästan alla hästar bete sig så! Har TS skrivit hur mycket hö hästarna får om dagen?

Men hallå, alla hästar är inte lika, och har olika hög stresströskel.
Hästar som har fri tillgång blir inte så uppspelta och aggresiva att de pucklar på den som fodrar.

Jag tycker det är tragiskt att hästar ska behöva vara så hungriga att de attackerar den som fodrar.

det här handlar väl inte om att hästen är hungrig. Utan mer eller mindre glupskhet. Inte kan väl du lägga ur dig en sån kommentar utan att veta nått över huvudtaget om varkken människjan eller hästen.

Till TS så skulle jag lägga en hö hög vid mina fötter och varige gång den kommer nära så skulle jag jaga bort den utav ett hel*ette. Med longerings linan eller pisken. Inte låta det träffa men hota hästen som den hotar dig ( eller din kompis i det här fallet då ) gör utfall mot den själv hota och vifta.och om den skulle attakkera eller sparka mot dig så skulle jag låta det träffa lätt. Men detta innebär ju absolut en FARLIG situatin för den som gör detta så denne person ska kuna tolka minsta lilla kroppsrörelse och sedan ge upp om det bli verkligen farligt, men ta då bort höet också, hästen ska inte få belöning för det beteendet. Om du är ledare i flocken ska du kunna "äta" först och sedan hästen. Se på hur de behandlar varandra, inte klappar ledarhästen på den som är under i rang heller, en varning och sedan en spark, så kom inte och säg åt mig att det tar sjukt åt hästen om lilla du står med en mjuk longerlina och ger en liten smisk. :banana:

Nej ,jag tror TS borde testa att ge fri tillgång på hö för att se hästen förändras och blir lugnare vid utfodring. Att den är glupsk kan också vara ett tecken på för lite grovfoder giva.Jag har själv ett ranghögt sto som var precis likdan när grovfoder givan skulle delas upp. MEN när de fick fri tillgång så blev hon betydligt lugnare mot de andra och mig vid givan.

Hästen visar på alla sätt att den är högre i rang än människor. Att den sparkar mot människor ska absolut inte tolereras. Vad händer när en lite unge råkar komma in i hagen och hästen träffar?! Nej, jag säger som flera andra; Spö i handen och jaga väck - som en slags join-up.

Jag tycker att förslaget om att markera att maten är "din" är en bra lösning. Använder mej själv av den. Våra hästar har dock aldrig visat aggresivitet :love: , men det är jobbigt när 500kg häst nästan kryper upp i famnen på en.:D

Jag vänder ryggen mot hästen och backar mot den, kanske stampar lite med fötterna. Oftast räcker det med att säga "hrmhrmm". Hästarna har näst intill fri tillgång på grovfoder och går i stora hagar, så utsvultna är de inte. Finns alltid kvar från förra givan. Därimot tycker de alltid bäst om "ny" mat. :d

Träna att flytta hästen och få den att respektera ditt utrymme när mat inte är inblandat. Det kan lätt bli stressande för både dej och hästen när ni är mitt uppe i "konflikten".

Vid mating av okända hästar kan jag ta med ett spö om jag är osäker på dem. Fungerar inte kroppsspråket viftar man med spöet för att markera att man inte vill bli nedtrampad. Uppenbart aggresiva hästar går jag inte in till, men det är svårt att välja när det är ens egen häst.

Lycka till!

Man låter väl för sjutton inte ett barn eller oerfaren person beträda en hage där det finns en så pass rang hög häst i?? Lite ansvar får man ju ta som hästägare och stallinnehavare!

Visst att gå in med ett spö i hagen och vifta med är en tillfällig lösning,men i långa loppet då? Att testa den enklaste vägen är väl inte jobbigare än att ständigt behöva gå med ett spö i handen så fort någon ska in i hagen?
Att träna sin häst är ju en självklarhet, men då tar man sig den tiden mer än när han ska få sin mat.

Står du i din hage varje minut som hästarna är ute och kollar så att ingen går in i din hage? Du kan väl aldrig garantera att ingen går in där som inte ska gå in där?!

Det är ingen tillfällig lösning att gå in med pondus i hagen och visa sin häst vem som är ledare över maten. Snarare bättre att se till att reda ut ledarskapsproblemet istället för att undvika det genom att ge fri tillgång på foder!

Har inte läst alla inlägg i tråden!
Men jag undrar varför ni ger hästar mat i hagen? kan inte förstå detta mina tävlings hästar får mat innan dom går ut sedan tar jag in dom vid 3-5 tiden och ger dom mat tränar dom och sedan får dom mat på kvällen vid 9-10 får dom bara tillräkligt med hö inne så behöver dom inte mat på dagen i hagen.
Annars om en häst anfaller den som ger den mat had jag tagit med mig ett spö o vänder hästen upp för att slå hade den fått smaka på sin egen medicin det är totalt livs farligt om en häst har ens tendenserna att anfala sin skötare. Att slänga massa pengar för att skicka ut någon "tränare" i hagen och prova är inte något altenativ. Dessa sk tränare tar betalt för att ofta inte hitta något fel utan mera "göra" ett fel på hästen så du skall låte honom/henne komma tillbaka. Bästa tipset jag läst var i första inlägget släng in det över staketet istället.

Men jag undrar varför ni ger hästar mat i hagen? kan inte förstå detta mina tävlings hästar får mat innan dom går ut sedan tar jag in dom vid 3-5 tiden och ger dom mat tränar dom och sedan får dom mat på kvällen vid 9-10 får dom bara tillräkligt med hö inne så behöver dom inte mat på dagen i hagen.

Eeh... det beror väl liiite på hur länge hästarna är ute eller? Eller du kanske tycker att det är okej för hästar att gå 12-14 timmar utan mat?

Har inte läst alla inlägg i tråden!
Annars om en häst anfaller den som ger den mat had jag tagit med mig ett spö o vänder hästen upp för att slå hade den fått smaka på sin egen medicin det är totalt livs farligt om en häst har ens tendenserna att anfala sin skötare. Att slänga massa pengar för att skicka ut någon "tränare" i hagen och prova är inte något altenativ. Dessa sk tränare tar betalt för att ofta inte hitta något fel utan mera "göra" ett fel på hästen så du skall låte honom/henne komma tillbaka. Bästa tipset jag läst var i första inlägget släng in det över staketet istället.

Och jag förstår inte de som inte ger hästen mat i hagen? Hästar har små magsäckar och behöver små givor mat ofta. Gav jag inte hästen mat i hagen så skulle den max kunna vara ute 2-3 h.

Faktum är att inga obehöriga går in i mina hagar.Varför skulle det ??

Jag har mitt stall på gården och ser inte några som helst problem med att låta icke behöriga beträda mina hagar? Någon måtta får det vara på friheter av andra. Men om du läst mitt inlägg så skrev jag att man får träna hästen även utanför hagen:cool:

I värsta och förebyggande fall kan man upplysa om hästen via skyltar som fästs på staket och grind. Just för att undvika olyckor etc...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 856
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30